Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 711 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türk İslam Edebiyatında kullanılan nazım şekillerini tanır. Türk İslam Edebiyatında yer alan nazım türlerini sınıflandırır. Nazım şekli ve nazım türü ifadesindeki farkı açıklayabilir. Türk İslam Edebiyatında tür ve şekillerin yaygın olanlarını fark eder. Türk İslam edebiyatında Mesnevi türünün önemini kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
İTS 711 Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk-İslâm edebiyatında çokça kullanılan biçim ve türlere dikkat çekilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk İslam Edebiyatında kullanılan şekil ve türler ve bu şekil ve türlerde yazılmış eserlerin incelenmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Nazım Şekilleri I |
İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
2 |
Nazım Şekilleri II |
İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
3 |
Klasik Türk Edebiyatında Dini Konular ve Bunları anlatan türler |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
4 |
Tevhidler |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
5 |
Münâcâtlar |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
6 |
Na´t |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
7 |
Miraciyye |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
8 |
Ara sınav |
sınava hazırlık |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
9 |
Mevlidler |
Mevlid hakkındaki kaynak kitap getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
10 |
Nasihatnâmeler (Genc-i Esrâr-ı Ma’nî örneği) |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
11 |
Dinî-Destânî Metinler (Battalname, Danişmendname, Saltukname, Menakıbname-i Hacı Bektaş-ı Veli, Gazavatname-i Sultan Murad) |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
12 |
Halk Diliyle yazılmış Dini Manzum Çeşitler
(İlahi, Nutuk vb) |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
13 |
Halk Diliyle yazılmış Dini Manzum Çeşitler
( Devriyye, Şathiyye vb.) |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
14 |
Manzum Fıkıh, Akaid Kitapları |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
15 |
Tasavvufi Eserler (Dede Ömer Ruşenî, Âsâr-ı Aşk) |
Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. |
Düz anlatım
Soru Cevap
Uygulama |
|
16/17 |
Final Sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Halil İbrahim Şener, Âlim Yıldız, Türk İslam Edebiyatı, İstanbul 2008, Rağbet Yay.
Abdurrahman Güzel, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Ankara tarihsiz, Akçağ Yay.
Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay.
Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay.
Neclâ Pekolcay, Selçuk Eraydın, Mustafa Tahralı, vd. İslâmî Türk Edebiyatında şekil ve Nev’ilere Giriş, İstanbul 1996, Kitabevi yay.
M. Fatih Köksal, Mevlid-nâme, Ankara 2011, TDV Yay.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
1 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
3 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
4 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
5 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
1 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
5 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
4 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
5 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
4 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
4 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|