Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sanat Eserlerinde Felsefe Problemleri (S)

Dersin Kodu : FEL 719

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA GÜNAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Felsefe ve edebiyat arasında ilişki kurar
Edebiyatın alt dalları olarak felsefe şiir arasında ilişki kurar
Edebiyatın alt dalları olarak felsefe sinema arasında ilişki kurar
Edebiyatın alt dalları olarak felsefe öykü arasında ilişki kurar
Edebiyatın alt dalları olarak felsefe roman arasında ilişki kurar
Felsefe tiyatro arasında ilişki kurar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Felsefe, sanat ve edebiyat arasındaki ilişkileri incelemek, özellikle edebiyat eserlerindeki felsefi tema ve sorunlarını incelemek, sanat ve edebiyat eserlerinin felsefi bakışla okumasını ve değerlendirmesini yapmak.

Dersin İçeriği : Felsefe ve sanat ilişkileri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Öğretim üyesi odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genel giriş Yok Anlatım
2 Felsefe-edebiyat ilişkileri Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
3 Edebiyat ve sanata felsefeyle bakmak Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
4 Sanat, edebiyat ve hermeneutik Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
5 Sanat, edebiyat ve hermeneutik Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
6 Varoluşçuluk ve edebiyat Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
7 Roman ve felsefe Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
8 Roman ve felsefe Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
9 Roman ve felsefe Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
10 Sinemada felsefi tema ve problemler Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
11 Tiyatroda felsefi tema ve problemler Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
12 Şiirde felsefi temalar Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
13 Şiirde felsefi temalar Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
14 Genel değerlendirme Eski konuların incelenmesi Etkileşimsel tartışma
15 Genel değerlendirme Eski konuların incelenmesi Etkileşimsel tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sanata Felsefeyle Bakmak, İoanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. Şiir ve Hermeneutik, Doğan Özlem, Notos Kitap, 2011. Psikanaliz ve Edebiyat, Ahmet Sarı, Salkım Söğüt Yayınları, 2008. Hermeneutik (Yorumbilgisi) ve Hermeneutik, Metin Toprak, Bulut Yayınları, 2003. Edebiyat Nedir?, Friedrich Wilhelm Nietzsche, Hans Georg Gadamer, Helmut Kuhn, Babil Yayınları, 2002.
 Nermi UYGUR (1999), İnsan Açısından Edebiyat, (İlk basım: 1969) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Diğer Kaynaklar  Felsefi Şiir-Tinsel poeitika, Yücel Kayıran, YKY, 2007. Kritiğin Toprağında-Türk şiirine felsefeyle bakmak, YKY, 2011
 Özne Dergisi, Felsefe-edebiyat ilişkileri özel sayısı, Bahar 2006, Adana.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir 5
2 İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 5
3 İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. 2
4 Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir 5
5 Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir 5
6 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar 5
7 Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. 3
8 Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir 5
9 Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir 4
10 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır 1
11 Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir 3
12 Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. 3
13 Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır 5
14 Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. 3
15 Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür 3
16 Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır 3
17 Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. 5
18 Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 8 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 152
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.08
Dersin AKTS Kredisi: 6