|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yembitkileri Genetik ve Sitogenetiği |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-534 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Önemli yem bitkilerinin kromozom sayı ve morfolojileri hakkında bilgi sahibidir Yem bitkilerinde poliploidi ve önemi konusunda bilgi sahibidir Yem bitkilerinde kromozom sayı anormallikleri ve nedenleri konusunda bilgi sahibidir Yem bitkilerinde türler ve cinsler arası melezler ve bunların önemi konusunda bilgi sahibidir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; yembitkileri ıslahının temelini oluşturan yembitkilerinin sitolojik ve sitogenetik özellikleri hakkında temel bilgiler vermek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders kapsamında yembitkilerinde karyotip analizi ve filogeni, kromozom sayıları, aksesör ve B-kromozomları, poliploidi, mayoz bölünme, türler ve cinsler arası melezlemeler, kalitatif karakterlerin kalıtımı, kantitatif karakterlerin kalıtımı, doğal populasyonlarda varyasyon ve apomixis gibi konular işlenecektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yem bitkilerinde kromozom sayıları |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Yem bitkilerinde kromozom morfolojisi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Yem bitkilerinde kromozom sayı anormallikleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Yem bitkilerinde poliploidi I: Ortaya çıkışı, poliploidinin tipleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Yembitkilerinde poliploidi II: Autopoliploidi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Yem bitkilerinde poliploidi III: Allopoliploid |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Yembitkilerinde poliploidi IV: Segmental allopoliploidi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Mayoz bölünme |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
9 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
10 |
Türler arası melezleme |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
Cinsler arası melezleme |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Apomixis I: Tanımı ve kapsamı |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Apomixis II: Evolusyonu |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Apomixis III: Gametofitik apomixis’in genetiği |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Apomix’in yembitkileri ıslahında kullanımı |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
BARNARD, C., 1964. Grasses and Grasslands. Mcmillan and com. Ltd, Toronto
CARNAHAN, H.I. and HILL, H.D. 1961. Cytology and Genetics of Foreage grasses. The Botanical Review 27 (1): 2-131
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
3 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
4 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
4 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
3 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
4 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
3 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
3 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
0 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
2 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
4 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
3 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
6 |
48 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
12 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|