|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Felsefesinde Bilgi Problemi ve Aydınlanmaya Etkileri |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 750 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler Ortaçağ İslam düşüncesinde bilgiyi ve problemlerini kavrar ve günümüz anlamından ayırırlar. İslam düşüncesinden erken dönem Batı düşüncesine geçen tartışmaları öğrenirler. Modern bilgi süreçlerinde dikkate alması gereken ya da elemesi gereken epistemik değerleri kavrarlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ortaçağ İslam Felsefesinde bilginin duyusal ve zihinsel süreçleri, ortaya çıkan bilginin dini bilgi ile birleştikleri ve ayrıldıkları yönleri; ve bu tartışmaların Batı felsefesine etkilerini düşünürler ve eserlerindeki metinler üzerinden belirlemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kindi, Farabi, İbn Sina, Gazali, İbn Ruşd ve İbn Haldun´da bilginin elde edinimi ve bilimler sınıflaması; bilimler sınıflamasında akılsal ve dinsel bilginin konumu ve önemi. Bilginin psikolojik süreci bakımından İbn Rüşd ve Thomas; bilginin edinim sürecinde ortaya çıkan problemler açısından Gazali ve Descartes; bilgilerin kaynağı ve tasnifi bakımından İbn Sina ve Locke; akılyürütmede nedensellik eleştiri bakımından Gazali ve Hume; aklın sınırlandırılması bakımından Gazali ve Kant. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kindi´de Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi |
Kindi: Resailu´l-Felsefiyye |
Yüzyüze (anlatım) |
|
2 |
Farabi´de Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi |
Farabi: el-Medinetu´l-Fadıla ve es-Siyasetu´l-Medeniyye |
Yüzyüze (anlatım) |
|
3 |
İbn Sina´da Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi |
İbn Sina: eş-Şifa: Medhal, el-Burhan, en-Nefs, el-İlahiyyat. |
Yüzyüze (anlatım) |
|
4 |
Gazali´de Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi |
Gazali: Tehafut, İhya, Mi´yaru´l-Ilm |
Yüzyüze (anlatım) |
|
5 |
İbn Haldun´da Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi |
İbn Haldun: Mukaddime |
Yüzyüze (anlatım) |
|
6 |
Descartes´te Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi |
Descartes: Felsefenin İlkeleri, Metot Üzerine |
Yüzyüze (anlatım) |
|
7 |
Descartes-Gazali Karşılaştırması |
Geçmiş bilgileri analiz |
Yüzyüze (tartışma) |
|
8 |
Ara sınav |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
9 |
Locke´ta Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi |
Locke: An Essay Concerning Human Understanding |
Yüzyüze (anlatım) |
|
10 |
Locke ve İbn Sina Karşılaştırması |
Geçmiş bilgileri analiz |
Yüzyüze (tartışma) |
|
11 |
Hume´da Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi |
Hume: An Inquiry Concerning Human Understanding; a Treatise of Human Understanding |
Yüzyüze (anlatım) |
|
12 |
Hume ve Gazali Karşılaştırması |
Önceki bilgilerin analizi |
Yüzyüze (tartışma) |
|
13 |
Kant´ta Bilginin Psikolojik, Mantıksal ve Metafiziksel Analizi |
Kant: Salt Aklın Eleştirisi, Pratik Aklın Eleştirisi |
Yüzyüze (anlatım) |
|
14 |
Kant, Ebu´l-Berekat ve Gazali Karşılaştırması |
Önceki bilgilerin analizi |
Yüzyüze (tartışma) |
|
15 |
Final sınavı |
Önceki konuların gözden geçilmesi |
yazılı sınav |
|
16/17 |
Final sınavı |
Önceki konuların gözden geçilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İbn Sina, eş-Şifa: Medhal
İbn Sina, eş-Şifa:al-Burhan
Kant, Salt Aklın Eleştirisi
Farabi, es-Siyasetu´l-Medeniyye
Gazali, İhya-u Ulumi´d-Din
Gazali, Tahafutu´l-Felasife
Descartes, Felsefenin İlkeleri
Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Denem
Berceley, Insan Bilgisinin İlkeleri Üzerine
Hume, Insan Doğası Üzerine Bir İnceleme
Kant, Pratik Aklın Eleştirisi
Kindi, al-Resailu´l-Felsefiyye
İbn Sina: eş-Şifa: en-Nefs
Descartes, Metot Üzerine
Hume, İnsan Zihni Üzerine Bir Araştırma
Gazali, Mi´yaru´l-Ilm
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
5 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
4 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
3 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
1 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
2 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
3 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
4 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
3 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
2 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
2 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
6 |
78 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
2 |
6 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|