|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uzmanlık Alan Dersi |
|
Dersin Kodu |
: |
BİO710 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
İlk 2 Yıl |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HALİL KASAP Prof.Dr. MÜLKİYE KASAP Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN Doç.Dr. AYFER PAZARBAŞI Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilimsel seminer hazırlayıp sunabilmeli. Makale okuyup yorumlayabilmeli. Moleküler biyoloji ve genetik konularını bilmeli. Araştırma planlayabilmeli. Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik laboratuvarlarını yaptıracak bilgi ve beceriye sahip olmalı.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yüksek Lisans öğrencilerinin eğitim ve öğretim yönünden yetişmelerini sağlamak, makale yorumlama, araştırma yapma, sunu hazırlama, seminer verme, ders alma, vb konularda yardımcı olmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Laboratuvarların tanıtımı, Tıbbi Biyoloji laboratuvar aletlerinin tanıtımı, Kimyasal maddelerin tanıtımı ve kullanma teknikleri, Su banyosu, terazi, cam malzemelrin tanıtımı, Laboratuvar ortamının temizliği, Laboratuvar ortamında çalışırken dikkat edilmesi gereken hususlar, Kullanılan laboratuvar aletlerinin tertip ve düzeni, Kullanılan laboratuvar aletlerinin bakımı, Biyolojik materyal toplama teknikleri, Biyolojik materyal saklama teknikleri, Biyolojik materyalden korunma. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası ve Laboratuvarlar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Laboratuvarların tanıtımı |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
2 |
Tıbbi Biyoloji laboratuvar aletlerinin tanıtımı |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
3 |
Kimyasal maddelerin tanıtımı ve kullanma teknikleri |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
4 |
Su banyosu, terazi, cam malzemelrin tanıtımı |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
5 |
Laboratuvar ortamının temizliği |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
6 |
Laboratuvar ortamında çalışırken dikkat edilmesi gereken hususlar |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
7 |
Kullanılan laboratuvar aletlerinin tertip ve düzeni |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
8 |
Ara sınav |
Sınav için soru hazırlama |
Sözlü sınav |
|
9 |
Kullanılan laboratuvar aletlerinin bakımı |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
10 |
Biyolojik materyal toplama teknikleri |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
11 |
Biyolojik materyal saklama teknikleri |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
12 |
Biyolojik materyalden korunma |
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
13 |
Hücre ve Hayvansal dokular
|
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
14 |
DNA izolasyonu
|
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
15 |
Elektroforez ve PCR
|
Dinleme ve yorumlama |
İnteraktif |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınav için soru hazırlama |
Sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel A.İ. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Nobel Kitabevi, 465s, 2010, Adana.
Cooper GM, Hausman RE. Hücre Moleküler Yaklaşım. Üçüncü baskı. Çeviri Editörleri: Meral sakızlı, Neşe Atabey. İzmir Tıp Kitabevi, 2006.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
1 |
|
2 |
Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. |
1 |
|
3 |
Genetik materyalin yapısını bilmeli. |
2 |
|
4 |
Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. |
2 |
|
5 |
Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. |
3 |
|
6 |
Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. |
3 |
|
7 |
Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. |
5 |
|
8 |
PCR yapabilmeli. |
4 |
|
9 |
Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. |
5 |
|
10 |
Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. |
5 |
|
11 |
QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. |
4 |
|
12 |
Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. |
5 |
|
13 |
Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. |
5 |
|
14 |
Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. |
5 |
|
15 |
Genlerin yapısını bilmeli. |
2 |
|
16 |
Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. |
2 |
|
17 |
Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 128 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|