Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Müslüman Türk Devletleri Tarihi II

Dersin Kodu : İTS 714

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türklerin İslâm dünyasına girişlerinde etkili olan memlük sistemini kavrar
Memlük Devleti hakkında bilgi sahibi olur
Osmanlı Devleti´ni tanır
Bu iki devletin ilişkilerini bilir
Müslüman Türk Devletlerinde siyasî, sosyal hadiseleri ve kültürel gelişmeleri bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Müslüman Türk devletleri hakkında bilgil sahibi olmak

Dersin İçeriği : Moğol istilâsı, Memlük sistemi, Memlük devleti, Osmanlılar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Öğretim üyesi odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Moğol İstilâsı ve Türk tarihine tesirleri DİA, "Moğollar" mad.; Türkler, V, 127-132 Anlatım ve tartışma
2 Memlük sistemi DİA, "Memlük" mad. Anlatım ve tartışma
3 Eyyûbîler döneminde Türkler DİA, "Eyyûbîler" mad.; İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 14-20 Anlatım ve tartışma
4 Memlükler I İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 14-20 Anlatım ve tartışma
5 Memlükler II DİA, "Memlükler" mad.; İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 21-94 Anlatım ve tartışma
6 Memlükler III DİA, "Memlükler" mad.; İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 95-137 Anlatım ve tartışma
7 Memlük müesseseleri DİA, "Memlükler" mad.; İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 179-221 Anlatım ve tartışma
8 Ara sınav sınav yazılı sınav
9 Memlük-Osmanlı ilişkileri İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 148-150; Emire Cihan Muslu, Ottoman-Mamluk Relations: Diplomacy and Perceptions, Massachusetts 2007, p. 1-220 Anlatım ve tartışma
10 Osmanlılar: Kuruluş DİA, "Osmanlılar" mad. Anlatım ve tartışma
11 Osmanlılar: Siyasî Tarih (Fatih´e kadar) DİA, "Osmanlılar" mad. Anlatım ve tartışma
12 Osmanlılar: Siyasî Tarih (Fatih döneminden yıkılışa kadar) DİA, "Osmanlılar" mad. Anlatım ve tartışma
13 Osmanlılar: İdarî yapı ve müesseseler DİA, "Osmanlılar" mad. Anlatım ve tartışma
14 Müslüman-Türk devletlerinde sosyal ve kültürel gelişmeler Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi (ilgili kısımlar) Anlatım ve tartışma
15 Müslüman-Türk devletlerinin İslâm medeniyetine katkıları İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 231-239 Anlatım ve tartışma
16/17 Sınav sınav yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  6. Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, X, XI, XII, İstanbul 1992
 1. İsmail Yiğit, Siyasi-Dini-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi: Memlûkler, VII, İstanbul 1991.
 3.. Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, I-VI, Ankara 2008
 2. Kâzım Yaşar Kopraman, Mısır Memlûkleri (1250-1517)” , Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, VI (1992), s. 433-543.
Diğer Kaynaklar  5. Türkler Ansiklopedisi, V, Ankara 2002
 4. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi´nin (DİA) ilgili maddeleri


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 5
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 5
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 4
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 1
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 2
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 3
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 3
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 4
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 4
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 4
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 90
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.6
Dersin AKTS Kredisi: 4