|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türkçe I |
|
Dersin Kodu |
: |
TDE 717 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ENGİN ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Eski Türkçe terimini ve terimin kapsamını anlar. 2)Orhon Türkçesi yazı dilini oluşturan tarihi, siyasi ve kültürel ortamı öğrenir. 3) Orhon Türkçesi döneminde kullanılan alfabeyi tanır ve bu alfabeyle yazılmış metinleri okur. 4) Orhon Türkçesi yazı diliyle yazılmış yazılı ürünleri tanır, özelliklerini bilir. 5) Orhon Türkçesi metinlerinin bulunuşu ve metinler üzerinde yapılan çalışmaları öğrenir. 6) Orhon Türkçesi yazı dilinin özelliklerini kavrar 7) Orhon Türkçesi yazılı ürünlerine ilişkin sözvarlığı konusunda bilgi sahibi olur. 8) Orhon Türkçesine ilişkin özellikleri diğer dönem ve sahalarla karşılaştırabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Eski Türkçeyi, alfabeleri, metinleri ve dil özelliklerini, Runik harfli metinleri öğretmek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Eski Türkçe, Orhon Türkçesi (Köktürkçe) ve Uygurca terimlerinin tanımı, kapsamı, dönemin genel özellikleri, II. Doğu Türk (Köktürk) Kağanlığı (Hüküm sürdüğü dönem, coğrafya, devletin siyasi ve idari yapısı, kağanlığı oluşturan topluluklar ve inanç sistemi), Orhon yazıtlarının bulunuşu ve yazıtlarla ilgili çalışmalar, Eski Türkçe çalışmalarına toplu bakış, genel olarak Eski Türkçe ve Orhon Türkçesine ilişkin kaynaklar. Orhon Türkçesi (Köktürkçe) metinleri, yazımda kullanılan alfabe, alfabenin kökeni konusundaki görüşler. Göktürk yazısının yazım özellikleri, Kültegin, Çoyr, Ongin, Tunyukuk yazıtlarından hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eski Türkçe, Orhon Türkçesi (Köktürkçe), Uygurca terimlerinin tanımı, kapsamı, dönemin genel özellikleri.
|
I. ve II. Doğu Türk (Köktürk) Kağanlığı dönemi ödev olarak verilecektir.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
2 |
I. ve II. Doğu Türk (Köktürk) Kağanlığı (Hüküm sürdüğü dönem, coğrafya, devletin siyasi ve idari yapısı, kağanlığı oluşturan topluluklar ve inanç sistemi |
Orhon yazıtlarının bulunuşu ve yazıtlarla ilgili çalışmalar, Orhon Türkçesi (Köktürkçe) metinleri, yazımda kullanılan alfabe ödev olarak verilecektir.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Orhon yazıtlarının bulunuşu ve yazıtlarla ilgili çalışmalar, Eski Türkçe çalışmalarına toplu bakış, genel olarak Eski Türkçe ve Orhon Türkçesine ilişkisi |
Runik alfabe, harflerin ses karşılıkları, yazım özellikleri vb. konularla Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
4 |
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
5 |
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
6 |
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
7 |
Ara Sınav
|
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
8 |
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
9 |
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
10 |
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır. |
düz anlatım, tartışma
|
|
11 |
Tunyukuk yazıtındaki satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Tunyukuk yazıtında yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
12 |
Tunyukuk yazıtındaki satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Tunyukuk yazıtında yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
13 |
Çoyr ve Kül İç Çor yazıtlarındaki satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Çoyr ve Kül İç Çor yazıtında yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
14 |
Ongin yazıtındaki satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Ongin yazıtında yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
15 |
Ongin yazıtındaki satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri.
|
Ongin yazıtında yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yarı Yıl Sonu Sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
V. Thomsen, Malov, Orkun, T. Tekin, M. Ergin, A. Berta, R. Giraud, V. Rybatzki, Clauson ve başka araştırmacılarca hazırlanmış metin yayınları
A. V. Gabain’in Eski Türkçenin Grameri; T. Tekin’in Orhon Türkçesi Grameri; M. Erdal’ın A Grammar of Old Turkic’i ve bu alanla ilgili başka kitap ve makaleler, tezler.
M. Räsänen, G. Clauson ve H. Eren’in etimolojik sözlükleri, Nadalyaev vb.’nin hazırladıkları Drevnetyurskiy Slovar’ ve başka sözlükler, etimoloji ve dönemin söz varlığına ilişkin makaleler.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. |
5 |
|
2 |
3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. |
1 |
|
3 |
4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. |
4 |
|
4 |
5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. |
5 |
|
5 |
6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. |
2 |
|
6 |
7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. |
2 |
|
7 |
8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. |
2 |
|
8 |
9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. |
2 |
|
9 |
10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. |
3 |
|
10 |
11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. |
3 |
|
11 |
12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. |
3 |
|
12 |
13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. |
4 |
|
13 |
14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. |
1 |
|
14 |
15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
2 |
|
15 |
16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. |
1 |
|
16 |
1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 134 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|