Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tıbbi Biyoloji Laboratuvar Uygulamaları |
|
Dersin Kodu |
: |
BİO526 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HALİL KASAP Prof.Dr. MÜLKİYE KASAP Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP Doç.Dr. AYFER PAZARBAŞI Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1-Laboratuvar ortamında çalışma prensiplerini bilmeli. 2-Laboratuvarların bakım ve temizliğini bilmeli. 3-Dönem-I öğrencilerine verilen Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin pratik uygulamalarının tüm hazırlıklarını yapabilmeli. 4-Sitogenetik ve Moleküler genetik laboratuvarlarındaki malzemeleri ve cihazları bilmeli. 5-Rutin hizmetler için materyal kabulünü, materyallerin saklanmasını, materyallerle çalışma prensiplerini bilmeli. 6-Rutin hizmetlerin yürütülmesinde sorumluluk duygusunu almış olmalı.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Laboratuvar ortamında çalışma prensipleri, Laboratuvarların bakımı, Dönem-I öğrencilerine verilen Tıbbi Biyoloji ve Genetik dersinin pratik uygulamalarının ön hazırlıkları, Sitogenetik ve Moleküler Genetik laboratuvarlarındaki malzemelerin ve cihazların tanıtımı, Rutin teknikler için materyal kabulü, Materyallerin saklanması, Materyallerle çalışma prensipleri, Rutin hizmetlerin yürütülmesinde plan ve program ile Anabilim Dalımızda yapılan tüm laboratuvar çalışmalarını öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Laboratuvar ortamında çalışma prensipleri, laboratuvarların bakım ve temizliği, Dönem-I öğrencilerine verilen Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin pratik uygulamalarının tüm hazırlıkları,
Sitogenetik ve Moleküler genetik laboratuvarlarındaki malzemelerin ve cihazların tanıtılması ve kullanım yöntemleri, Rutin hizmetler için materyal kabulünü, materyallerin saklanmasını, materyallerle çalışma prensipleri, Rutin hizmetlerin yürütülmesinde sorumluluk duygusu hakkında gerekli bilgileri sağlamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Laboratuvar, seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Laboratuvar ortamında çalışma prensipleri. |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
2 |
Laboratuvar yerleşimi ve laboratuvar aletlerinin tanıtımı |
Laboratuvar ortamında laboratuvar valetlerinin hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
3 |
Mikroskop çeşitleri ve kullanım prensipleri |
Mikroskop çeşitlerinin hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
4 |
Mikroskop kullanımı |
Mikroskop çeşitlerinin hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
5 |
Preparat hazırlama teknikleri |
Mikroskop için lam-lamel gibi malzemelerin hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
6 |
Bitki ve hayvan hücrelerinin incelenmesi |
Mikroskop için lam-lamel gibi malzemelerin hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
7 |
Hayvansal dokuların incelenmesi |
Mikroskop için lam-lamel gibi malzemelerin hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
8 |
Hayvansal organların incelenmesi |
Hayvansal organların (Koyun Kalbi, akciğeri, beyini, böbreği, vb) temini |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
9 |
Hayvan diseksiyonu (Kurbağa ve fare) |
Kurbağa ve fare temini |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
10 |
Canlı sperm ve yumurta hücresinin incelenmesi |
Kurbağa yumurtası ve testisi temini |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
11 |
Dev kromozomların incelenmesi |
Sivrisineklerin tükrük bezinden ve Malpighi tübüllerinden dev kromozom elde edilmesi ve boyanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
12 |
İnsan kromozomlarının incelenmesi |
İnsan kanından elde edilen metafaz plağının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
13 |
Kandan DNA izolasyonunun yapılması |
İnsan kanı ve DNA izolasyonu için gerekli kimyasalların ve solusyonların temini |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
14 |
Dokudan DNA izolasyonunun yapılması |
İnsan dokusu ve DNA izolasyonu için gerekli kimyasalların ve solusyonların temini |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
15 |
Elektroforez teknikleri ve Agaroz jel elektroforezi |
Elektroforez için gerekli malzemelerin temini |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
16/17 |
Final sınavı |
Soru cevap şeklinde sınav hazırlıkları |
Soru cevap şeklinde beyin fırtınası |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
5 |
|
2 |
Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. |
5 |
|
3 |
Genetik materyalin yapısını bilmeli. |
4 |
|
4 |
Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. |
4 |
|
5 |
Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. |
5 |
|
6 |
Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. |
5 |
|
7 |
Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. |
5 |
|
8 |
PCR yapabilmeli. |
1 |
|
9 |
Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. |
5 |
|
10 |
Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. |
2 |
|
11 |
QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. |
2 |
|
12 |
Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. |
2 |
|
13 |
Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. |
3 |
|
14 |
Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. |
2 |
|
15 |
Genlerin yapısını bilmeli. |
2 |
|
16 |
Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. |
5 |
|
17 |
Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|