Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Klasik Dini ve Edebi Metinler II

Dersin Kodu : İTS 716

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAMİT DİKMEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Klasik muhtevalı edebi metinleri orijinalinden okuyup anlayabilir,
Tevhid, münacat, na´t, mevlid, hilye vb. türleri tanır,
Metin tahlili konusunda bilgi sahibidir,
Tasavvufu ve tasavvufi eserleri tanır,
Belgelerde kullanılan yazı türlerini tanır,
Metinlerde geçen teknik terimleri tanır,
Klasik dini ve edebi metinleri kaynak olarak kullanabilir,
Kaside-i bürde çeviri ve şerhleri hakkında bilgi sahibidir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : SEÇMELİ DERSLER

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Klasik muhtevalı dini ve edebi metinleri tanıtmaktır.

Dersin İçeriği : Tür ve çeşitleri ile birlikte kasik dini ve edebi metinleri okuma, anlama ve yorumlama.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dini - Destani Metinler Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
2 Tasavvuf Konulu Metinler Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
3 Türkçe Manzum ve Mensur Esma-yı Hüsnalar Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
4 Tevhidler Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
5 Münacatlar Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
6 Na´tlar Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
7 Mevlidler Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav - Hilyeler Midterm Exam - Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
9 Miraciyeler Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
10 Kısas-ı Enbiyalar Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
11 Menakıb-nameler Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
12 Dini, Tasavvufi ve Ahlaki Mesneviler Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
13 Gazel Tarzında Bir Tevhid ve Tahlili Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
14 Gazel Tarzında Bir Na´t ve Tahlili Örnek Metin Okuma Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma
15 Sınav Sınav Hazırlığı Yazılı Sınav
16/17 Sınav Sınav Hazırlığı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Timurtaş, F. K. (1984), Osmanlı Türkçesi Metinleri, 3. Baskı, İstanbul: Umur Reklamcılık ve Matbaacılık Kollektif Şirketi,
 Canpolat, M. ve Erimer. K. (1981), Tıpkıbasımlarıyla Türk Dili ve Edebiyatı Örnekleri, A. Ü. Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesi Yayınları No: 308, Ankara: Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesi Basımevi,
 Onan, N. H. (1989), İzahlı Divan Şiiri Antolojisi, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi,
Diğer Kaynaklar  Şener, H. İ. ve Yıldız, A. (2008), Türk İslam Edebiyatı, 2. Baskı, İstanbul: Rağbet Yayınları,
 Yılmaz, A. ve Güngör, Z. (2006), Türk Dili ve Edebiyatı, Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları No: 11, Ankara: AB Ofset Ltd. Şti.,
 İz, F. (1999), Eski Türk Edebiyatında Nazım, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A. Ş.,
 İz, F. (1996), Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A. Ş.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 0
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 0
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 0
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 5
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 0
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 0
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 5
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 4
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 5
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 4
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5