|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Biyoreaktörler ve Bitki Doku Kültürlerinde Kullanımı |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-537 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SAADET BÜYÜKALACA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
DÖÇ 1. Biyoreaktörler hakkında kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. DÖÇ 2. Bitki doku kültüründe kullanılan biyoreaktörlerin çalışma prensibini öğrenilerek, teknik ve kültürel uygulamaları yapma becerisini kazanılır. DÖÇ 3. Teorik ve uygulamaya yönelik olarak kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda bilgi edinir. DÖÇ 4. Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağı konusunda uygulama becerisi kazanır. DÖÇ 5. Amaca uygun biyoreaktör tipini tespit ederek mevcut sorunları çözme konusunda yöntemler geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Biyoreaktörleri tanımak ve bitki biyoteknolojisinde kullanım amaçlarını ve yöntemlerini öğrenmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitki doku kültüründe kullanılan biyoreaktör tipleri, çalışma ve kontrol prensipleri, meristem, kallus, somatik embriyogenesis ve ikincil ürün üretiminde biyoreaktörlerden faydalanma konularında gelişmelerin açıklanması hedeflenmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Biyoreaktörlerin tanımı |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Biyoreaktörlerin işleyişi |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Biyoreaktörlerde kültür koşulları: hücre morfolojisi,havalandırma ve karıştırma |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Biyoreaktörlerde kültür koşulları: kırılma hassasiyeti, sıcaklık ve ph |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
5 |
Bitki doku kültürlerinde kullanılan biyoreaktör tipleri ve özellikleri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Bitki doku kültürlerinde kullanılan biyoreaktör tipleri ve özellikleri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
ARA SINAV |
Sınav hazırlığı |
Yazılı Sınav |
|
8 |
Biyoreaktör dizaynı |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
9 |
Biyoraktörde kontrol sistemleri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
10 |
Kallus kültürü |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
11 |
İn vitro çoğaltmada biyoreaktörlerin kullanımı |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Somatik embriyogenesiste biyoreaktörlerden yararlanma |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
13 |
Bitki hücre kültürlerinde ikincil ürün üretiminde biyoreaktörlerden yararlanma |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
14 |
Bitki organ kültürlerinde ikincil ürün üretiminde biyoreaktörlerden yararlanma |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
15 |
Biyoreaktörde sürgün ve saçak kök üretimi |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Sınav hazırlığı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış, resimlerle zenginleştirilmiş ve sürekli olarak güncellenen ders notlarının elektronik ortama aktarılmış sunusu
Maria Teresa Giardi 2010 Bio-farm for Nutraceuticals
Özcan, S., Gürel, E. ve Babaoğlu, M. (Eds.) 2001. Bitki Biyoteknolojisi. Vol. II. Genetik Mühendisliği ve Uygulamaları. S.Ü. Basımevi, Konya.
Payne, G. F.; Bringi, V.; Prince C. L.; Shuler, M. L. Plant cell and tissue culture in liquid systems.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Babaoğlu, M., Gürel, E. ve Özcan, S. (Eds.) 2002. Bitki Biyoteknolojisi. Vol. I. Doku kültürü ve Uygulamaları. S.Ü. Basımevi, Konya.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
3 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
3 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
3 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
4 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
4 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
3 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
5 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
3 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
5 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
4 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
4 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
3 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
3 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
3 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
28 |
2 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 160 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|