Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yaşlanma Biyolojisi ve Genetiği

Dersin Kodu : BİO524

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yaşlanma modellerini bilmeli.
Yaşlanmaya etki eden faktörler
Genetik ve Endokrin DNA tamir ve Serbest radikal ile ilgili görüş ve teoriler
Kalori kısıtlamasının çok yönlü olarak etkisi

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : BİO501 Temel Tıbbi Biyoloji
BİO502 Temel Tıbbi Genetik

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hücre ve organizma düzeyinde yaşlanma biyolojisi ve genetiğini incelemek

Dersin İçeriği : Yaşlanma modelleri, yaşlanmaya etki eden faktörler, genetik ve endokrin DNA tamir ve serbest radikal ile ilgili görüş ve teoriler, kalori kısıtlamasının çok yönlü olarak etkisi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer Salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yaşlanma ve ölümün evrimsel öyküsü Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
2 Yaşlanmaya etki eden faktörler Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
3 Genetik teori, Telomer ve yaşlanma, Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
4 DNA hasarı ve tamir sisteminin etkileri, Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
5 Serbest radikaller ve etkisizleştirilmesi, Sinir sisteminin ömür uzunluğuna etkisi, Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
6 RNA yıkımı ve yaşlanma, Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
7 Kalori kısıtlamasının etkileri, . Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
8 Yaşlanma ve DNA Metilasyonu, Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
9 Yaşlanma ve DNA Metilasyonu Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
10 Vize Çoktan seçmeli soru hazırlama Yazılı sınav
11 Yaşlanma ve Apoptozis, Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
12 Yaşlanma ve Apoptozis Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
13 Yaşlanmayıla ilgili gen etkileşimleri Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
14 Lamin yapısı ve yaşlanma hastalıkları Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
15 Sonuç ve tartışma Beyin fırtınası, konuların tekrarı Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar kullanarak ders anlatımı ve tartışma.
16/17 Final sınavı Çoktan seçmeli soru hazırlama Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Lüleyap, Ü. Moleküler Genetiğin Esasları. Nobel Yayınevi, 2008.
 Guarente LP, Partridge L and Wallace DC. Yaşlanmanın Moleküler Biyolojisi. Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2008.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 2
2 Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. 3
3 Genetik materyalin yapısını bilmeli. 5
4 Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. 5
5 Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. 2
6 Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. 0
7 Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. 0
8 PCR yapabilmeli. 0
9 Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. 0
10 Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. 0
11 QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. 0
12 Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. 0
13 Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. 0
14 Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. 3
15 Genlerin yapısını bilmeli. 5
16 Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. 5
17 Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 5 25
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 125
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5
Dersin AKTS Kredisi: 5