|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yaşlanma Biyolojisi ve Genetiği |
|
Dersin Kodu |
: |
BİO524 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yaşlanma modellerini bilmeli. Yaşlanmaya etki eden faktörler Genetik ve Endokrin DNA tamir ve Serbest radikal ile ilgili görüş ve teoriler Kalori kısıtlamasının çok yönlü olarak etkisi
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BİO501 Temel Tıbbi Biyoloji BİO502 Temel Tıbbi Genetik
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hücre ve organizma düzeyinde yaşlanma biyolojisi ve genetiğini incelemek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yaşlanma modelleri, yaşlanmaya etki eden faktörler, genetik ve endokrin DNA tamir ve serbest radikal ile ilgili görüş ve teoriler, kalori kısıtlamasının çok yönlü olarak etkisi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yaşlanma ve ölümün evrimsel öyküsü |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
2 |
Yaşlanmaya etki eden faktörler |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
3 |
Genetik teori, Telomer ve yaşlanma, |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
4 |
DNA hasarı ve tamir sisteminin etkileri, |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
5 |
Serbest radikaller ve etkisizleştirilmesi, Sinir sisteminin ömür uzunluğuna etkisi, |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
6 |
RNA yıkımı ve yaşlanma, |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
7 |
Kalori kısıtlamasının etkileri, . |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
8 |
Yaşlanma ve DNA Metilasyonu, |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
9 |
Yaşlanma ve DNA Metilasyonu |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
10 |
Vize |
Çoktan seçmeli soru hazırlama |
Yazılı sınav |
|
11 |
Yaşlanma ve Apoptozis, |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
12 |
Yaşlanma ve Apoptozis |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
13 |
Yaşlanmayıla ilgili gen etkileşimleri |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
14 |
Lamin yapısı ve yaşlanma hastalıkları |
Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
15 |
Sonuç ve tartışma |
Beyin fırtınası, konuların tekrarı |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma. |
|
16/17 |
Final sınavı |
Çoktan seçmeli soru hazırlama |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Lüleyap, Ü. Moleküler Genetiğin Esasları. Nobel Yayınevi, 2008.
Guarente LP, Partridge L and Wallace DC. Yaşlanmanın Moleküler Biyolojisi. Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
2 |
|
2 |
Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. |
3 |
|
3 |
Genetik materyalin yapısını bilmeli. |
5 |
|
4 |
Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. |
5 |
|
5 |
Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. |
2 |
|
6 |
Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. |
0 |
|
7 |
Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. |
0 |
|
8 |
PCR yapabilmeli. |
0 |
|
9 |
Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. |
0 |
|
10 |
Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. |
0 |
|
11 |
QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. |
0 |
|
12 |
Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. |
0 |
|
13 |
Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. |
0 |
|
14 |
Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. |
3 |
|
15 |
Genlerin yapısını bilmeli. |
5 |
|
16 |
Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. |
5 |
|
17 |
Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 125 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|