Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri II

Dersin Kodu : İTS 706

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dini-tasavvufi şiirin tarihi ve kültürel kaynaklarını kullanır.
Dini-Tasavvufi şiirin yapısındaki mazmun ve kavramları çözümler.
Dini-Tasavvufi metinlerdeki yerel ve evrensel temaları tespit eder.
Dini-tasavvufi şiirin beslendiği kaynakları tanır.
mutasavvıf şairin bağlı olduğu geleneği tespit edebilir.
Dini-tasavvufi şiirdeki biçim anlam ilişkisini gözetir.
Tasavvufî şiir şerhlerini ve özelliklerini tanır.
Dil-içi çeviri ile şerh ilişkisini yorumlayabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : İTS 705 Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk-İslam edebiyatının kendine özgü semboller içeren metinlerini tahlil etme

Dersin İçeriği : Dini ve tasavvufi Türk edebiyatının farklı dönemlerine ait metinleri okuma ve şerh etme

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türk İslam Edebiyatı kapsamındaki şiirleri şârihlerin şerhi Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık Düz anlatım soru-cevap
2 Geleneksel şerh yöntemi ve özellikleri bu tür metin şerhine yönelik yayınlar Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık Düz anlatım soru-cevap
3 Geleneksel şerh yöntemiyle yapılmış şiir şerhleri. Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık Düz anlatım soru-cevap
4 Tasavvufî şiir şerhleri ve özellikleri Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık Düz anlatım soru-cevap
5 Tasavvufî şiir şerhlerinden örnekler I Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık Düz anlatım soru-cevap
6 Tasavvufî şiir şerhlerinden örnekler II Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık Düz anlatım soru-cevap
7 Tasavvufî şiir şerhlerinden örnekler III Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık Düz anlatım soru-cevap
8 Ara sınav sınava hazırlık sınav
9 Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhlerdeki yorum farkları Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık Düz anlatım soru-cevap
10 Niyazi-i Mısrı´nin Yunus Emre Şerhi Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şehleri Düz anlatım soru-cevap Uygulama
11 Gazel-i Muradi (terk eylemişem...) Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şehleri Düz anlatım soru-cevap Uygulama
12 Manzume-i Rusuhi (Ey ki alemden haberdarım...) Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şehleri Düz anlatım soru-cevap Uygulama
13 Kaside-i Sun´ullah Gaybi (Besmeleyle ol mübaşir...) Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şehleri Düz anlatım soru-cevap Uygulama
14 Lügaz-ı Aşık Ömer (guşunu benden yana tut...) Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şehleri Düz anlatım soru-cevap Uygulama
15 Şeyh Galib´in şiirleri üzerine yapılmış geleneksel ve modern yorumlar Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık Düz anlatım soru-cevap Uygulama
16/17 Final Sınavı sınava hazırlık yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kaplan Üstüner, Divan Şiirinde Tasavvuf, Ankara 2007, Birleşik Dağıtım Kitabevi.
 İskender Pala, Divan Edebiyatı, İstanbul 1992, Ağaç Yay.
 Adnan Karaismailoğlu, Klasik Dönem Türk Şiiri İncelemeleri, Ankara 2001, Akçağ Yay.
 Cem Dilçin, Fuzûli’nin Şiiri Üzerine İncelemeler, İstanbul 2007, Kabalcı Yay.
 Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Haz. Mehmet Kalpaklı, İstanbul 1999, YKY.
 M. Fatih Köksal, Klasik Türk Şiiri Araştırmaları, Ankara 2005, Akçağ Yay.
 Dursun Ali Tökel, Divan Şiirinde Mitolojik Unsurlar (Şahıslar Mitolojisi), Ankara 2000, Akçağ Yay.
 Erman Artun, Dinî-Tasavvufî Halk Edebiyatı Metin Tahlilleri, Adana 2011, Karahan Yay.
 Ömür Ceylan, "Edebi şerh Geleneğimiz İçerisinde Tasavvufi Şiir Şerhleri", Türkler , C.V, Yeni Türkiye Yay., Ankara 2002, ss. 891-895.
Diğer Kaynaklar  Ziya Avşar, “Rûhu’l-Mesnevi’de Mesnevi’nin İlk 18 Beytinin Şerh Yöntemi”, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, ss. 59-72.
 Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Cem Dilçin Anısına Şerh Özel Sayısı, Volume 4/6, Summer 2009.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 2
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 3
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 3
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 5
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 2
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 5
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 5
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 5
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 5
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 5
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5