|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fonksiyonel Anatomi |
|
Dersin Kodu |
: |
ANA520 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEHİCE DURGUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Anatominin temel kavramlarını açıklar. İnsan vücudunda anatomik düzlem ve eksenleri tanımlar. İnsan vücudunu somatotipe göre sınflandırır. Antropometrik kavramlar ve ölçümleri tanımlar. Hareketin temel ögeleri (kemik, eklem ve kas) nin yapısı ve işlevlerini açıklar. Temel biyomekanik kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. Harekette rol alan kasları sayar. Anatomi ve biyomekanik bilgilerini bütünleştirir. Hareketin nöromuskuler temellerini açıklar. Hareket ve dolaşım sistemi arasında fonksiyonel ilişki kurar. Hareket ve solunum sistemi arasında fonksiyonel ilişki kurar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; hareket bağlamında, insanda yapı – fonksiyon ilişkisinin kurulabilmesi için gerekli temel bilgileri edinmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hareketin anatomisi: İnsan vücudunda düzlemler ve eksenler, somatotipi, antropometrik ölçümler, kas-iskelet sisteminin yapı ve işlevleri, temel biyomekanik kavramlar, esneklik ve kuvvetlendirme, hareketin nöromuskuler temelleri, hareket ve dolaşım sistemi, hareket ve solunum sistemi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe+İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Anatomi Anabilim Dalı derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Anatomi terimleri |
Önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
2 |
İnsan vücudunda düzlemler ve eksenler |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
3 |
Somatotipi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
4 |
Antropometrik ölçümler |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri |
|
5 |
Kemiklerin yapı ve işlevi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket |
|
6 |
Eklemlerin yapı ve işlevi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket |
|
7 |
Kasların yapı ve işlevi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket |
|
8 |
Temel biyomekanik kavramlar |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu , standart bilgi teknolojileri, |
|
9 |
Kas-iskelet sistemi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket |
|
10 |
Harekette rol alan kaslar |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket |
|
11 |
ARA SINAV |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi |
Yazılı veya sözlü sınav |
|
12 |
Esneklik ve kuvvetlendirme |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
13 |
Hareketin nöromuskuler temelleri |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket |
|
14 |
Dolaşım sistemi ve hareket |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket |
|
15 |
Solunum sistemi ve hareket |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket |
|
16/17 |
YARIYIL SONU SINAVI VE ÖDEV SUNUMU |
Araştırma, soru geliştirme, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi |
Yazılı sınav, sözlü sunum |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
F Dere, B.Durgun: Spor Eğitimi için Fonksiyonel Anatomi.
R Wirhed. Athletic Ability and the Anatomy of Motion
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet ve kütüphane veri tabanları
Konu ile ilgili olarak önerilen basılı veya online kaynaklar
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Anatomi ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. |
4 |
|
2 |
Anatomi ile ilgili bir konuda seminer sunar. |
3 |
|
3 |
Anatomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip , öğrenmeyi yönlendirir. |
3 |
|
4 |
Anatomi ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. |
4 |
|
5 |
Anatomi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. |
3 |
|
6 |
Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
3 |
|
7 |
Kadavranın elde edilmesi, saklanması, kullanılması ve kullanım sonrası işlemlerinin yapılmasında etik ve yasal kuralları uygular. |
0 |
|
8 |
Anatomi ile ilgili konularda strateji geliştirip elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. |
5 |
|
9 |
Anatomik kavramları ve anatomide çalışma alanlarını açıklar. |
5 |
|
10 |
İnsan vücudunun normal makroskobik yapısını, oluşumların birbirleriyle olan komşuluklarını, damarlanmasını, innervasyonunu, lenfatik drenajını ve fonksiyonel ilişkilerini tanımlar |
5 |
|
11 |
İnsan vücudundaki varyasyon ve anomalileri ayırt eder. |
0 |
|
12 |
Yapıların yüzeyel anatomisini tanımlar. |
4 |
|
13 |
İnsan sinir sisteminin yapı ve fonksiyonel ilişkilerini açıklar. |
5 |
|
14 |
İnsan vücut yapısı bilgisini anatominin ilişkili olduğu diğer disiplinlerin temel bilgisi ile destekler. |
5 |
|
15 |
Anatomi alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman, kadavra, modeller ve mikroskopik teknikler hakkında bilgi sahibi olur. |
2 |
|
16 |
Anatomi bilgisini farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlama, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapma ve çözüm önerileri getirir. |
5 |
|
17 |
Anatomi alanına ait blimsel araştırma planlama ve araştırmanın raporunu yazar. |
0 |
|
18 |
Kadavranın makroskopik ve mikroskopik diseksiyonunu tekniğine uygun yapar, |
0 |
|
19 |
Canlıda referans noktalarını, yüzeyel konturları, oluşumların, damar ve sinirlerin vücut duvarına projeksiyonlarını çizer. |
4 |
|
20 |
Araştırma konusu ile ilgili ölçümleri ve hayvan deneylerini yapar. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
20 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 160 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|