Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi

Dersin Kodu : İTS 711

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türk İslam Edebiyatında kullanılan nazım şekillerini tanır.
Türk İslam Edebiyatında yer alan nazım türlerini sınıflandırır.
Nazım şekli ve nazım türü ifadesindeki farkı açıklayabilir.
Türk İslam Edebiyatında tür ve şekillerin yaygın olanlarını fark eder.
Türk İslam edebiyatında Mesnevi türünün önemini kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : İTS 711 Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk-İslâm edebiyatında çokça kullanılan biçim ve türlere dikkat çekilmesi

Dersin İçeriği : Türk İslam Edebiyatında kullanılan şekil ve türler ve bu şekil ve türlerde yazılmış eserlerin incelenmesi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Nazım Şekilleri I İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
2 Nazım Şekilleri II İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
3 Klasik Türk Edebiyatında Dini Konular ve Bunları anlatan türler Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
4 Tevhidler Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
5 Münâcâtlar Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
6 Na´t Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
7 Miraciyye Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
8 Ara sınav sınava hazırlık Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
9 Mevlidler Mevlid hakkındaki kaynak kitap getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
10 Nasihatnâmeler (Genc-i Esrâr-ı Ma’nî örneği) Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
11 Dinî-Destânî Metinler (Battalname, Danişmendname, Saltukname, Menakıbname-i Hacı Bektaş-ı Veli, Gazavatname-i Sultan Murad) Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
12 Halk Diliyle yazılmış Dini Manzum Çeşitler (İlahi, Nutuk vb) Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
13 Halk Diliyle yazılmış Dini Manzum Çeşitler ( Devriyye, Şathiyye vb.) Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
14 Manzum Fıkıh, Akaid Kitapları Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
15 Tasavvufi Eserler (Dede Ömer Ruşenî, Âsâr-ı Aşk) Kaynak Makalelerle birlikte İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev´ilere Giriş Kitabı derse getirilecek. Düz anlatım Soru Cevap Uygulama
16/17 Final Sınavı sınava hazırlık yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Halil İbrahim Şener, Âlim Yıldız, Türk İslam Edebiyatı, İstanbul 2008, Rağbet Yay.
 Abdurrahman Güzel, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Ankara tarihsiz, Akçağ Yay.
 Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay.
 Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay.
 Neclâ Pekolcay, Selçuk Eraydın, Mustafa Tahralı, vd. İslâmî Türk Edebiyatında şekil ve Nev’ilere Giriş, İstanbul 1996, Kitabevi yay.
 M. Fatih Köksal, Mevlid-nâme, Ankara 2011, TDV Yay.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 1
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 3
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 4
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 5
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 1
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 5
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 4
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 5
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 4
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 4
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 115
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.6
Dersin AKTS Kredisi: 5