|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Advanced Logic Design |
|
Dersin Kodu |
: |
CENG-503 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUTLU AVCI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
FPGA ve VHDL ile ilgili temel kavramları ve tasarım prensiplerini anlama Tasarım problemlerini ve çözümlerini kavramak FPGA tasarımı için gerekli veri yapıları ve algoritmaları öğrenme FPGA tasarımı gerçekleştirebilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Alanda programlanabilir kapı dizileri (FPGA) tasarımı ve yüksek hızlı tümleşik devreler için donanım tanımlama dili (VHDL) ile ilgili kapsamlı bilgi sağlamak, FPGA tasarımı adımlarını ve programlama ortamlarını tanıtmak ve tasarım uygulamaları gerçekleştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
FPGA: özellikleri, gelişimi, kullanım alanları, yapısı, tasarım teknikleri. VHDL: tasarım metodolojileri, genel kuralları, tanımlayıcılar, tasarım bölümleri, veri yapıları. Standart tasarım yöntemleri. Sonlu durum makinesi, durum tanımları. Simülasyon çeşitleri, araçları, test ortamı, Quartus II ve ISE programlarının tanıtılması, G/Ç dosya paketleri, gecikmeler, FPGA programlama ve uygulamalar |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
FPGA ozellikleri, yapısı, gelişimi |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
2 |
Programlanabilir lojik aygıtlar, alan programlanabilir kapı dizileri |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
3 |
FPGA tasarım teknikleri, tasarım kısıtları |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
4 |
VHDL dilinin özellikleri, anahtar sözcükleri |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
5 |
Genel VHDL kuralları, tasarım bölümleri |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
6 |
Veri nesneleri, türleri, alt türler, operatörler |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı ve gösterim |
|
7 |
Eş zamanlı ifadeler, sıralı ifadeler, alt programlar |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı ve gösterim |
|
8 |
Ara sınav |
|
Klasik sınav |
|
9 |
Sonlu Durum makineleri |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev1 |
Ders Anlatımı |
|
10 |
Simülasyon çeşitleri, araçları, test ortamları. |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev2 |
Ders Anlatımı ve gösterim |
|
11 |
G/Ç dosya paketleri |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev 3 |
Ders Anlatımı ve gösterim |
|
12 |
Sinyal gecikmeleri ve genel tasarım kuralları |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
13 |
FPGA programlamaya giriş |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev 4 |
Ders Anlatımı ve gösterim |
|
14 |
FPGA uygulamaları |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev 5 |
Ders Anlatımı ve uygulama gerçekleştirme |
|
15 |
FPGA uygulamaları |
Kitaplardan ilgili bölümün okunması + Ödev 6 |
Ders Anlatımı ve uygulama gerçekleştirme |
|
16/17 |
Problem saati |
|
Problem çözme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Design Recipes for FPGAs: Using Verilog and VHDL Peter R.Wilson, 2007
Her Yönüyle FPGA ve VHDL, Engin Sarıtaş, Sedat Karataş, 2013.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. |
4 |
|
2 |
Bilgisayar mühendisliği alanında sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. |
5 |
|
3 |
Bilgisayar mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir |
4 |
|
4 |
Bilgisayar Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
4 |
|
5 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. |
3 |
|
6 |
Bilgisayar mühendisliği alanında analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. |
3 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. |
4 |
|
8 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
0 |
|
9 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
4 |
|
10 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. |
0 |
|
11 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
4 |
|
12 |
Bilgisayar mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
2 |
24 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
3 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
24 |
24 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
39 |
39 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|