Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Biyoteknolojide Laboratuvar Teknikleri

Dersin Kodu : TB-607

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Biyoteknoloji, bitki biyoteknolojisi, in vitro kültür, genetik mühendisliği, moleküler marker kavramlarını bilir
Biyoteknoloji laboratuarında bulunması gerekli alt yapı ve aletler hakkında bilgi sahibi olur
Besi ortamı hazırlama, steril çalışma, bazı in vitro kültür teknikleri, DNA izolasyonu, PCR vb konuları uygulayabilir
Steril çalışma ve güvenlik önlemleri konusunda bilgi sahibidir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : SEÇMELİ DERSLER

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı; Biyoteknoloji laboratuarında çalışma teknikleri ve bitkilerde kullanılan biyoteknolojik yöntemler konusunda teorik bilgiler vermek ve uygulama yaptırmaktır

Dersin İçeriği : Bu ders, biyoteknoloji, bitki biyoteknolojisi, in vitro kültür kavramlarının açıklanmasını, biyoteknoloji laboratuvarının donanımının tanıtılmasını, in vitro kültürde kullanılan besi ortamlarını, makro ve mikro element stok solüsyonlarının hazırlanmasını, büyüme düzenleyicisi ve vitamin stok çözeltilerinin hazırlanmasını, cam malzeme ve metal malzemenin sterilizasyon esaslarını, besi ortamının hazırlanmasını, bitki materyalinin sterilizasyonunu, embriyo kültürünü, anter kültürünü, DNA izolasyonunu, PCR analizleri konularını kapsar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Biyoteknoloji, bitki biyoteknolojisi, in vitro kültür kavramlarının açıklanması Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
2 Biyoteknoloji laboratuarının donanımının tanıtılması Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
3 İn vitro kültürde kullanılan besi ortamları Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
4 Makro ve mikro element stok solusyonlarının hazırlanması Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
5 Büyüme düzenleyicisi ve vitamin stok çözeltilerinin hazırlanması Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
6 Cam malzeme ve metal malzemenin sterilzasyon esasları Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
7 Besi ortamının hazırlanması Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
8 Steril kabinde çalışma prensipleri Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
9 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
10 Bitki materyalinin sterilizasyonu ve bu konu hakkında ödev verilecek Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
11 Embriyo kültürü Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
12 Anter kültürü Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
13 DNA İzolasyonu Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
14 Kalitesi ve miktarı saptanan DNA’nın PCR analizi Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
15 PCR analizinin yorumlanması Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
16/17 Yıl sonu sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  HATİPOĞLU, R. , 1999. Bitki Biyoteknolojisi. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 190, Ders Kitapları Yayın No: A-58. Çukurova Üniversitesi Yayınları No: 197
 PIERIK, R.L.M. 1987. In Vitro Culture of Higher Plants. Martinus Righoff Publishers, Dortrecht, Bosto, Lanchester. P. 309
 BAJAJ, Y.P.S. 1983. In Vitro Production of Haploids. In: Handbook of Plant Cell Culture Vol. 1: 228-287, P.V. Ammirato, D.A. Evans, W.R. Sharp ve Y. Yamada (eds.), Macmillian Publishing Company, Newyork
 McPherson, MJ ve MOLLER, SG. 2006. PCR.Oxford, Uk; BIOS Scientific publishers Ltd
 SAMBROOK J. ve RUSSELL DW. 2001. Molecular Cloning: A Laboratory Manual. Cold Spring Harbor, NY: Cold Spring Harbor Laboratory Press
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 4
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 4
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 3
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 2
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 4
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 3
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 4
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 0
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 4
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 3
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 22 22
Toplam İş Yükü: 151
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.04
Dersin AKTS Kredisi: 6