Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk-İslam Edebiyatı Tarihi I

Dersin Kodu : İTS 703

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAMİT DİKMEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türk İslam Edebiyatının geçirdiği devreleri bilir,
Türk İslam Edebiyatının başlıca temsilcilerini tanır,
Türk İslam Edebiyatı temsilcilerinin eserleri hakkında bilgi sahibidir,
Türk İslam Edebiyatı temsilcilerinin edebiyatımızdaki yerlerini değerlendirebilir,
Türk İslam Edebiyatı ve Türk sufileri hakkında bilgi sahibidir,
İslami Dönem Türk Edebiyatının ilk temsilcilerini ve eserlerini tanır,
Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatının özelliklerini bilir,
Türk İslam Edebiyatının kaynaklarını bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : SEÇMELİ DERSLER

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk İslam Edebiyatı tarihini, özeliklerini, başlıca temsilcilerini ve eserlerini tanıtmaktır.

Dersin İçeriği : Türk-İslam Edebiyatı tarihi, dönemleri, önemli temsilcileri ve eserleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türk İslam Edebiyatının Geçirdiği Devreler Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
2 İslam Kültürünün Bilim Dalları Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
3 Türk Edebiyatının İslam Kültürü Etkisinde Gelişen Özellikleri Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
4 Türk İslam Edebiyatının Tarihi Gelişimi Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
5 Orta Asya Türk Tasavvuf Edebiyatı ve İlk Türk Sufileri Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
6 Yusuf Has Hacib - Kutadgu Bilig Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
7 Kaşgarlı Mahmud - Divanu Lügati´t-Türk Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım. Tartışma
8 Ara Sınav - Edib Ahmed - Atebetü´l-Hakayık Midterm Exam - Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü ve Yazılı Anlatım, Tartışma
9 Ahmed-i Yesevi - Divan-ı Hikmet Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
10 Süleyman Hakim Ata - Bakırgan Kitabı Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
11 Anadolu´da Tasavvuf Düşüncesinin Başlangıcı Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
12 XIII - XX. Yüzyıllarda Dönemin Mutasavvıfları Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
13 Dini - Tasavvufi Türk Edebiyatında Şekil - Tür ve Anlatım Özellikleri Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
14 Türk Edebiyatının İslam Kültürü Etkisinde Gelişen Kaynakları Bilal Kemikli, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2012 Sözlü Anlatım, Tartışma
15 Sınav Hazırlık Çalışması Yazılı Sınav
16/17 Sınav Hazırlık Çalışması Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Şener, H. İ. ve Yıldız A. (2008), Türk İslam Edebiyatı, 2. Baskı, İstanbul: Rağbet Yayınları,
 Karahan, A. (1985), XIV. Yüzyıl Sonlarına Kadar Türk Kültürü ve Edebiyatı, İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi,
Diğer Kaynaklar  Güzel, A. (Tarihsiz), Dini - Tasavvufi Türk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları,
 Mengi, M. (1994), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara: Akçağ Basım Yayım Pazarlama A. Ş.,
 Artun, E. (2002), Dini - Tasavvufi Halk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Basım, Yayım Pazarlama A.Ş.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 0
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 0
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 0
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 5
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 0
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 0
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 5
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 4
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 5
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 4
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 104
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.16
Dersin AKTS Kredisi: 4