Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eski Türk Edebiyatının Kaynakları I

Dersin Kodu : TDE 701

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenir.
Dipnot göstermeyi, kaynakça hazırlamayı, seminer planı, tez planı hazırlamayı ve bu planlarda bulunması gereken özellikleri öğrenir.
Eski Türk edebiyatının ana kaynaklarını öğrenir.
Eski Türk Edebiyatı alanını ilgilendiren önemli edebiyat tarihlerini ve özelliklerini öğrenir.
Tezkirelerin tarihî gelişimini ve edebiyat tarihi açısından önemini yorumlar.
Süreli yayınları tanır.
Bilimsel çalışmalarda bibliyografyaların yeri ve önemini değerlendirir.
El yazması eserleri ve özelliklerini, yazma eserlerle ilgili terimleri ve el yazmalarının kullanım prensiplerini öğrenir.
El yazması eser bulunduran belli başlı kütüphaneleri bilir.
Divan edebiyatı çalışmalarında kullanılacak sözlükleri ve özelliklerini bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılabilecek temel eserleri öğretmek.

Dersin İçeriği : Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri, konu seçme, malzeme bulma, kaynak bulma, okuma ve not alma, fiş çıkarma, yazmaya başlama.Dipnot gösterme, kaynakça hazırlama, seminer plânı ve tez plânı hazırlama bu planlarda bulunması gereken özellikler, tez yazım kılavuzunun incelenmesi. Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılacak kaynak eserler ve bunların tanıtımı. Ansiklopedi, sözlük, edebiyat tarihi,katalog ve Eski Türk Edebiyatıyla ilgili diğer kaynaklar hakkında bilgi edinme. Alana ait kaynakça bilgisi. El yazması eserlerin ve bu eserlerin bulunduğu kütüphanelerin tanıtımı.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri, konu seçme, malzeme bulma, kaynak bulma, okuma ve not alma, fiş çıkarma, yazmaya başlama. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 Dipnot gösterme, kaynakça hazırlama, seminer plânı ve tez plânı hazırlama bu planlarda bulunması gereken özellikler, tez yazım kılavuzunun incelenmesi Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılacak kaynak eserler ve bunların tanıtımı. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 Temel başvuru eserlerinden Ansiklopediler ve bunların Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalarda yararlanılabilecek olanları. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 Eski Türk Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılacak sözlükler, özellikleri ve kullanım şekilleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 Geçmişten günümüze Eski Türk Edebiyatı alanını ilgilendiren belli başlı edebiyat tarihleri ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 Tezkireler, tezkirelerin tarihî gelişimi, tezkirelerin edebiyat tarihi açısından önemi, tezkire türü diğer eserler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Ara sınav. Konuların tekrarı Yazılı sınav
9 Kataloglar, kataloglarda yer alan bilgiler, belli başlı katalogların tanıtımı, kataloglama çalışmalarına ilişkin bilgiler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 Antolojiler, divan şiirinin anlaşılması ve yorumlanmasına açıklamalı antoloji çalışmalarının etkisi, katkısı, divan şiiri örneklerine yer veren önemli kaynaklar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 Süreli yayınların tanıtımı, Eski Türk edebiyatı alanıyla ilgili çalışmaların yayımlandığı süreli yayınlar ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 Bibliyografyalar ve bilimsel çalışmalarda bibliyografyaların yeri ve önemi. Eski Türk Edebiyatı alanını ilgilendiren bibliyografya çalışmalarından örnekler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 El Yazması eserler ve el yazması eserlerin özellikleri, yazma eserlerle ilgili terimler, yazma eser araştırmacısının dikkat etmesi gereken kurallar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 El yazması eser bulunduran belli başlı kütüphaneler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 Yazma eser nüshalarının tespiti ve yazma eserler üzerinde yapılacak çalışmalarda uygulanabilecek teknikler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
16/17 Final Sınavı Sınava Hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Agâh Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988.
 Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002.
 Haluk İpekten, Mustafa İsen, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Aysun Eyduran, Şâir Tezkireleri, Grafiker Yay. Ank.2002.
 Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999.
 Süleyman Mollaibrahimoğlu, Yazma Eserler Terminolojisi, Ensar Neşriyat, İst. 2007.
 Günay Kut, Yazmalar Arasında, Simurg Yayınları, İst. 2005.
 Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007.
 Cemal Bayak, “Divan Şiiri Üzerindeki Akademik Çalışmalar ve Bir Divan İnceleme Metodu Önerisi”, Journal of Turkısh Studies, Günay Kut Armağanı, C.27/I, Harvard 2003, s.179-202.
 Günay Kut, “Metin Tesbitinde Birinci Aşama: Vezin ve Anlam”, İlmî Araştırmalar, S.8, İstanbul 1999, s.189-198.
 İsmail E. Erünsal, “Osmanlı Vakıf Kütüphanelerinde Yapılan Kataloglama Çalışmaları ve Kataloglar”, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002. s.238-250.
 İsmail Ünver, Çeviriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler”, Türkoloji Dergisi, C.XI, S.1, Ank. 1993, s.51-89.
 Jacques Barzun, Henry F. Graff, Modern Araştırmacı, Çev. Fatoş Dilber, TÜBİTAK Yay. Ank. 1997.
 Kebikeç Dergisi Sözlük Özel Sayısı, 1998, S.6.
 Namık Açıkgöz, “Cumhuriyet Döneminde Klâsik Türk Edebiyatı Çalışmaları”, Cumhuriyetin 75. Yılı Münasebetiyle Cumhuriyet Döneminde Dil ve Edebiyat Paneli, (26 Ekim 1998) Van 100. Yıl Üniversitesi, Kubbealtı Neşriyat, İst. 2001, s.17-34.
 Ömer Faruk Akün, “Divan Edebiyatı” mad. TDV İA., C.9, İst. 1995, s. 389-427.
 Robert A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, Çev. Gülay Aşkar Altay, TÜBİTAK Yay. Ank.1997.
 Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, C.I-II-III, AKM. Başkanlığı Yay. Ank. 2001.
 İsmail Güleş, “Devr-i Hamîdî Katalogları”, Müteferrika Güz 1995, S.7, s.173-180.
 İsmail Ünver, “Arap Harfli Türkçe Metinlerin Çevirisinde Karşılaşılan Yanlışlar”, Türk Dili Dergisi, S.483, Mart 1992, s.789-798.
 İsmail Ünver, “Eski Türk Edebiyatıyla İlgili Sorunlarımız”, Türk Dili Dergisi, S.500, Ağustos 1993, s.118-126.
Diğer Kaynaklar  Abdülkerim Abdülkadiroğlu, “Edebiyatta Metodoloji Açısından Elyazmaları ve Nâdir Eserler Üzerine Notlar” Kültürümüzden Esintiler, Ank. 1997, s.527-556.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 4
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 4
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 4
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 4
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 108
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.32
Dersin AKTS Kredisi: 4