Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Metin Tamiri

Dersin Kodu : İTS 723

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Metin Tamiri terimlerini bilir.
Metin tamiri, metin tenkidi ve metin neşri arasındaki ilişkiyi kavrar.
Metin tamiri usul ve esaslarını öğrenir.
Metin tamiri eleştirisi yapabilir.
Yayımları metin tamiri açısından değerlendirir.
Metin tamirinin sınırlarını ve sınırlılıklarını anlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : İTS 705 Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yazma ve basma eserlerde yıpranmaya veya istinsah hatalarına bağlı okuma zorlukları ile başa çıkma

Dersin İçeriği : Metin tamiri ile ilgili teorik ve pratik bilgiler verilecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yazma eser hakkında genel bilgiler (yazma, basma, müellif nüshası, esas nüsha/orijinal nüsha, müellif, müstensih, zahriyye, , mukabele veya simâ’ kaydı, hâşiye/ta’likât/derkenar, tebyîz, tesvîd, takdim, te’hir, ayak/reddade ketebe/ferağ/istinsah kaydı, temellük ve temmet kaydı vb.) Ünver, İsmail (1993), “Eski Türk Edebiyatı İle İlgili Sorunlarımız”, Türk Dili, S. 500, ss. 118-126. Dosay, Melek-Remzi Demir (1995), “Bilim Tarihinde Metin Çalışmalarının Önemi” Felsefe Dünyası, S. 7, ss. 60-69. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
2 Metin Tahlili, Metin Tenkidi ve Metin Tamiri farkı; tanımı, kapsamı, amacı Ateş, Ahmed (1941-1942), “Metin Tenkidi Hakkında”, Türkiyat Mecmuası, C. VII-VIII, ss. 253-267. Mengi, Mine (1997), “Metin Şerhi, Metin Tahlili ve Metin Tenkidi Üzerine Görüşler”, Dergâh, S. 93, ss.8-10. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
3 Metin Tamiri ile ilgili mevcut yayınların tanıtımı Kılıç, Atabey (2004), “Günümüzde Metin Neşri veya Edisyon Kritik: Genel Görünümler, Problemler, Öneriler”, I. Kırşehir Kültür Araştırmaları Bilgi Şöleni, 8-10 Ekim 2003, Kırşehir, Bildiriler, ss. 331-346. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
4 Metin Tamiri yapabilmek için gerekli donanımı İlaydın, Hikmet (1972), “Metin Sağlamlığı Sorunu”, Türk Dili, C. 26, S. 250, ss. 286-291 Düz anlatım Uygulama Soru cevap
5 Metin Tamirine Konu Olan Metnin Eksiklik/Yanlışlık Durumunun Örneklerle Anlatımı Yıldırım, Ali (2007), Metin Tenkidi İle İlgili Hususlar ve Kâmî Divanı Örneği”, II. Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni, 10-12 Nisan 2006, Bildiriler, Kayseri, ss.799-811. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
6 Metin tashihi, metin tekmili, metin tayini M. Fatih Köksal, "Metin Tamiri, Usul ve Esaslar Bazı Teklifler", Tenkit ve Teori, İstanbul 2012, Kesit Yay., ss. 43-61. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
7 Metin Tamirinin yapılamayacağı durumlar, sınırları ve sınırlılıkları Tulum, Mertol (1983), “Filolojik Çalışma ve Eski Metinlerin Neşri Üzerine Görüş ve Tenkitler”, Türk Dünyası Araştırmaları, S. 27, ss.1-8. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
8 Ara Sınav sınava hazırlık ara sınav
9 Metin Tamiri uygulamaları I (kafiye/ vezin karinesi) Kut, Günay (1999), “Metin Tespitinde Birinci Aşama: Vezin ve Anlam”, İlmî Araştırmalar, S. 8., ss. 189-198. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
10 Metin Tamiri uygulamaları II (anlam / gramer karinesi) Pekolcay, Necla (1985), “İslâmî Türk Edebiyatına Dair Metinlerde Sentaksın Önemi”, V. Milletlerarası Türkoloji Kongresi, 23-28 Eylül 1985, Tebliğler Türk Dili, C. I, İstanbul, ss. 215-219. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
11 Metin Tamiri uygulamaları III (metin ve müellife özel niteliklerin dikkate alınma(ma)sı) Çeltik, Halil (1996), “Tenkitli Metin Yöntemi Açısından Üç Şeyh Galib Divanı”, Bilig, S.2, ss. 284-289. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
12 Metin Tamiri uygulamaları IV (metin ve müellife özel niteliklerin dikkate alınma(ma)sı) Aksoyak, İ. Hakkı (2007), “Kefeli Hüseyin’in Raznâme Adlı Eserinde Nüsha Ailesi Kurmada İzlenen Yöntem”, II. Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni, 10-12 Nisan 2006, Bildiriler, Kayseri, ss. 635-641. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
13 Yayımlanmış eserler üzerinde incelemeler (Divan neşirleri) Çeltik, Halil (2007), “Tenkitli Divan Metinlerinde Nazım Şekilleri Problemleri”, II. Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni, 10-12 Nisan 2006, Kayseri, ss. 696-705. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
14 Yayımlanmış eserler üzerinde incelemeler (Mesnevi neşirleri) Ünver, İsmail (1993), “Çeviriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler”, Türkoloji Dergisi, C.11, ss.51-89 Düz anlatım Uygulama Soru cevap
15 Yayımlanmış eserler üzerinde incelemeler (mensur yayınlar) Ünver, İsmail (1992), “Arap Harfli Türkçe Metinlerin Çevirisinde Karşılaşılan Yanlışlar”, Türk Dili, S. 483, ss. 789-798. Düz anlatım Uygulama Soru cevap
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Mes’eleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay.
 Cem Dilçin, Fuzûli’nin Şiiri Üzerine İncelemeler, İstanbul 2007, Kabalcı Yay.
 Mertol Tulum, Tarihî Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İstanbul 2000.
 M. Fatih Köksal, Tenkit ve Teori, İstanbul 2012, Kesit Yay.
Diğer Kaynaklar  KÖKSAL, M. Fatih, and Mezîdoğlu Ömer. "MECMÛ’ATÜ’N-NEZÂ’İR’İN TANINMAYAN MUHTASAR BİR NÜSHASI." I. Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı: 9-15 Nisan 2006, Çeşme-İzmir: bildiri kitabı 4 (2007): 14-35.
 Orhan Yavuz, “Prof. Dr. Saim Sakaoğlu’nun “Karaca Oğlan” Adlı Eserinin Bilimsel Eleştirisi, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, ss. 15-111. http://www.turkiyat.selcuk.edu.tr/pdfdergi/s17/yavuz.pdf
  Mustafa Tatçı, "Yunus Emre´ye Ait Divânlar, Divân Naşirleri ve Metin Tamiri Meselesi." Millî Eğitim 83 (1989): 60-71.
 İ. Hakkı AKSOYAK, “OSMANLI ŞAİRLERİNİN “ARUZ TASARRUFLARI” VE ARAŞTIRMACILARIN GEREKSİZ MÜDAHALELERİ”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 3/6 Fall 2008,ss.59-74.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 1
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 2
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 4
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 5
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 0
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 5
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 5
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 5
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 5
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 5
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4