Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Alan Araştırmaları Yöntem ve Teknikleri II |
|
Dersin Kodu |
: |
SBÖ 734 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUZAFFER SÜMBÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilimsel araştırma, alan araştırması ve proje kavramlarını öğrenir ve bunları sosyal bilimlerde yöntem kapsamında açıklar Bilimsel araştırmalarda alan çalışması örneklerini Kavrar ve bilimsel araştırma etiği kapsamında yorumlar Alan araştırması kapsamında gözlem ve görüşme sırasında not almayı kavrar ve uygular Alan araştırması kapsamında görüşme cetvelini örnek uygulama ile öğrenir ve bunu sosyal bilimler yöntemiyle uygular Alan araştırmasının envanter ve analizine yönelik bilgisayar uygulamalarını tanır Alan araştırma verilerini raporlaştırmayı kavrar ve uygular
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilimsel araştırmalarda özgün ve güvenilir bilgiler elde etmek amacıyla gerçekleştirilen alan araştırması yöntem ve tekniklerini kavratarak alan araştırması uygulamaları yaptırmak ve bunların raporlaştırılmasını sağlamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilimsel araştırmalarda alan araştırması yöntem ve tekniklerini oluşturan; gözlem, görüşme, görüşme cetveli ile kaynak ve kılavuz kişilerden yararlanma, alan araştırması öncesinde yapılması gereken ön hazırlıklar ve alan araştırması sonrasında elde edilen verilerin sınıflandırılarak fişlenmesi ve saklanması konuları işlenir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Örnek Alan Araştırmaları üzerine okumalar |
Yok |
Düz Anlatım |
|
2 |
Örnek alan araştırmaları üzerine değerlendirmeler
|
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
3 |
Örnek alan araştırmaları üzerine değerlendirmeler |
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
4 |
Örnek alan araştırmaları üzerine değerlendirmeler |
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
5 |
Etnografik yazım: Alan araştırmalarında not alma ve alanda yazma
|
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
6 |
Etnografik yazım: Alan notlarının işlenmesi: Kodlama ve sınıflandırma
|
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
7 |
Etnografik yazım: Alan araştırması notlarını raporlaştırma
|
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
8 |
Ara Sınav
|
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Seminer |
|
9 |
Etnografik yazım: Alan araştırması notlarını raporlaştırma
|
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
10 |
Alan araştırmaları ve Bilgisayar uygulamaları
|
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
11 |
Alan araştırmaları ve Bilgisayar uygulamaları
|
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
12 |
Alan araştırmaları ve Bilgisayar uygulamaları
|
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
13 |
Alan Araştırmasında kullanılan Araçlar: Ses alma cihazı, fotoğraf makinesı ve kamera
|
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
14 |
Elde Edilen Verilerin Fişlenmesi ve Korunması |
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
15 |
Elde Edilen Verilerin Fişlenmesi ve Korunması |
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Düz Anlatım-Seminer-Küçük Grup Tartışması |
|
16/17 |
final |
İlgili araştırma örneklerinin okunması |
Araştırma raporu |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Emerson, R.M. , Fretz, R.I, Shav, L.L. Bütün Yönleriyle Alan Çalışması Etnografik Alan Notları Yazımı, Çev.: A. Erkan KOCA, 1.Baskı, Birleşik Yayınları, Cantekin Matbaası, Ankara 2008
ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2000
Kümbetoğlu, Belkıs, Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, 1.Basım, Bağlam Yayınları:260, Önsöz basım yayıncılık İstanbul 2005
Goldstein, Kenneth S., Sahada Folkor Derleme Methodları, Çev.:Prof. Dr. Ahmet E. Uysal, 2. Basım Kültür ve Turizm Bakanlığı Milli Folklor araştırma Dairesi Yayınları:49 Başbakanlık Basımevi Ankara, 1983
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. |
5 |
|
2 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
5 |
|
3 |
İlköğretim programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. |
4 |
|
4 |
İlköğretim kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. |
3 |
|
6 |
İlköğretim konu alanlarındaki (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
5 |
|
7 |
İlköğretim alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. |
5 |
|
8 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
4 |
|
9 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. |
3 |
|
10 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. |
5 |
|
11 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. |
4 |
|
12 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. |
4 |
|
14 |
Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. |
4 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. |
5 |
|
16 |
Teknolojik gelişmeleri takip eder. |
4 |
|
17 |
İlköğretim alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. |
5 |
|
18 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
4 |
|
19 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır. |
3 |
|
20 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|