Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eski Türk Edebiyatının Kaynakları II

Dersin Kodu : TDE 702

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları tanır
Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılan metotları bilir
15.-19. yüzyıla ait divan ve divançeleri öğrenir.
Metinlerin neşrinde karşılaşılan sorunları bilir.
Metin neşrinde dikkat edilmesi gereken kuralları bilir.
Metin tenkidini ve metin tenkidi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenleri bilir.
Metin tenkidinde karşılaşılan zorlukları bilir.
Metin tahlili çalışmalarından örnekleri tanır
Metin tahlillerine yönelik eleştiri ve değerlendirmeler hakkında yorum yapma becerisi kazanır.
Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaları değerlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar ve bu çalışmalardan metin neşri, metin tahlili ve metin tenkidi yöntemlerinin divan şiirine uygulanması konusunda makaleler ve örnek metinler yardımıyla bilgi edindirmek.

Dersin İçeriği : Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar.Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılan metotlar ve ekoller.Eski Türk Edebiyatında estetik ve sosyal hayat konulu çalışmalar.15.-19. yüzyıla ait divan ve divançe neşirleri.Metin neşri, metinlerin neşrinde karşılaşılan sorunlar. Metin tenkidi ve metin tenkidi üzerine görüşler, metin tenkidi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenler.Metin tenkidinde karşılaşılan zorluklar.Eski Türk Edebiyatında tahlil çalışmaları.Metin tahlili ve metin tahlili çalışmalarından örnekler. Metin tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının incelenmesi.Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaların değerlendirilmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılan metotlar ve ekoller. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 Eski Türk Edebiyatında estetik ve sosyal hayat konulu çalışmalar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 15.-19. yüzyıla ait divan ve divançe neşirleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 Metin neşri, metinlerin neşrinde karşılaşılan sorunlar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 Metin neşrinde dikkat edilmesi gereken kurallar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 Metin tenkidi ve metin tenkidi üzerine görüşler, metin tenkidi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Ara sınav. Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Metin tenkidinde karşılaşılan zorluklar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 Eski Türk Edebiyatında tahlil çalışmaları. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 Metin tahlili ve metin tahlili çalışmalarından örnekler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 Metin tahlillerine yönelik eleştiri ve değerlendirmeler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 Metin tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının incelenmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Agâh Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988.
 Ahmet Atillâ Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999.
 Mertol Tulum, Tarihî Metin Çalışmalarında Usûl, Deniz Kitabevi, İst. 2000.
 Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002.
 Salahattin Polat, Metin Tenkidi, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayını, , İst. 2010.
 Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999.
 Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007.
 Ahmed Ateş, “Metin Tenkidi Hakkında”, Türkiyat Mecmuası, C.VII,VIII, 1940-1942.s.253-267.
Diğer Kaynaklar  Gönül Alpay Tekin, “Hamdullah Hamdî’nin Yeni Bir Leylâ ve Mecnûn Nüshası ve Metin Tenkidi Hakkında Bazı Düşünceler”, Journal of Turkısh Studies, Ali Nihat Tarlan Hatıra Sayısı, Harvard, 1979. s.307-341.
 M.Ali Yekta Saraç, “Divan Tahlilleri Üzerine”, İlmî Araştırmalar, S.8, İst.1999, s.209-219.
 Walter Andrews, “Metin Nerede? Hangi Metin? Kimin Metni?”, Varlık Dergisi, S.1062, Mart 1996, s.46-50.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 5
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 5
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 4
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 5
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 5
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 4
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 4
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 4
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 108
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.32
Dersin AKTS Kredisi: 4