Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Advanced Logic Design

Dersin Kodu : CENG-503

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUTLU AVCI

Dersin Öğrenme Kazanımları : FPGA ve VHDL ile ilgili temel kavramları ve tasarım prensiplerini anlama
Tasarım problemlerini ve çözümlerini kavramak
FPGA tasarımı için gerekli veri yapıları ve algoritmaları öğrenme
FPGA tasarımı gerçekleştirebilme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Alanda programlanabilir kapı dizileri (FPGA) tasarımı ve yüksek hızlı tümleşik devreler için donanım tanımlama dili (VHDL) ile ilgili kapsamlı bilgi sağlamak, FPGA tasarımı adımlarını ve programlama ortamlarını tanıtmak ve tasarım uygulamaları gerçekleştirmek.

Dersin İçeriği : FPGA: özellikleri, gelişimi, kullanım alanları, yapısı, tasarım teknikleri. VHDL: tasarım metodolojileri, genel kuralları, tanımlayıcılar, tasarım bölümleri, veri yapıları. Standart tasarım yöntemleri. Sonlu durum makinesi, durum tanımları. Simülasyon çeşitleri, araçları, test ortamı, Quartus II ve ISE programlarının tanıtılması, G/Ç dosya paketleri, gecikmeler, FPGA programlama ve uygulamalar

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 FPGA ozellikleri, yapısı, gelişimi Kitaplardan ilgili bölümün okunması Ders Anlatımı
2 Programlanabilir lojik aygıtlar, alan programlanabilir kapı dizileri Kitaplardan ilgili bölümün okunması Ders Anlatımı
3 FPGA tasarım teknikleri, tasarım kısıtları Kitaplardan ilgili bölümün okunması Ders Anlatımı
4 VHDL dilinin özellikleri, anahtar sözcükleri Kitaplardan ilgili bölümün okunması Ders Anlatımı
5 Genel VHDL kuralları, tasarım bölümleri Kitaplardan ilgili bölümün okunması Ders Anlatımı
6 Veri nesneleri, türleri, alt türler, operatörler Kitaplardan ilgili bölümün okunması Ders Anlatımı ve gösterim
7 Eş zamanlı ifadeler, sıralı ifadeler, alt programlar Kitaplardan ilgili bölümün okunması Ders Anlatımı ve gösterim
8 Ara sınav Klasik sınav
9 Sonlu Durum makineleri Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev1 Ders Anlatımı
10 Simülasyon çeşitleri, araçları, test ortamları. Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev2 Ders Anlatımı ve gösterim
11 G/Ç dosya paketleri Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev 3 Ders Anlatımı ve gösterim
12 Sinyal gecikmeleri ve genel tasarım kuralları Kitaplardan ilgili bölümün okunması Ders Anlatımı
13 FPGA programlamaya giriş Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev 4 Ders Anlatımı ve gösterim
14 FPGA uygulamaları Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev 5 Ders Anlatımı ve uygulama gerçekleştirme
15 FPGA uygulamaları Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev 6 Ders Anlatımı ve uygulama gerçekleştirme
16/17 Problem saati Problem çözme


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Design Recipes for FPGAs: Using Verilog and VHDL Peter R.Wilson, 2007
 Her Yönüyle FPGA ve VHDL, Engin Sarıtaş, Sedat Karataş, 2013.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 6 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. 4
2 Bilgisayar mühendisliği alanında sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. 5
3 Bilgisayar mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir 4
4 Bilgisayar Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. 4
5 Bilgisayar Mühendisliği alanında yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. 3
6 Bilgisayar mühendisliği alanında analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 3
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. 4
8 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 0
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. 4
10 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. 0
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 4
12 Bilgisayar mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 3 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 24 24
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 39 39
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6