Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Dili Tarihi I

Dersin Kodu : TDE 721

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dil tarihi araştırmalarının malzemesini, kaynaklarını ve yöntemini kavrar
Dil tarihi malzemesinden yola çıkarak dilin en eski dönemleri üzerinde düşünür
Altay dilleri teorisini tartışır
Türkçenin en eski yazılı metinlerinden 13. Yüzyıla kadar Türçenin yazılı malzemesini ve bu tarihi yazı dillerinin ürünlerini tanır
Tarihi ve modern Türk yazı dillerini karşılaştırır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yazılı ilk kaynaklardan itibaren Türk dili tarihini 13. yüzyıla kadar özellikleri ile öğretmek

Dersin İçeriği : Çağdaş Türk lehçelerinin gramer çalışmaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dil tarihi,malzemesi, dil tarihinin yararlandığı bilim dalları, diller arası ilişkiler, kaynakça. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
2 Çin Kaynaklarındaki Türkçe malzeme, Hunca, bu malzemenin sesbilgisi özellikleri, bu malzemenin tarihi lehçelerle ve günümüz lehçeleri ile karşılaştırma Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
3 Tuna Bulgarcasına ait malzemenin tanıtımı ve ses bilgisi özellikleri, tarihi zemin, tarihi lehçeler ve günümüz lehçeleri ile karşılaştırma. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
4 Türkçenin r/l kolu ve z/ş kolu arasındaki denklik ve Altay dilleri ilişkisi. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
5 Altay Dilleri teorisinin dayanakları, teorinin savunucuları. Okuma Sözlü Anlatım, ve Uygulama
6 Altay dilleri olarak değerlendirilen diller Türkçe, Moğolca, Mançu-Tunguz dilleri, Japonca ve Korecenin tarihi malzemelerinin karşılaştırılması. Okuma Sözlü Anlatım, ve Uygulama
7 Altay dilleri teorisine karşı olan araştırmacıların dayanakları, eleştirileri. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
8 Ara sınavı Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
9 Z/ş kolunun en eski yazılı belgeleri, Orhon yazıtları, yazıtların bulunuşu, Orhon Türkçesi, dil özellikleri, alfabenin özellikleri. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
10 Orhon Türkçesi metinleri, metin yayınları, kaynakça. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
11 Uygurca metinlerin bulunması, işlenmesi, Uygurların dahil oldukları inanç çevreleri, uygur metinlerinde kullanılan alfabeleri Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
12 Uygurca ile Karahanlıca arasındaki ilişkiler, ilk islami Türk yazı dili olarak Karahanlı Türkçesi, eserleri, karahanlı tarihi. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
13 Divanü Lugati’t-Türk, Kutadgu Bilig, Atabetü’l-Hakayık, Rylands Kuran Tercümesi tanıtım, özellikleri, yayınlar. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
14 Karahanlı Türkçesinin ses bilgisi, biçim bilgisi bakımından ayırt edici özellikleri. Okuma Sözllü Anlatım ve Uygulama
15 Karahanlı Türkçesinin ses bilgisi, biçim bilgisi bakımından ayırt edici özellikleri. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
16/17 Bitirme sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Caferoğlu, Ahmet, Türk Dili Tarihi, İstanbul
 Tekin, Talat- Ölmez Mehmet, Türk Dilleri Giriş
 Ercilasun , Ahmet Bican, Türk Dili Tarihi, Ankara, 2004
 Yılmaz, Emine- Demir, Nurettin, Türk Dili El Kitabı, Ankara,
 Arat, Reşit Rahmeti, “Türk lehçe ve Şivelerinin Tasnifi, Türkiyat Mecmuası C.X
 Tekin, Talat, “Türk Dili Diyalektlerinin Yeni Bir Tasnifi, Erdem, C.5, S.13, Ocak 1989, 141-168
 Sırrı Levend, Agah, Türk Dilinde Gelişme ve Sadeleşme Evreleri, Ankara, 1972
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 4
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 3
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 3
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 4
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 2
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 3
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 1
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 5
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 1
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 4
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 1
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 1
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5