|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Göç ve Kimlik (S) |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 707 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
kültür-kimlik kavramları etrafında göç ve göçmenlik olgularını kavramak Göç ile kimlik arasındaki ilişkiyi görür. Göçün tarihsel ve toplumsal boyutlarını anlar. Göçün sosyal sonuçlarını öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Göç ve Kimlik kavramsal boyutlarını öğrenmek. Göç ile kimlikler arasındaki ilişkiyi görmek. Tarihsel ve toplumsal boyutları ile göçün sosyal sonuçlarını kavramak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İnsanoğlunu birbirine yakınlaştıran ve bir kültürel temaslar içerisine sokan en önemli olgulardan biri göçtür. Göç süreçleri ve göçmenlik sürecinde ‘öteki’nin nasıl ve neden oluştuğu problemi ülkemiz de dahil bugün dünyadaki en önemli toplumsal ve siyasal problemlerindendir. Bu derste kültür-kimlik kavramları etrafında göç ve göçmenlik olguları ampirik veriler yardımıyla incelenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odasında |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse giriş |
Hazırbulunşluk |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Kimlik ve aidiyet kavramları ve çeşitliliği-kimlikler hiyerarşisi. |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
3 |
Kimlik kuramları |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
4 |
Bir toplumsal Formasyon olarak kimlik |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
5 |
Kimlik-Göç ilikisi üzerine |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
6 |
Kültürel değişim ve Aşınan kimlikler |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
7 |
Ulusötesi süreçler ve kimlik-aidiyet politikaları |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
yazılı yoklama |
|
9 |
Göç süreçleri ve Kültürel temaslar |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
10 |
Kimlik ve Toplum |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
11 |
Kimlik, Sosyal dışlanma ve Yabancılaşma, dejenerasyon. |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
12 |
Küreselleşme sürecinde kimlikler |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
13 |
Kimlik politikaları ve sosyal hareketler
|
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
14 |
Günümüzde kimlik tartışmaları |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Abay, A., H. Gerger, 1988, "Politik Göçmenler", İstanbul: Amaç Yayıncılık.
Abadan-Unat, N. ve diğerler, 1976, "Migration and Development, Ankara: Ajans-Türk Press.
Yalçın, Cemal., 2004, "Göç Sosyolojisi", Ankara: Anı Yayınları.
Karpat, K. H., 2010, "Etnik Yapılanma ve Göçler", İstanbul: Timaş Yayınları
Engelbrektsson, 1995, Ulla-Britt, "Tales of Identity", Sweden: CEIFO
Karpat, K.H., 2009, "Kimlik ve İdeoloji", İstanbul: Timaş Yayınları
Mutluer, Mustafa, 2003, "Uluslararası Göçler ve Türkiye", İstanbul: Çantay Tic.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
4 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
4 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
3 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
3 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
5 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
5 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
5 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
3 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
2 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
4 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
3 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
3 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
5 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
2 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
4 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
12 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 154 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|