|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İlaç ve Baharat Bitkileri Standardizasyonu |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-551 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SALİHA KIRICI Prof.Dr. LEYLA SEZEN TANSI Prof.Dr. MENŞURE ÖZGÜVEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Standardizasyonun tıbbi ve aromatik bitkiler için önemini bilir Tıbbi bitkiler ile ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olur Standartların tibbi ve aromatik bitkilerin ekonomik getirisindeki rolünü öğrenir Ülkemizin florasında bulunan ve kültürü yapılan ilaç ve baharat bitkileri bu kriterlere göre değerlendirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı standardizasyonun tıbbi ve aromatik bitkiler için önemi ve nasıl olması gerektiği ile ilgili bilgi vermektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
ISO, çeşitli ülkelerin standartları ve farmakopeleri ile türk farmakopesi incelenerek tıbbi ve aromatik bitkilerle ilgili mevcut standartlar derlenecek, dünya tıbbi ve aromatik bitkiler ticaretinde geçerli kriterler belirlenecektir. Ülkemizin florasında bulunan ve kültürü yapılan ilaç ve baharat bitkileri bu kriterlere göre irdelenecektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Standartların tıbbi ve aromatik bitkiler için önemi |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
2 |
Tıbbi ve aromatik bitkilerde TSE standartları, Türk farmakopisi |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
3 |
ISO (International organization for standardization) standartları |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
4 |
Kültürü yapılan tıbbi ve aromatik bitkilerin standartlara uyumu |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
5 |
Doğadan toplanan tıbbi ve aromatik bitkilerin standartlara uyumu |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
6 |
İyi tarım uygulamalarının tıbbi ve aromatik bitkiler üzerine etkisi |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
7 |
Tıbbi bitkilerde fizyolojik değişimlerin drog miktarı ve kalitesine etkisi |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
8 |
Dünya tıbbi ve aromatik bitkiler ticaretinde geçerli kriterler |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
9 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
10 |
Tıbbi bitkilerde ağır metaller ve bu konu hakkında ödev verilecek |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
11 |
Tıbbi bitkilerde pestisit kalıntısı |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
12 |
Tıbbi bitkilerde üretim, hasat ve kurutma ile ilgili kalite ve standartlar |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
13 |
Tıbbi bitkilerde mikrobiyal bulaşma |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
14 |
Tıbbi ve aromatik bitkilerde standardizasyon ile ilgili son gelişmeler |
Ön okuma |
Anlatım, tartışma |
|
15 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
A. CEYLAN. Tıbbi Bitkiler I.
Türk Farmakopisi,
Tıbbi bitkilerle İlgili TSE Yayınları
Lewis, W.H. and M.P.F. Elvin-Lewis. 1977. Medical Botany. John Wiley and Sons, Inc., New York,
Handbook of Medicinal Plants, 2005. Zohara Yaniv, Uriel Bachrach
Handbook of Medicinal Herbs, James A. Duke, CRC Press, 2002.
Medicinal Plants of The World: An Illustrated Scientific Guide to Important Medicinal Plants and Their Uses, Ben-Erik Van WYK, Michael WINK, Timber Press, 2004
Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy, Michael Heinrich, Simon Gibbons
Elsevier Health Sciences, 2004.
Phytotherapy: A Quick Reference to Herbal Medicine, Francesco Capasso, Springer, 2003
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
4 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
3 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
4 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
4 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
3 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
4 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
3 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
0 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
3 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
3 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
10 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
2 |
10 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 157 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|