|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çok-Kültürlülük ve Toplumsal Bütünleşme (S) |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 706 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toplumsal farklılaşmaya yönelik temel kavram ve kuramları bilir Toplumsal farklılaşmada kültürün etkisi ve konumunu tartışır Dilin çatışmalar ve bütünleşmedeki yeri doğrultusunda toplumsal anlam ve önemini tartışır Tarikat ve mezhepler doğrultusunda dinin toplumsal çatışma ve bütünleşmediki işlevini değerlendirir Siyasi olayların ayrışma ve bütünleşmedeki etkisini tartışır İktisadi temelli ve sınıf temelli ayrışma ve bütünleşmeler arasındaki farkı kavrar Etnisite, ırk, göçler, farklı sosyokültürel kökenli grupların ayrışma ve bütünleşme süreçlerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Toplumsal farklılaşma, kültürel çeşitlilik, göç, yoksulluk, milliyetçilik, ayrışma, bütünleşme süreçleri ile ilgili temel bilgi, kavram, kuram ve güncel tartışmaları bilme, mevcut araştırma ve somut örnekleri üzerinden ayrışma ve bütünleşme süreçlerini anlama ve değerlendirme |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toplumsal farklılaşma, gruplaşma ve dönüşümlere dair temel kavram ve kuramlar; Kültür, kültürel çeşitlik, kültürel farklılaşma ve dönüşümlere dair temel kavram ve kuramlar; Toplumsal ayrışma ve bütünleşme kuramları; Cinsiyet, kadın, yaş, çocuk gibi sosyobiyolojik ayrışma ve cinsiyete dair kavram ve kuramlaştırmalar vb konular ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Öğretim üyesinin odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toplumsal farklılaşma, gruplaşma ve dönüşümlere dair temel kavram ve kuramlar |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
2 |
Kültür, kültürel çeşitlik, kültürel farklılaşma ve dönüşümlere dair temel kavram ve kuramlar |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
3 |
Toplumsal ayrışma ve bütünleşme kuramları |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
4 |
Etnisite (ırk ve etnik) kavram ve kuramları |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
5 |
Cinsiyet, kadın, yaş, çocuk gibi sosyobiyolojik konuların; ayrışma ve bütünleşmeye dair kavram ve kuramlaştırmalar açısından incelenmesi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
6 |
Dilin toplumsal ve kültürel çeşitlenme, ayrışma, çatışma ve bütünleşmedeki anlam ve yeri |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
7 |
Din, tarikat ve mezlehlerin toplumsal ve kültürel çeşitlenme konularının; ayrışma, çatışma ve bütünleşmedeki anlam ve yeri |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
8 |
Ara değerlendirme haftası |
- |
- |
|
9 |
Millet ve milliyet kavram, kuram ve tartışmaları |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
10 |
Göç, göç tipleri, göç konularının; ayrışma, çatışma ve bütünleşmedeki anlam ve yeri |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
11 |
Siyasi çatışmalar ve mültecilik |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
12 |
Kolonializm, yayılmaclık, sömürgecilik, göç konularının; ayrışma, çatışma ve bütünleşmedeki anlam ve rolü |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
13 |
Yurttaşlık tartışmaları |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
14 |
Sınıf ve statu, iktisadi, sosyal, kültürel, bilişsel, normatif, siyasi faktör ve özdeşimlerin karşııklı ilişkisi ve bütünleşme sürecindeki konumu |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
15 |
Çoğulculuk, çokkültürlülük, çokkültürlü toplum ve hukuk modelleri incelenecek |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
16/17 |
Dönem sonu değerlendirme |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Gellner, Hobsbawm, Smith, Anderson, Balibar&Wallerstein gibi sosyal bilimcilerin temel eserleri ile kadın, dil, din, göç, toplumsal ve kültürel farklılaşma, ayrışma, çatışma, asimilasyon ve bütünleşmeye dair her tür araştırma ve yayın
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
4 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
5 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
3 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
3 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
3 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
4 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
5 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
4 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
3 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
4 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
4 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
5 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
2 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
3 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
3 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
6 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 154 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|