Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İnsan Felsefesinin Problemleri (S)

Dersin Kodu : FEL 724

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA GÜNAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : İnsanın doğasına ilişkin farklı görüşleri ayırt eder
İnsan felsefesinin ne olduğunu kavrar
Farklı filozofların insan anlayışını tartışır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Felsefe tarihindeki başlıca insan anlayışlarını incelemek, değerlendirmek ve karşılaştırmak. İnsana yönelik felsefi ve bilimsel yaklaşımları inceleyerek insanın diğer varlıklar arasındaki yerini, durumunu "insan nedir" sorusu bağlamında değerlendirmek.

Dersin İçeriği : Filozofların insan anlayışları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Öğretim üyesinin odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genel giriş Yok Anlatım
2 İnsan ve insan doğası kavramı Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
3 İlkçağ felsefesinde insan sorunu Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
4 Ortaçağ felsefesinde insan sorunu Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
5 Rönesans ve aydınlanma felsefesinde insan sorunu Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
6 Hobbes´un insan anlayışı Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
7 Rousseau´nun insan anlayışı Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
8 Marx´ın insan anlayışı Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
9 Nietzsche´nin insan anlayışı Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
10 Dilthey´in insan anlayışı Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
11 Scheler´in insan anlayışı Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
12 Cassirer´in insan anlayışı Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
13 Camus´nün insan anlayışı Önerilen kitapların ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
14 Genel değerlendirme Konuları gözden geçirme Etkileşimsel tartışma
15 Sezon sonu sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav
16/17 - - -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yüzyılımızda İnsan Felsefesi Takiyettin Mengüşoğlu´nun Anısına Armağan, Hazırlayan: İoanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 1997.
 Cumhuriyet Döneminde Aydınlanma ve İnsan Felsefesi Çalışmaları, Sevgi İyi, Toroslu Kitaplığı, İstanbul, 2006.
 İnsan Felsefesi, Vehbi Hacıkadiroğlu, Cem Yayınevi, İstanbul, 1997. İnsan Felsefesi, Takiyettin Mengüşoğlu, Remzi Kitabevi, (2. bs.) İstanbul, 1988. İnsan Felsefesi Çalışmaları, Uluğ Nutku, Bulut Yayınları, İstanbul, 1998. İnsan Hakları -Kavramlar ve Sorunlar, İoanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2007. İnsan ve Değerleri, İoanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 1998.
 İnsanın Kosmostaki Yeri, Max Scheler, çev. H. Tepe, Ayraç Yayınları, Ankara, 1998. Kavramlara Felsefe ile Bakmak, Betül Çotuksöken, İnsancıl Yayınları, İstanbul, 1998. Kişi Kavramı ve İnsan Olma Sorunu, Bedia Akarsu, İnkılâp Kitabevi, İstanbul, 1998. Martin Heiddeger’de İnsan Sorunu, Sevgi İyi, Asa Kitabevi, Bursa, 2003.
 Mustafa Günay, Felsefe Tarihinde İnsan Sorunu, Karahan Kitabevi, 2010. Ernst Cassirer, İnsan Üstüne Bir Deneme, YKY.
Diğer Kaynaklar  Hümanizm (İnsanlık) Düşünsel İçlem veTarihsel Kökenler, Boğos Zekiyan, İnkılâp Kitabevi, İstanbul, 2005.
 Albert Camus, Başkaldıran İnsan.
 Jose Ortega y Gasset, Tarihsel Bunalım ve İnsan, Metis yy. Jose Ortega y Gasset, İnsan ve Herkes, Metis yy.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir 4
2 İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
3 İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. 4
4 Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir 5
5 Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir 5
6 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar 5
7 Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. 3
8 Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir 5
9 Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir 4
10 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır 1
11 Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir 3
12 Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. 4
13 Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır 4
14 Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. 1
15 Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür 1
16 Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır 1
17 Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. 5
18 Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 7 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 150
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6
Dersin AKTS Kredisi: 6