|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kültür Felsefesinin Problemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 723 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA GÜNAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kültür kavramını çeşitli açılardan tartışır Kültürel bir gerçeklik alanı olarak doğu ve batı ayrımını yapar kültür felsefelerini tanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kültüre ilişkin temel kavram ve sorunları inceleyerek kültür kavramınına yönelik felsefi yaklaşımlar tartışılacak. Kültürler arası ilişkilerin felsefi çözümlemesi yapılacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kültür felsefesi problemleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Öğretim üyesi odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel giriş |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Kültür kavramının çok-boyutluluğu |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
3 |
Kültüre felsefe açısından bakmak |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
4 |
Kültür felsefesinde insancılık |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
5 |
kültür felsefesinde doğalcılık |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
6 |
Kültür felsefesinde pozitivizm |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
7 |
Kültür felsefesinde tarihselcilik |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
8 |
Kültürler arası ilişkiler, sınırlar ve çatışmalar |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
9 |
Kültürel bir gerçeklik olarak Doğu |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
10 |
Kültürel bir gerçeklik olarak Batı |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
11 |
Doğu ve Batı´ının tarihsel deneyimleri |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
12 |
Kültür ve Çok-kültürlülük |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
13 |
Kültürel bir gerçeklik olarak Türkiye |
Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
14 |
Genel değerlendirme |
Konuların gözden geçirilmesi |
Karşılıklı tartışma |
|
15 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
16/17 |
- |
- |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Daryush Shayegan, Batı Karşısında Asya, Anka yy.
Garbiyatçılık-Düşmanlarının Gözünde Batı, Avishai Margalit-Ian Bruma, YKY, 2009.
İçi Dışıyla Batının Kültür Dünyası, Nermi Uygur, YKY.
Nermi UYGUR (1984), Kültür Kuramı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Doğan ÖZLEM (2000) Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
İoanna KUÇURADİ (1997), Uludağ Konuşmaları. Özgürlük, Ahlak, Kültür Kavramları, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
Betül ÇOTUKSÖKEN (1998), Kavramlara Felsefe İle Bakmak, İstanbul: İnsancıl Yayınları.
William DILTHEY (1999), Hermeneutik ve Tin Bilimleri, çev. D. Özlem, İstanbul: Paradigma Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Avrupa´nın Krizi-Fenomenolojik Sorun Olarak Avrupa´nın Dönüşümü, Der:Önay Sözer-Ali Vahit Turhan, Dost Kitabevi yy, 2007.
Selahattin Halilov, Doğu Batı-Ortak Bir İdeale Doğru, Mefkure Yayınları, İstanbul, 2006.
Selahattin Halilov, Doğudan Batıya Felsefe Köprüsü, Ötüken Yayınları, 2008.
Selahattin Halilov, Romantik Şiirde Doğu Batı Meseleleri, Ötüken Yayınları, 2009.
Daryush Shayegan, Yaralı Bilinç-Geleneksel Toplumlarda Kültürel Şizofreni, Çev. Haldun Bayrı, Metis Yayınları, 2002.
Pitirim Sorokin, Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri, Çev. Mete Tunçay, Bilgi Yayınevi, 1972.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
3 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
5 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
5 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
4 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
5 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
5 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
5 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
2 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
2 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
2 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
3 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
1 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
1 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
1 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
4 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
9 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
7 |
7 |
|
Toplam İş Yükü: | 151 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|