|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Nutrigenetik |
|
Dersin Kodu |
: |
BİO529 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AYFER PAZARBAŞI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Gen diyet ilişkisini tanımlayabilme Tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri ilişkilerini anlayabilme Diyet metilasyon kanser ilişkisini anlayabilme Epigenetik ve diyet ilişkisini anlayabilme Obezite genetiğini öğrenme osteoporoz genetiğini öğrenme Hipertansiyon genetiğini öğrenme Kardiyovasküler biyolojik belirteçleri modifiye etmek üzere diyetle yaklaşım hakkında bilgi sahibi olma Folat metabolizması ve ilişkili hastalıklar hakkında bilgi sahibi olma Demir homeostazı ve hemokromatozis hakkında bilgi sahibi olma Lipid metabolizması ve bilinen polimorfizmler ile gen örneklerini bilmek ve açıklayabilmek Diyabet genetiği ve laktoz intoleransını öğrenme Tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riski ilişkilerini anlayabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BİO501 Temel Tıbbi Biyoloji BİO502 Temel Tıbbi Genetik
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Gen diyet ilişkisi, Nutrisyonel genetik ve epigenetik, tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri, Diyet metilasyon kanser ilişkisi, Diyabet, obezite, osteoporoz, hipertansiyon genetiği, kardiyovasküler biyolojik belirteçleri modifiye etmek üzere diyetle yaklaşım, Laktoz intoleransı, Folat metabolizması ve ilişkili hastalıklar, Demir homeostazı, hemokromatozis, Lipid metabolizması ve bilinen polimorfizmler ile gen örneklerini bilmek ve açıklayabilmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gen diyet ilişkisi, Nutrisyonel genetik ve epigenetik, tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri, Diyet metilasyon kanser ilişkisi, Diyabet, obezite, osteoporoz, hipertansiyon genetiği, kardiyovasküler biyolojik belirteçleri modifiye etmek üzere diyetle yaklaşım, Laktoz intoleransı, Folat metabolizması ve ilişkili hastalıklar, Demir homeostazı, hemokromatozis, Lipid metabolizması ve bilinen polimorfizmler ile gen örnekleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Gen diyet ilişkisini tanımlayabilme |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
2 |
Tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri ilişkilerini anlayabilme |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
3 |
Diyet metilasyon kanser ilişkisini anlayabilme |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
4 |
Epigenetik ve diyet ilişkisini anlayabilme |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
5 |
Obezite genetiğini öğrenme |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
6 |
Osteoporoz genetiğini öğrenme |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
7 |
Hipertansiyon genetiğini ve Lipid metabolizmasını öğrenme |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
8 |
Ara sınav |
Çoktan seçmeli soru hazırlama |
Yazılı sınav |
|
9 |
Kardiyovasküler biyolojik belirteçleri modifiye etmek üzere diyetle yaklaşım hakkında bilgi sahibi olma |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
10 |
Folat metabolizması ve ilişkili hastalıklar hakkında bilgi sahibi olma |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
11 |
Demir homeostazı ve hemokromatozis hakkında bilgi sahibi olma |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
12 |
Laktoz intoleransı hakkında bilgi sahibi olma |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
13 |
Bilinen polimorfizmler ile gen örneklerini bilmek ve açıklayabilmek |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
14 |
Diyabet genetiğini öğrenme |
literatür tarama ve okuma |
okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, örnek |
|
15 |
Konuların tekrarı |
Beyin cimnastiği |
Tartışma ve sorular |
|
16/17 |
Final |
Çoktan seçmeli soru hazırlama |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Lüleyap, Ü. Moleküler Genetiğin Esasları. Nobel Yayınevi, 2008
Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel Aİ. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Editör Halil Kasap, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Martin Kussmann and Peter J.Van Bladeren. The extended nutrigenomics–understanding the inter play between the genomes of food, gutmicrobes, and human host. Frontiers in Genetics. 2011(2): 1-21.
Coşkun T. Nutrisyonel genomik. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 50: 01-56, 2007.
L. Joseph Su, Somdat Mahabir, Gary L.Ellison, Laura A. Mc Guinn and Britt C Reid. Epigenetic contributions to the relationship between cancer and dietary intake of nutrients, bioactive food components, and environmental toxicants. Frontiers in Genetics. 2012(2): 1-12.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
2 |
|
2 |
Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. |
2 |
|
3 |
Genetik materyalin yapısını bilmeli. |
5 |
|
4 |
Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. |
5 |
|
5 |
Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. |
3 |
|
6 |
Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. |
3 |
|
7 |
Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. |
1 |
|
8 |
PCR yapabilmeli. |
1 |
|
9 |
Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. |
1 |
|
10 |
Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. |
1 |
|
11 |
QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. |
1 |
|
12 |
Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. |
1 |
|
13 |
Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. |
1 |
|
14 |
Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. |
1 |
|
15 |
Genlerin yapısını bilmeli. |
5 |
|
16 |
Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. |
3 |
|
17 |
Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
4 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 120 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|