Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Aristotales Psikolojisi ve Ortaçağ Bilgi Felsefelerine Etkileri

Dersin Kodu : FDB 712

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenciler Aristoteles psikolojisini ve bilgi felsefelerine etkilerini öğrenirler.
Aristotelesçi psikolojinin Alexander üzerinden İslam Felsefesine geçtiğini ve İslam felsefecilerini etkilediğini bilirler.
Islam filozoflarının çeşitli konulardaki görüşlerinde bu etkilerin varlığını öğrenirler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Aristoteles´in bilginin kazanımı konusundaki psikolojik ilkeleri ve bunların Ortaçağ İslam felsefesi epistemolojilerine etkilerini kavramak.

Dersin İçeriği : Aristoteles´in De Anima´daki psikolojisi, Themistius, Alexander, Philoponus, Simplicius ve İbn Ruşd gibi Ortaçağ, Ross, Hamlyn, Modrak, Bolton, Owens, Kahn, Barnes, Davis, ve Polansky gibi modern şarihlerin yorumları. Özellikle Alexander´ın yorumlarının İslam peripatetizmine etkileri. Bu etkilerin Farabi ve İbn Sina gibi İslam filozoflarının İkinci Analitikler adlı mantık ve Metafizik gibi ilahiyata dair eserlerindeki örnekleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Aristoteles´in De Anima´daki akıl ve bilgi anlayışı I Ruh Üzerine, Aristoteles Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
2 Aristoteles´in De Anima´daki akıl ve bilgi anlayışı II Ruh Üzerine, Aristoteles Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
3 Themaistius ve Alexander of Aphrodisias´ın De İntellectu´su De Intellectu, Alexander; De Intellectu, Themistius. Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
4 Philoponus ve Simplicius´un akıl ve bilgi anlayışları On Aristotle´s On De Anima, Philoponus and Simplicius Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
5 Farabi ve İbn Sina´da akıl yetileri ve işlevleri eş-Şifa: Nefs, İbn Sina Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
6 İbn Ruşd´de akıl yetileri ve işlevleri Long Commentary on De Anima, Telhisu´n-Nefs, İbn Ruşd Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
7 Modern yorumcuların görüşleri Aristotle on Relationshio between Perception and Thought, James Richard Davis Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
8 Arasınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 Aristoteles´in İkinci Analitikler´deki bilgi görüşü İkinci Analitikler, Aristoteles Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
10 Barnes yorumlarının analizi İkinci Analitikler, Barnes´ın yorumuyla birlikte Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
11 İbn Ruşd´ün Burhan´ı ve bilgi Telhisu´l-Burhan, İbn Ruşd Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
12 Farabi´nin Burhan´ı ve bilgi Kitabu´l-Burhan, Farabi Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
13 İbn Sİna´nın Burhan´ı ve bilgi Kitabu´l-Burhan, İbn Sina Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
14 Aristoteles´in Metafizik´inde Bilgi Metafizik, Aristoteles Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
15 Final sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
16/17 Final sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  On Aristotle´s On De Anima, Philoponus
 Aristotle on Relationshio between Perception and Thought, James Richard Davis
 Posterior Analytics, Aristotle
 Telhisu´l-Burhan, İbn Ruşd
 Kitabu´l-Burhan, İbn Sina
 De Anima, Aristoteles
 De Intellectu, Alexander of Aphrodisias
 Long Commentary on Aristotle´s De Anima, Averroes
 De Intellectu, Themistius
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 3
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 4
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 2
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 2
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 5
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 2
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 5
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 5
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 5
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 6 78
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 5 10
Toplam İş Yükü: 152
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.08
Dersin AKTS Kredisi: 6