|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ergonominin Anatomik Temelleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ANA570 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
İlk 1 Yıl |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEHİCE DURGUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ergonominin temel kavramlarını tanımlar. Ergonomide yapısal faktörleri ayırt eder.
Temel anatomi terimlerini bilme Ana düzlemler ve eksenleri açıklar. Hareket, solunum–dolaşım ve sinir sisteminin yapısı hakkında temel bilgi sahibi olur. Antropometrik referans noktalarını gösterir ve antropometrik ölçümleri yapar. Biyomekanik ilkelerini ve modellemede yapısal faktörlerin önemini kavrar. İnsan-makine sistemleri bilgisini özetler. Günlük aktivitelerde ergonominin önemini kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsan-makine sistemlerinin tasarımı için ergonomi ve anatomi bilgilerinin bütünleştirilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ergonomi ve anatomi ilişkisinin bütünleştirilmesi: Ergonomiye giriş, ergonomide yapısal faktörler, anatomiye giriş, modelleme, insan-makine sistemleri, gros vücut yapısı (hareket sistemi, solunum sistemi, sinir sistemi ve özel duyu organları), antropometrik referans noktaları, antropometrik ölçümler, insan vücudundaki makineler, günlük aktivitelerde ergonomi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ergonomiye Giriş |
Önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
2 |
Ergonomide Yapısal Faktörler |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
3 |
Temel Anatomi Kavramları |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
4 |
Hareket Sistemi ve Ergonomi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
5 |
Dolaşım-Solunum Sistemi ve Ergonomi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
6 |
Sinir Sistemi ve Ergonomi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
7 |
Özel Duyular ve Ergonomi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
8 |
Antropometrik Referans Noktaları |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
9 |
Antropometrik Ölçümler |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
10 |
ARA SINAV |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi |
Written or oral exam |
|
11 |
İnsan Vücudundaki Makineler |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
12 |
Biyomekanik Modelleme ve Yapısal Faktörler |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
13 |
İnsan-makine Sistemleri |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
14 |
İnsan-makine Sistemlerinin Tasarımı |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
15 |
Günlük Aktivitelerde Ergonomi (ÖDEV) |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI ve ÖDEV SUNUMU |
Research, preparing questions, team work, lifelong learning, critical thinking |
Yazılı veya sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
B. Durgun. Ergonominin Anatomik Temelleri Ders Notları (Ders slaytlarının basılı materyali)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet ve kütüphane veri tabanları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Anatomi ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. |
5 |
|
2 |
Anatomi ile ilgili bir konuda seminer sunar. |
4 |
|
3 |
Anatomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip , öğrenmeyi yönlendirir. |
5 |
|
4 |
Anatomi ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. |
5 |
|
5 |
Anatomi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. |
5 |
|
6 |
Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
3 |
|
7 |
Kadavranın elde edilmesi, saklanması, kullanılması ve kullanım sonrası işlemlerinin yapılmasında etik ve yasal kuralları uygular. |
0 |
|
8 |
Anatomi ile ilgili konularda strateji geliştirip elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. |
5 |
|
9 |
Anatomik kavramları ve anatomide çalışma alanlarını açıklar. |
5 |
|
10 |
İnsan vücudunun normal makroskobik yapısını, oluşumların birbirleriyle olan komşuluklarını, damarlanmasını, innervasyonunu, lenfatik drenajını ve fonksiyonel ilişkilerini tanımlar |
4 |
|
11 |
İnsan vücudundaki varyasyon ve anomalileri ayırt eder. |
2 |
|
12 |
Yapıların yüzeyel anatomisini tanımlar. |
5 |
|
13 |
İnsan sinir sisteminin yapı ve fonksiyonel ilişkilerini açıklar. |
5 |
|
14 |
İnsan vücut yapısı bilgisini anatominin ilişkili olduğu diğer disiplinlerin temel bilgisi ile destekler. |
5 |
|
15 |
Anatomi alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman, kadavra, modeller ve mikroskopik teknikler hakkında bilgi sahibi olur. |
3 |
|
16 |
Anatomi bilgisini farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlama, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapma ve çözüm önerileri getirir. |
5 |
|
17 |
Anatomi alanına ait blimsel araştırma planlama ve araştırmanın raporunu yazar. |
5 |
|
18 |
Kadavranın makroskopik ve mikroskopik diseksiyonunu tekniğine uygun yapar, |
0 |
|
19 |
Canlıda referans noktalarını, yüzeyel konturları, oluşumların, damar ve sinirlerin vücut duvarına projeksiyonlarını çizer. |
4 |
|
20 |
Araştırma konusu ile ilgili ölçümleri ve hayvan deneylerini yapar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|