Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fonksiyonel Anatomi

Dersin Kodu : ANA520

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. BEHİCE DURGUN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Anatominin temel kavramlarını açıklar.
İnsan vücudunda anatomik düzlem ve eksenleri tanımlar.
İnsan vücudunu somatotipe göre sınflandırır.
Antropometrik kavramlar ve ölçümleri tanımlar.
Hareketin temel ögeleri (kemik, eklem ve kas) nin yapısı ve işlevlerini açıklar.
Temel biyomekanik kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
Harekette rol alan kasları sayar.
Anatomi ve biyomekanik bilgilerini bütünleştirir.
Hareketin nöromuskuler temellerini açıklar.
Hareket ve dolaşım sistemi arasında fonksiyonel ilişki kurar.
Hareket ve solunum sistemi arasında fonksiyonel ilişki kurar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı; hareket bağlamında, insanda yapı – fonksiyon ilişkisinin kurulabilmesi için gerekli temel bilgileri edinmektir.

Dersin İçeriği : Hareketin anatomisi: İnsan vücudunda düzlemler ve eksenler, somatotipi, antropometrik ölçümler, kas-iskelet sisteminin yapı ve işlevleri, temel biyomekanik kavramlar, esneklik ve kuvvetlendirme, hareketin nöromuskuler temelleri, hareket ve dolaşım sistemi, hareket ve solunum sistemi.

Dersin Dili : Türkçe+İngilizce

Dersin Yeri : Anatomi Anabilim Dalı derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Anatomi terimleri Önerilen kaynakları okuma Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
2 İnsan vücudunda düzlemler ve eksenler Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
3 Somatotipi Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
4 Antropometrik ölçümler Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri
5 Kemiklerin yapı ve işlevi Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket
6 Eklemlerin yapı ve işlevi Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket
7 Kasların yapı ve işlevi Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket
8 Temel biyomekanik kavramlar Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu , standart bilgi teknolojileri,
9 Kas-iskelet sistemi Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket
10 Harekette rol alan kaslar Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket
11 ARA SINAV Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi Yazılı veya sözlü sınav
12 Esneklik ve kuvvetlendirme Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
13 Hareketin nöromuskuler temelleri Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket
14 Dolaşım sistemi ve hareket Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket
15 Solunum sistemi ve hareket Kaynak araştırma, soru geliştirme Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, grup çalışması, standart bilgi teknolojileri, maket
16/17 YARIYIL SONU SINAVI VE ÖDEV SUNUMU Araştırma, soru geliştirme, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi Yazılı sınav, sözlü sunum


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  F Dere, B.Durgun: Spor Eğitimi için Fonksiyonel Anatomi.
 R Wirhed. Athletic Ability and the Anatomy of Motion
Diğer Kaynaklar  İnternet ve kütüphane veri tabanları
 Konu ile ilgili olarak önerilen basılı veya online kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Anatomi ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. 4
2 Anatomi ile ilgili bir konuda seminer sunar. 3
3 Anatomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip , öğrenmeyi yönlendirir. 3
4 Anatomi ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. 4
5 Anatomi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. 3
6 Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 3
7 Kadavranın elde edilmesi, saklanması, kullanılması ve kullanım sonrası işlemlerinin yapılmasında etik ve yasal kuralları uygular. 0
8 Anatomi ile ilgili konularda strateji geliştirip elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. 5
9 Anatomik kavramları ve anatomide çalışma alanlarını açıklar. 5
10 İnsan vücudunun normal makroskobik yapısını, oluşumların birbirleriyle olan komşuluklarını, damarlanmasını, innervasyonunu, lenfatik drenajını ve fonksiyonel ilişkilerini tanımlar 5
11 İnsan vücudundaki varyasyon ve anomalileri ayırt eder. 0
12 Yapıların yüzeyel anatomisini tanımlar. 4
13 İnsan sinir sisteminin yapı ve fonksiyonel ilişkilerini açıklar. 5
14 İnsan vücut yapısı bilgisini anatominin ilişkili olduğu diğer disiplinlerin temel bilgisi ile destekler. 5
15 Anatomi alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman, kadavra, modeller ve mikroskopik teknikler hakkında bilgi sahibi olur. 2
16 Anatomi bilgisini farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlama, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapma ve çözüm önerileri getirir. 5
17 Anatomi alanına ait blimsel araştırma planlama ve araştırmanın raporunu yazar. 0
18 Kadavranın makroskopik ve mikroskopik diseksiyonunu tekniğine uygun yapar, 0
19 Canlıda referans noktalarını, yüzeyel konturları, oluşumların, damar ve sinirlerin vücut duvarına projeksiyonlarını çizer. 4
20 Araştırma konusu ile ilgili ölçümleri ve hayvan deneylerini yapar. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 20 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 160
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.4
Dersin AKTS Kredisi: 6