Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çok-Kültürlülük ve Toplumsal Bütünleşme (S)

Dersin Kodu : FEL 706

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Toplumsal farklılaşmaya yönelik temel kavram ve kuramları bilir
Toplumsal farklılaşmada kültürün etkisi ve konumunu tartışır
Dilin çatışmalar ve bütünleşmedeki yeri doğrultusunda toplumsal anlam ve önemini tartışır
Tarikat ve mezhepler doğrultusunda dinin toplumsal çatışma ve bütünleşmediki işlevini değerlendirir
Siyasi olayların ayrışma ve bütünleşmedeki etkisini tartışır
İktisadi temelli ve sınıf temelli ayrışma ve bütünleşmeler arasındaki farkı kavrar
Etnisite, ırk, göçler, farklı sosyokültürel kökenli grupların ayrışma ve bütünleşme süreçlerini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Toplumsal farklılaşma, kültürel çeşitlilik, göç, yoksulluk, milliyetçilik, ayrışma, bütünleşme süreçleri ile ilgili temel bilgi, kavram, kuram ve güncel tartışmaları bilme, mevcut araştırma ve somut örnekleri üzerinden ayrışma ve bütünleşme süreçlerini anlama ve değerlendirme

Dersin İçeriği : Toplumsal farklılaşma, gruplaşma ve dönüşümlere dair temel kavram ve kuramlar; Kültür, kültürel çeşitlik, kültürel farklılaşma ve dönüşümlere dair temel kavram ve kuramlar; Toplumsal ayrışma ve bütünleşme kuramları; Cinsiyet, kadın, yaş, çocuk gibi sosyobiyolojik ayrışma ve cinsiyete dair kavram ve kuramlaştırmalar vb konular ele alınacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Öğretim üyesinin odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Toplumsal farklılaşma, gruplaşma ve dönüşümlere dair temel kavram ve kuramlar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
2 Kültür, kültürel çeşitlik, kültürel farklılaşma ve dönüşümlere dair temel kavram ve kuramlar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
3 Toplumsal ayrışma ve bütünleşme kuramları Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
4 Etnisite (ırk ve etnik) kavram ve kuramları Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
5 Cinsiyet, kadın, yaş, çocuk gibi sosyobiyolojik konuların; ayrışma ve bütünleşmeye dair kavram ve kuramlaştırmalar açısından incelenmesi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
6 Dilin toplumsal ve kültürel çeşitlenme, ayrışma, çatışma ve bütünleşmedeki anlam ve yeri Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
7 Din, tarikat ve mezlehlerin toplumsal ve kültürel çeşitlenme konularının; ayrışma, çatışma ve bütünleşmedeki anlam ve yeri Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
8 Ara değerlendirme haftası - -
9 Millet ve milliyet kavram, kuram ve tartışmaları Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
10 Göç, göç tipleri, göç konularının; ayrışma, çatışma ve bütünleşmedeki anlam ve yeri Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
11 Siyasi çatışmalar ve mültecilik Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
12 Kolonializm, yayılmaclık, sömürgecilik, göç konularının; ayrışma, çatışma ve bütünleşmedeki anlam ve rolü Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
13 Yurttaşlık tartışmaları Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
14 Sınıf ve statu, iktisadi, sosyal, kültürel, bilişsel, normatif, siyasi faktör ve özdeşimlerin karşııklı ilişkisi ve bütünleşme sürecindeki konumu Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
15 Çoğulculuk, çokkültürlülük, çokkültürlü toplum ve hukuk modelleri incelenecek Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
16/17 Dönem sonu değerlendirme Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Gellner, Hobsbawm, Smith, Anderson, Balibar&Wallerstein gibi sosyal bilimcilerin temel eserleri ile kadın, dil, din, göç, toplumsal ve kültürel farklılaşma, ayrışma, çatışma, asimilasyon ve bütünleşmeye dair her tür araştırma ve yayın
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 3 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir 4
2 İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
3 İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. 4
4 Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir 5
5 Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir 3
6 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar 3
7 Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. 3
8 Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir 4
9 Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir 5
10 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır 4
11 Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir 3
12 Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. 4
13 Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır 4
14 Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. 5
15 Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür 2
16 Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır 3
17 Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. 3
18 Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 6 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 154
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.16
Dersin AKTS Kredisi: 6