Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Felsefesinde Bilgi Problemi ve Aydınlanmaya Etkileri

Dersin Kodu : FDB 750

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenciler Ortaçağ İslam düşüncesinde bilgiyi ve problemlerini kavrar ve günümüz anlamından ayırırlar.
İslam düşüncesinden erken dönem Batı düşüncesine geçen tartışmaları öğrenirler.
Modern bilgi süreçlerinde dikkate alması gereken ya da elemesi gereken epistemik değerleri kavrarlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ortaçağ İslam Felsefesinde bilginin duyusal ve zihinsel süreçleri, ortaya çıkan bilginin dini bilgi ile birleştikleri ve ayrıldıkları yönleri; ve bu tartışmaların Batı felsefesine etkilerini düşünürler ve eserlerindeki metinler üzerinden belirlemek.

Dersin İçeriği : Kindi, Farabi, İbn Sina, Gazali, İbn Ruşd ve İbn Haldun´da bilginin elde edinimi ve bilimler sınıflaması; bilimler sınıflamasında akılsal ve dinsel bilginin konumu ve önemi. Bilginin psikolojik süreci bakımından İbn Rüşd ve Thomas; bilginin edinim sürecinde ortaya çıkan problemler açısından Gazali ve Descartes; bilgilerin kaynağı ve tasnifi bakımından İbn Sina ve Locke; akılyürütmede nedensellik eleştiri bakımından Gazali ve Hume; aklın sınırlandırılması bakımından Gazali ve Kant.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kindi´de Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi Kindi: Resailu´l-Felsefiyye Yüzyüze (anlatım)
2 Farabi´de Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi Farabi: el-Medinetu´l-Fadıla ve es-Siyasetu´l-Medeniyye Yüzyüze (anlatım)
3 İbn Sina´da Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi İbn Sina: eş-Şifa: Medhal, el-Burhan, en-Nefs, el-İlahiyyat. Yüzyüze (anlatım)
4 Gazali´de Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi Gazali: Tehafut, İhya, Mi´yaru´l-Ilm Yüzyüze (anlatım)
5 İbn Haldun´da Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi İbn Haldun: Mukaddime Yüzyüze (anlatım)
6 Descartes´te Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi Descartes: Felsefenin İlkeleri, Metot Üzerine Yüzyüze (anlatım)
7 Descartes-Gazali Karşılaştırması Geçmiş bilgileri analiz Yüzyüze (tartışma)
8 Ara sınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 Locke´ta Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi Locke: An Essay Concerning Human Understanding Yüzyüze (anlatım)
10 Locke ve İbn Sina Karşılaştırması Geçmiş bilgileri analiz Yüzyüze (tartışma)
11 Hume´da Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi Hume: An Inquiry Concerning Human Understanding; a Treatise of Human Understanding Yüzyüze (anlatım)
12 Hume ve Gazali Karşılaştırması Önceki bilgilerin analizi Yüzyüze (tartışma)
13 Kant´ta Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi Kant: Salt Aklın Eleştirisi, Pratik Aklın Eleştirisi Yüzyüze (anlatım)
14 Kant, Ebu´l-Berekat ve Gazali Karşılaştırması Önceki bilgilerin analizi Yüzyüze (tartışma)
15 Final sınavı Önceki konuların gözden geçilmesi yazılı sınav
16/17 Final sınavı Önceki konuların gözden geçilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İbn Sina, eş-Şifa: Medhal
 İbn Sina, eş-Şifa:al-Burhan
 Kant, Salt Aklın Eleştirisi
 Farabi, es-Siyasetu´l-Medeniyye
 Gazali, İhya-u Ulumi´d-Din
 Gazali, Tahafutu´l-Felasife
 Descartes, Felsefenin İlkeleri
 Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Denem
 Berceley, Insan Bilgisinin İlkeleri Üzerine
 Hume, Insan Doğası Üzerine Bir İnceleme
 Kant, Pratik Aklın Eleştirisi
 Kindi, al-Resailu´l-Felsefiyye
 İbn Sina: eş-Şifa: en-Nefs
 Descartes, Metot Üzerine
 Hume, İnsan Zihni Üzerine Bir Araştırma
 Gazali, Mi´yaru´l-Ilm
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 4
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 1
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 2
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 3
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 3
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 2
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 2
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 6 78
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 6 12
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6