|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Müslüman Türk Devletleri Tarihi II |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 714 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türklerin İslâm dünyasına girişlerinde etkili olan memlük sistemini kavrar Memlük Devleti hakkında bilgi sahibi olur Osmanlı Devleti´ni tanır Bu iki devletin ilişkilerini bilir Müslüman Türk Devletlerinde siyasî, sosyal hadiseleri ve kültürel gelişmeleri bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Müslüman Türk devletleri hakkında bilgil sahibi olmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Moğol istilâsı, Memlük sistemi, Memlük devleti, Osmanlılar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Öğretim üyesi odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Moğol İstilâsı ve Türk tarihine tesirleri |
DİA, "Moğollar" mad.; Türkler, V, 127-132 |
Anlatım ve tartışma |
|
2 |
Memlük sistemi |
DİA, "Memlük" mad. |
Anlatım ve tartışma |
|
3 |
Eyyûbîler döneminde Türkler
|
DİA, "Eyyûbîler" mad.; İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 14-20 |
Anlatım ve tartışma |
|
4 |
Memlükler I
|
İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 14-20 |
Anlatım ve tartışma |
|
5 |
Memlükler II
|
DİA, "Memlükler" mad.; İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 21-94 |
Anlatım ve tartışma |
|
6 |
Memlükler III
|
DİA, "Memlükler" mad.; İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 95-137 |
Anlatım ve tartışma |
|
7 |
Memlük müesseseleri
|
DİA, "Memlükler" mad.; İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 179-221 |
Anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
9 |
Memlük-Osmanlı ilişkileri
|
İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 148-150; Emire Cihan Muslu, Ottoman-Mamluk Relations: Diplomacy and Perceptions, Massachusetts 2007, p. 1-220 |
Anlatım ve tartışma |
|
10 |
Osmanlılar: Kuruluş
|
DİA, "Osmanlılar" mad. |
Anlatım ve tartışma |
|
11 |
Osmanlılar: Siyasî Tarih (Fatih´e kadar)
|
DİA, "Osmanlılar" mad. |
Anlatım ve tartışma |
|
12 |
Osmanlılar: Siyasî Tarih (Fatih döneminden yıkılışa kadar)
|
DİA, "Osmanlılar" mad. |
Anlatım ve tartışma |
|
13 |
Osmanlılar: İdarî yapı ve müesseseler
|
DİA, "Osmanlılar" mad. |
Anlatım ve tartışma |
|
14 |
Müslüman-Türk devletlerinde sosyal ve kültürel gelişmeler
|
Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi (ilgili kısımlar) |
Anlatım ve tartışma |
|
15 |
Müslüman-Türk devletlerinin İslâm medeniyetine katkıları
|
İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 231-239 |
Anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
6. Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, X, XI, XII, İstanbul 1992
1. İsmail Yiğit, Siyasi-Dini-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi: Memlûkler, VII, İstanbul 1991.
3.. Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, I-VI, Ankara 2008
2. Kâzım Yaşar Kopraman, Mısır Memlûkleri (1250-1517)” , Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, VI (1992), s. 433-543.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
5. Türkler Ansiklopedisi, V, Ankara 2002
4. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi´nin (DİA) ilgili maddeleri
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
5 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
5 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
4 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
1 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
2 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
3 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
3 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
4 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
4 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
4 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|