Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Göç ve Kimlik (S)

Dersin Kodu : FEL 707

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : kültür-kimlik kavramları etrafında göç ve göçmenlik olgularını kavramak
Göç ile kimlik arasındaki ilişkiyi görür.
Göçün tarihsel ve toplumsal boyutlarını anlar.
Göçün sosyal sonuçlarını öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Göç ve Kimlik kavramsal boyutlarını öğrenmek. Göç ile kimlikler arasındaki ilişkiyi görmek. Tarihsel ve toplumsal boyutları ile göçün sosyal sonuçlarını kavramak.

Dersin İçeriği : İnsanoğlunu birbirine yakınlaştıran ve bir kültürel temaslar içerisine sokan en önemli olgulardan biri göçtür. Göç süreçleri ve göçmenlik sürecinde ‘öteki’nin nasıl ve neden oluştuğu problemi ülkemiz de dahil bugün dünyadaki en önemli toplumsal ve siyasal problemlerindendir. Bu derste kültür-kimlik kavramları etrafında göç ve göçmenlik olguları ampirik veriler yardımıyla incelenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer odasında


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse giriş Hazırbulunşluk düz anlatım, tartışma
2 Kimlik ve aidiyet kavramları ve çeşitliliği-kimlikler hiyerarşisi. Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
3 Kimlik kuramları Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
4 Bir toplumsal Formasyon olarak kimlik Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
5 Kimlik-Göç ilikisi üzerine Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
6 Kültürel değişim ve Aşınan kimlikler Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
7 Ulusötesi süreçler ve kimlik-aidiyet politikaları Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
8 Ara sınav Sınava hazırlık yazılı yoklama
9 Göç süreçleri ve Kültürel temaslar Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
10 Kimlik ve Toplum Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
11 Kimlik, Sosyal dışlanma ve Yabancılaşma, dejenerasyon. Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
12 Küreselleşme sürecinde kimlikler Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
13 Kimlik politikaları ve sosyal hareketler Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
14 Günümüzde kimlik tartışmaları Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
15 Genel değerlendirme Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı yoklama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Abay, A., H. Gerger, 1988, "Politik Göçmenler", İstanbul: Amaç Yayıncılık.
 Abadan-Unat, N. ve diğerler, 1976, "Migration and Development, Ankara: Ajans-Türk Press.
 Yalçın, Cemal., 2004, "Göç Sosyolojisi", Ankara: Anı Yayınları.
 Karpat, K. H., 2010, "Etnik Yapılanma ve Göçler", İstanbul: Timaş Yayınları
 Engelbrektsson, 1995, Ulla-Britt, "Tales of Identity", Sweden: CEIFO
 Karpat, K.H., 2009, "Kimlik ve İdeoloji", İstanbul: Timaş Yayınları
 Mutluer, Mustafa, 2003, "Uluslararası Göçler ve Türkiye", İstanbul: Çantay Tic.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir 5
2 İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
3 İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. 4
4 Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir 4
5 Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir 3
6 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar 3
7 Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. 5
8 Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir 5
9 Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir 5
10 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır 3
11 Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir 2
12 Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. 4
13 Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır 3
14 Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. 3
15 Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür 5
16 Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır 2
17 Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. 4
18 Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 12 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 154
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.16
Dersin AKTS Kredisi: 6