Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Nutrigenetik

Dersin Kodu : BİO529

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. AYFER PAZARBAŞI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gen diyet ilişkisini tanımlayabilme
Tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri ilişkilerini anlayabilme
Diyet metilasyon kanser ilişkisini anlayabilme
Epigenetik ve diyet ilişkisini anlayabilme
Obezite genetiğini öğrenme
osteoporoz genetiğini öğrenme
Hipertansiyon genetiğini öğrenme
Kardiyovasküler biyolojik belirteçleri modifiye etmek üzere diyetle yaklaşım hakkında bilgi sahibi olma
Folat metabolizması ve ilişkili hastalıklar hakkında bilgi sahibi olma
Demir homeostazı ve hemokromatozis hakkında bilgi sahibi olma
Lipid metabolizması ve bilinen polimorfizmler ile gen örneklerini bilmek ve açıklayabilmek
Diyabet genetiği ve laktoz intoleransını öğrenme
Tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riski ilişkilerini anlayabilme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : BİO501 Temel Tıbbi Biyoloji
BİO502 Temel Tıbbi Genetik

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Gen diyet ilişkisi, Nutrisyonel genetik ve epigenetik, tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri, Diyet metilasyon kanser ilişkisi, Diyabet, obezite, osteoporoz, hipertansiyon genetiği, kardiyovasküler biyolojik belirteçleri modifiye etmek üzere diyetle yaklaşım, Laktoz intoleransı, Folat metabolizması ve ilişkili hastalıklar, Demir homeostazı, hemokromatozis, Lipid metabolizması ve bilinen polimorfizmler ile gen örneklerini bilmek ve açıklayabilmek

Dersin İçeriği : Gen diyet ilişkisi, Nutrisyonel genetik ve epigenetik, tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri, Diyet metilasyon kanser ilişkisi, Diyabet, obezite, osteoporoz, hipertansiyon genetiği, kardiyovasküler biyolojik belirteçleri modifiye etmek üzere diyetle yaklaşım, Laktoz intoleransı, Folat metabolizması ve ilişkili hastalıklar, Demir homeostazı, hemokromatozis, Lipid metabolizması ve bilinen polimorfizmler ile gen örnekleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Gen diyet ilişkisini tanımlayabilme literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
2 Tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri ilişkilerini anlayabilme literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
3 Diyet metilasyon kanser ilişkisini anlayabilme literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
4 Epigenetik ve diyet ilişkisini anlayabilme literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
5 Obezite genetiğini öğrenme literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
6 Osteoporoz genetiğini öğrenme literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
7 Hipertansiyon genetiğini ve Lipid metabolizmasını öğrenme literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
8 Ara sınav Çoktan seçmeli soru hazırlama Yazılı sınav
9 Kardiyovasküler biyolojik belirteçleri modifiye etmek üzere diyetle yaklaşım hakkında bilgi sahibi olma literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
10 Folat metabolizması ve ilişkili hastalıklar hakkında bilgi sahibi olma literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
11 Demir homeostazı ve hemokromatozis hakkında bilgi sahibi olma literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
12 Laktoz intoleransı hakkında bilgi sahibi olma literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
13 Bilinen polimorfizmler ile gen örneklerini bilmek ve açıklayabilmek literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
14 Diyabet genetiğini öğrenme literatür tarama ve okuma okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek
15 Konuların tekrarı Beyin cimnastiği Tartışma ve sorular
16/17 Final Çoktan seçmeli soru hazırlama Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Lüleyap, Ü. Moleküler Genetiğin Esasları. Nobel Yayınevi, 2008
 Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel Aİ. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Editör Halil Kasap, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
Diğer Kaynaklar  Martin Kussmann and Peter J.Van Bladeren. The extended nutrigenomics–understanding the inter play between the genomes of food, gutmicrobes, and human host. Frontiers in Genetics. 2011(2): 1-21.
 Coşkun T. Nutrisyonel genomik. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 50: 01-56, 2007.
  L. Joseph Su, Somdat Mahabir, Gary L.Ellison, Laura A. Mc Guinn and Britt C Reid. Epigenetic contributions to the relationship between cancer and dietary intake of nutrients, bioactive food components, and environmental toxicants. Frontiers in Genetics. 2012(2): 1-12.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 5 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 2
2 Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. 2
3 Genetik materyalin yapısını bilmeli. 5
4 Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. 5
5 Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. 3
6 Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. 3
7 Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. 1
8 PCR yapabilmeli. 1
9 Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. 1
10 Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. 1
11 QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. 1
12 Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. 1
13 Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. 1
14 Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. 1
15 Genlerin yapısını bilmeli. 5
16 Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. 3
17 Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 4 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 120
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.8
Dersin AKTS Kredisi: 5