|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Aristotales Psikolojisi ve Ortaçağ Bilgi Felsefelerine Etkileri |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 712 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler Aristoteles psikolojisini ve bilgi felsefelerine etkilerini öğrenirler. Aristotelesçi psikolojinin Alexander üzerinden İslam Felsefesine geçtiğini ve İslam felsefecilerini etkilediğini bilirler. Islam filozoflarının çeşitli konulardaki görüşlerinde bu etkilerin varlığını öğrenirler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Aristoteles´in bilginin kazanımı konusundaki psikolojik ilkeleri ve bunların Ortaçağ İslam felsefesi epistemolojilerine etkilerini kavramak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Aristoteles´in De Anima´daki psikolojisi, Themistius, Alexander, Philoponus, Simplicius ve İbn Ruşd gibi Ortaçağ, Ross, Hamlyn, Modrak, Bolton, Owens, Kahn, Barnes, Davis, ve Polansky gibi modern şarihlerin yorumları. Özellikle Alexander´ın yorumlarının İslam peripatetizmine etkileri. Bu etkilerin Farabi ve İbn Sina gibi İslam filozoflarının İkinci Analitikler adlı mantık ve Metafizik gibi ilahiyata dair eserlerindeki örnekleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Aristoteles´in De Anima´daki akıl ve bilgi anlayışı I |
Ruh Üzerine, Aristoteles |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
2 |
Aristoteles´in De Anima´daki akıl ve bilgi anlayışı II |
Ruh Üzerine, Aristoteles |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
3 |
Themaistius ve Alexander of Aphrodisias´ın De İntellectu´su |
De Intellectu, Alexander; De Intellectu, Themistius. |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
4 |
Philoponus ve Simplicius´un akıl ve bilgi anlayışları |
On Aristotle´s On De Anima, Philoponus and Simplicius |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
5 |
Farabi ve İbn Sina´da akıl yetileri ve işlevleri |
eş-Şifa: Nefs, İbn Sina |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
6 |
İbn Ruşd´de akıl yetileri ve işlevleri |
Long Commentary on De Anima, Telhisu´n-Nefs, İbn Ruşd |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
7 |
Modern yorumcuların görüşleri |
Aristotle on Relationshio between Perception and Thought, James Richard Davis |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
8 |
Arasınav |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
9 |
Aristoteles´in İkinci Analitikler´deki bilgi görüşü |
İkinci Analitikler, Aristoteles |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
10 |
Barnes yorumlarının analizi |
İkinci Analitikler, Barnes´ın yorumuyla birlikte |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
11 |
İbn Ruşd´ün Burhan´ı ve bilgi |
Telhisu´l-Burhan, İbn Ruşd |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
12 |
Farabi´nin Burhan´ı ve bilgi |
Kitabu´l-Burhan, Farabi |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
13 |
İbn Sİna´nın Burhan´ı ve bilgi |
Kitabu´l-Burhan, İbn Sina |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
14 |
Aristoteles´in Metafizik´inde Bilgi |
Metafizik, Aristoteles |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
15 |
Final sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
16/17 |
Final sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
On Aristotle´s On De Anima, Philoponus
Aristotle on Relationshio between Perception and Thought, James Richard Davis
Posterior Analytics, Aristotle
Telhisu´l-Burhan, İbn Ruşd
Kitabu´l-Burhan, İbn Sina
De Anima, Aristoteles
De Intellectu, Alexander of Aphrodisias
Long Commentary on Aristotle´s De Anima, Averroes
De Intellectu, Themistius
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
3 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
4 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
2 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
2 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
5 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
2 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
5 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
5 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
3 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
5 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
6 |
78 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
2 |
5 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 152 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|