Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Gelişim Biyolojisi ve Genetiği

Dersin Kodu : BİO523

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gelişim biyolojisi ve genetiği hakkında genel bilgilere sahip olmalı.
Gelişime etki eden faktörleri bilmeli.
Gelişim için önemli olan kök hücrelerin özelliklerini bilmeli.
Gelişim biyolojisi ve genetiği için önemli olan hayvan modellerinden Drosophila melanogaster ve Caenorhabditis elegans hakkında bilgi sahibi olmalı.
Apoptosis (programlanmış hücre ölümü) bilmeli.
Gen, genom nedir bilmeli.
Epigenetik kalıtım nedir bilmeli.
Genlerin susturulması nasıl olmaktadır, metilasyon, asetilasyon, ubiquitinasyon nedir bilmeli.
RNA ve virüs aracılı gen susturulması nasıldır, bilmeli.
Genomik imprinting (genomik damgalama) nedir, bilmeli.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilere Gelişim Biyolojisi ve Genetiği hakkında genel bilgiler vermek. Canlının gelişim süreci içerisinde meydana gelen farklılaşmalar ve bu farklılaşmalara etki eden genler hakkında bilgi vermek. Kök hücreler hakkında bilgilendirmek. Gelişimde hayvan modellerinden örnekler vermek. Gelişim esnasında meydana gelen değişimleri farklı hayvan türlerinde açıklamak. Gelişimde apopitozun önemini açıklamak ve apopitozda etkili genler hakkında bilgi vermek. Gelişim esnasında genlerin sessizleştirilmesini ve gen sessizleştirme mekanizmaları açıklamak.

Dersin İçeriği : Gelişim biyolojisi ve genetiği hakkında genel bilgililer. Gelişim esnasında değişikliğe uğrayan kök hücreler ve farklılaşması. Gelişime etki eden faktörler. Gelişimi açıklayan hayvan modellerinden Drosophyla melanogaster biyolojisi ve genetiği. Gelişimi açıklayan hayvan modellerinden Caenorhabditis elegans biyolojisi ve genetiği. Gelişime etki eden genler. Apoptozis ve apoptozu oluşturan genler. Gen, genom nedir. Kalıtım, epigenetik kalıtım nedir. Genlerin susturulması. Genomik imprinting nedir. RNA aracılığı ile gen sessizleşmesi. Virüslerle gen sessizleşmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Gelişim biyolojisi ve genetiği hakkında genel bilgililer. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
2 Gelişim esnasında değişikliğe uğrayan kök hücreler ve farklılaşması. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
3 Gelişime etki eden faktörler. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
4 Gelişimi açıklayan hayvan modellerinden Drosophyla melanogaster biyolojisi ve genetiği. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
5 Gelişimi açıklayan hayvan modellerinden Caenorhabditis elegans biyolojisi ve genetiği. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
6 Gelişime etki eden genler. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
7 Gelişime etki eden genler. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
8 Vize Çoktan seçmali soru hazırlama Çoktan seçmeli soru ile yazılı sınav, sözlü sınav.
9 Apoptozis ve apoptozu oluşturan genler. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
10 Gen, genom nedir. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
11 Kalıtım, epigenetik kalıtım nedir. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
12 Genlerin susturulması. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
13 Genomik imprinting nedir. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
14 RNA aracılığı ile gen sessizleşmesi. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
15 Virüslerle gen sessizleşmesi. Slayt hazırlama Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar kullanarak ders anlatma ve tartışma.
16/17 Final Sınavı Çoktan seçmeli soru hazırlama Çoktan seçmeli soru ile yazılı sınav, sözlü sınav.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Campbell N.A. and Reece J.B. Biyoloji (Altıncı Baskıdan Çeviri) Editörler; Etunç Gündüz, Ali Demirsoy, İsmail Türkan. Palme Yayıncılık, Ankara , 2006.
 Gilbert SF. Gelişim Biyolojisi. Üçüncü Baskı. Sinauer associates, Inc.Sunderland, Massachusetts. p 891, 1991.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 2 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
2 Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. 1
3 Genetik materyalin yapısını bilmeli. 5
4 Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. 4
5 Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. 2
6 Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. 2
7 Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. 2
8 PCR yapabilmeli. 0
9 Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. 0
10 Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. 0
11 QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. 0
12 Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. 0
13 Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. 0
14 Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. 2
15 Genlerin yapısını bilmeli. 5
16 Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. 2
17 Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 94
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.76
Dersin AKTS Kredisi: 4