|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri II |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 706 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dini-tasavvufi şiirin tarihi ve kültürel kaynaklarını kullanır. Dini-Tasavvufi şiirin yapısındaki mazmun ve kavramları çözümler. Dini-Tasavvufi metinlerdeki yerel ve evrensel temaları tespit eder. Dini-tasavvufi şiirin beslendiği kaynakları tanır. mutasavvıf şairin bağlı olduğu geleneği tespit edebilir. Dini-tasavvufi şiirdeki biçim anlam ilişkisini gözetir.
Tasavvufî şiir şerhlerini ve özelliklerini tanır.
Dil-içi çeviri ile şerh ilişkisini yorumlayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
İTS 705 Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk-İslam edebiyatının kendine özgü semboller içeren metinlerini tahlil etme |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dini ve tasavvufi Türk edebiyatının farklı dönemlerine ait metinleri okuma ve şerh etme |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk İslam Edebiyatı kapsamındaki şiirleri şârihlerin şerhi |
Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık |
Düz anlatım
soru-cevap
|
|
2 |
Geleneksel şerh yöntemi ve özellikleri bu tür metin şerhine yönelik yayınlar |
Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık |
Düz anlatım
soru-cevap
|
|
3 |
Geleneksel şerh yöntemiyle yapılmış şiir şerhleri. |
Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık |
Düz anlatım
soru-cevap
|
|
4 |
Tasavvufî şiir şerhleri ve özellikleri
|
Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık |
Düz anlatım
soru-cevap
|
|
5 |
Tasavvufî şiir şerhlerinden örnekler I |
Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık |
Düz anlatım
soru-cevap
|
|
6 |
Tasavvufî şiir şerhlerinden örnekler II |
Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık |
Düz anlatım
soru-cevap
|
|
7 |
Tasavvufî şiir şerhlerinden örnekler III |
Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık |
Düz anlatım
soru-cevap
|
|
8 |
Ara sınav |
sınava hazırlık |
sınav |
|
9 |
Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhlerdeki yorum farkları |
Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık |
Düz anlatım
soru-cevap
|
|
10 |
Niyazi-i Mısrı´nin Yunus Emre Şerhi |
Ömür Ceylan,
Tasavvufi Şiir Şehleri |
Düz anlatım
soru-cevap
Uygulama |
|
11 |
Gazel-i Muradi (terk eylemişem...) |
Ömür Ceylan,
Tasavvufi Şiir Şehleri |
Düz anlatım
soru-cevap
Uygulama |
|
12 |
Manzume-i Rusuhi (Ey ki alemden haberdarım...) |
Ömür Ceylan,
Tasavvufi Şiir Şehleri |
Düz anlatım
soru-cevap
Uygulama |
|
13 |
Kaside-i Sun´ullah Gaybi (Besmeleyle ol mübaşir...) |
Ömür Ceylan,
Tasavvufi Şiir Şehleri |
Düz anlatım
soru-cevap
Uygulama |
|
14 |
Lügaz-ı Aşık Ömer (guşunu benden yana tut...) |
Ömür Ceylan,
Tasavvufi Şiir Şehleri |
Düz anlatım
soru-cevap
Uygulama |
|
15 |
Şeyh Galib´in şiirleri üzerine yapılmış geleneksel ve modern yorumlar |
Konuyla ilgili kaynaklardan hazırlık |
Düz anlatım
soru-cevap
Uygulama |
|
16/17 |
Final Sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kaplan Üstüner, Divan Şiirinde Tasavvuf, Ankara 2007, Birleşik Dağıtım Kitabevi.
İskender Pala, Divan Edebiyatı, İstanbul 1992, Ağaç Yay.
Adnan Karaismailoğlu, Klasik Dönem Türk Şiiri İncelemeleri, Ankara 2001, Akçağ Yay.
Cem Dilçin, Fuzûli’nin Şiiri Üzerine İncelemeler, İstanbul 2007, Kabalcı Yay.
Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Haz. Mehmet Kalpaklı, İstanbul 1999, YKY.
M. Fatih Köksal, Klasik Türk Şiiri Araştırmaları, Ankara 2005, Akçağ Yay.
Dursun Ali Tökel, Divan Şiirinde Mitolojik Unsurlar (Şahıslar Mitolojisi), Ankara 2000, Akçağ Yay.
Erman Artun, Dinî-Tasavvufî Halk Edebiyatı Metin Tahlilleri, Adana 2011, Karahan Yay.
Ömür Ceylan, "Edebi şerh Geleneğimiz İçerisinde Tasavvufi Şiir Şerhleri", Türkler , C.V, Yeni Türkiye Yay., Ankara 2002, ss. 891-895.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ziya Avşar, “Rûhu’l-Mesnevi’de Mesnevi’nin İlk 18 Beytinin Şerh Yöntemi”, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, ss. 59-72.
Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Cem Dilçin Anısına Şerh Özel Sayısı, Volume 4/6, Summer 2009.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
2 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
3 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
3 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
5 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
2 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
5 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
5 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
5 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
5 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
5 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|