Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İlaç ve Baharat Bitkileri Standardizasyonu

Dersin Kodu : TB-551

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SALİHA KIRICI
Prof.Dr. LEYLA SEZEN TANSI
Prof.Dr. MENŞURE ÖZGÜVEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Standardizasyonun tıbbi ve aromatik bitkiler için önemini bilir
Tıbbi bitkiler ile ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olur
Standartların tibbi ve aromatik bitkilerin ekonomik getirisindeki rolünü öğrenir
Ülkemizin florasında bulunan ve kültürü yapılan ilaç ve baharat bitkileri bu kriterlere göre değerlendirir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı standardizasyonun tıbbi ve aromatik bitkiler için önemi ve nasıl olması gerektiği ile ilgili bilgi vermektir

Dersin İçeriği : ISO, çeşitli ülkelerin standartları ve farmakopeleri ile türk farmakopesi incelenerek tıbbi ve aromatik bitkilerle ilgili mevcut standartlar derlenecek, dünya tıbbi ve aromatik bitkiler ticaretinde geçerli kriterler belirlenecektir. Ülkemizin florasında bulunan ve kültürü yapılan ilaç ve baharat bitkileri bu kriterlere göre irdelenecektir

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Standartların tıbbi ve aromatik bitkiler için önemi Ön okuma Anlatım, tartışma
2 Tıbbi ve aromatik bitkilerde TSE standartları, Türk farmakopisi Ön okuma Anlatım, tartışma
3 ISO (International organization for standardization) standartları Ön okuma Anlatım, tartışma
4 Kültürü yapılan tıbbi ve aromatik bitkilerin standartlara uyumu Ön okuma Anlatım, tartışma
5 Doğadan toplanan tıbbi ve aromatik bitkilerin standartlara uyumu Ön okuma Anlatım, tartışma
6 İyi tarım uygulamalarının tıbbi ve aromatik bitkiler üzerine etkisi Ön okuma Anlatım, tartışma
7 Tıbbi bitkilerde fizyolojik değişimlerin drog miktarı ve kalitesine etkisi Ön okuma Anlatım, tartışma
8 Dünya tıbbi ve aromatik bitkiler ticaretinde geçerli kriterler Ön okuma Anlatım, tartışma
9 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
10 Tıbbi bitkilerde ağır metaller ve bu konu hakkında ödev verilecek Ön okuma Anlatım, tartışma
11 Tıbbi bitkilerde pestisit kalıntısı Ön okuma Anlatım, tartışma
12 Tıbbi bitkilerde üretim, hasat ve kurutma ile ilgili kalite ve standartlar Ön okuma Anlatım, tartışma
13 Tıbbi bitkilerde mikrobiyal bulaşma Ön okuma Anlatım, tartışma
14 Tıbbi ve aromatik bitkilerde standardizasyon ile ilgili son gelişmeler Ön okuma Anlatım, tartışma
15 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
16/17 Yıl sonu sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  A. CEYLAN. Tıbbi Bitkiler I. Türk Farmakopisi, Tıbbi bitkilerle İlgili TSE Yayınları
 Lewis, W.H. and M.P.F. Elvin-Lewis. 1977. Medical Botany. John Wiley and Sons, Inc., New York,
 Handbook of Medicinal Plants, 2005. Zohara Yaniv, Uriel Bachrach
 Handbook of Medicinal Herbs, James A. Duke, CRC Press, 2002.
 Medicinal Plants of The World: An Illustrated Scientific Guide to Important Medicinal Plants and Their Uses, Ben-Erik Van WYK, Michael WINK, Timber Press, 2004
 Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy, Michael Heinrich, Simon Gibbons
 Elsevier Health Sciences, 2004.
 Phytotherapy: A Quick Reference to Herbal Medicine, Francesco Capasso, Springer, 2003
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 4
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 3
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 4
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 4
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 3
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 4
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 3
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 0
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 3
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 3
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 10 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 10 20
Toplam İş Yükü: 157
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.28
Dersin AKTS Kredisi: 6