|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Edebi Sanatlar |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 717 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türk İslam Edebiyatı eserlerinin sanat değerini belirlemede belagat bilgisinin önemini kavrar. Meani, Beyan ve Bedii arasındaki farkları ve belagatı oluşturmadaki önem sırasını açıklar. Belagat ilminin tarihçesini ve tarihi seyrini bilir. Belagatın beyan, bedi ve meani dalları ile bunların şekillendirdiği edebi sanatları tanır. Metnin edebi sanatlarını tespit eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk şiirinin belagat unsurlarından olan edebi sanatların öğretilmesi ve örnek metinler üzerinde bunların tespit edilmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk edebiyatında sıklıkla kullanılan ve mecaz-ı mürsel, teşbih, kinaye, tezat, mübalağa vb. adlarla anılan sanatlar örneklerle anlatılacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek Lisans Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Edebî sanatların tanımı ve tasnif edilmesi. |
Edebi Sanatlar ve Belagata Dair Kaynak Taraması |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
2 |
Belagat, fesahat |
Belagat Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
3 |
Beyan bahsi |
Beyan Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
4 |
Bedi´i bahsi |
Bedi´i Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
5 |
Lafızla ilgili sanatlar: Cinas ve türleri |
Söz Sanatları Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
6 |
Lafızla ilgili sanatlar: iştikak, kalb, aks ve örnek şiirler üzerinde inceleme. |
Söz Sanatları Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
7 |
Lafızla ilgili sanatlar: Seci, tarsi, iade, reddü´l-acüz ale´s-sadr ve örnek şiirler üzerinde inceleme.
|
Söz Sanatları Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava Hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Mana ile ilgili sanatlar: Tezad, Mugalata-i maneviye ve örnek şiirler üzerinde inceleme |
Anlama Dayalı Söz Sanatları Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
10 |
Mana ile ilgili sanatlar: Tevcih, tecahül-i arif, istifham ve örnek şiirler |
Anlama Dayalı Söz Sanatları Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
11 |
Mana ile ilgili sanatlar: Teşhis, hüsn-i talil, tekrir, iktibas, tenasüb ve örnek şiirler üzerinde inceleme. |
Anlama Dayalı Söz Sanatları Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
12 |
Mana ile ilgili sanatlar: Leff ü neşr, sihr-i halal ve örnek şiirler üzerinde inceleme. |
Anlama Dayalı Söz Sanatları Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
13 |
Mana ile ilgili sanatlar: Mübalağa, ifrat, tefrit ve örnek şiirler üzerinde inceleme. |
Anlama Dayalı Söz Sanatları Hakkında Okuma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
14 |
Harf ve yazıya bağlı hünerler: Muamma, lugaz ve örnek şiirler üzerinde inceleme. |
Harfe Dayalı Sanatlar Araştırılacak |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
15 |
Harf ve yazıya bağlı hünerler: Mühmel, Muvaşşah ve örnek şiirler üzerinde inceleme. |
Elifnameler Hakkında Araştırma |
Düz Anlatım, Uygulama,
Soru-Cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Menderes Coşkun, Sözün Büyüsü Edebi Sanatlar, İstanbul 2007.
Numan Külekçi, Açıklamalar ve Örneklerle Edebî Sanatlar, Ankara 1999, Akçağ Yay.
İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul 2011, Kapı Yay.
Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay.
Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Mes’eleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay.
Ahmet Cevdet Paşa, Belâgât-ı Osmaniye, Haz. Turgut Karabey, Mehmet Atalay, Ankara 2000, Akçağ Yay.
Yekta Saraç, Klasik Edebiyat Bilgisi Belâgât, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay.
İ. H. Sevük, Edebiyat Bilgileri, İstanbul 1942, Remzi Kitabevi.
M. K. Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri, Erzurum 1980, Atatürk Üniversitesi Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
1 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
2 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
4 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
5 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
1 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
1 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
5 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
5 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
5 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
5 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
5 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|