|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Autonomous Agents and Multiagent Systems |
|
Dersin Kodu |
: |
EM-552 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. CENK ŞAHİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Özerk etmenlerin temel yapılarını öğrenmek Etmen tabanlı uygulamaların tasarlanması ve geliştirilmesi Ajan programlama dillerinden bazılarını öğrenmek PROMETHEUS metodolojisini öğrenmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu derste çoklu etmen sistemleri üzerinde durularak özerk ajanlar için geniş bir giriş yapılacak ve etmen tabanlı uygulama geliştirme tüm yönleri ile ele alınacaktır. Öğrencilere ve pratisyenler için etmen tabanlı sistem tasarımlarını geliştirmede etkili bir yöntem olarak kabul edilen PROMETHEUS metodolojisi tanıtılacaktır. Bu ders aynı zamanda ajan programlama dilleri (JACK ve JADE gibi BDI programlama dilleri) ve akıllı ajanların uygulamaları kapsar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Etmen ve Çoklu Etmen Sistemleri, Etmen Oluşturmada Kullanılan Kavramlar, PROMETHEUS Metodolojisine Genel Bakış, Sistem Özellikleri, Mimari Tasarım: Etmen Tiplerini Belirleme Diyagramları, Mimarisel Tasarımı Sonlandırma, Ayrıntılı Tasarım:Etmenler, Yeterlilikler, Süreçler, Etmen Tabanlı Programlama Dilleri, Etmen Tabanlı Sistemlerin Uygulanması,
|
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf, Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Etmen ve Çoklu Etmen Sistemlerine Giriş I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
2 |
Etmen ve Çoklu Etmen Sistemlerine Giriş II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
3 |
Etmen Oluşturmada Kullanılan Kavramlar I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
4 |
Etmen Oluşturmada Kullanılan Kavramlar II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
5 |
PROMETHEUS Metodolojisine Genel Bakış I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
6 |
PROMETHEUS Metodolojisine Genel Bakış II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
7 |
Sistem Özellikleri I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
8 |
Sistem Özellikleri II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
9 |
Ara Sınav |
Ara sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
10 |
Mimari Tasarım: Etmen Tiplerini Belirleme Diyagramları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
11 |
Mimarisel Tasarımı Sonlandırma |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
12 |
Ayrıntılı Tasarım:Etmenler, Yeterlilikler, Süreçler
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
13 |
Etmen Tabanlı Programlama Dilleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
14 |
Etmen Tabanlı Sistemlerin Uygulanması I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
15 |
Etmen Tabanlı Sistemlerin Uygulanması II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final sınavı hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
L. Padgham,M. Winikoff,2004, Developing Intelligent Agent Systems A Practical Guide
F. L. Bellifemine, G. Caire, D. Greenwood, 2007, Developing Multi Agent Systems With Jade.
M Wooldridge , 2009, An Introduction to Multiagent Systems.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma ayaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular |
4 |
|
2 |
Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. |
5 |
|
3 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma |
4 |
|
4 |
Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma |
5 |
|
5 |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme |
4 |
|
6 |
Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
5 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma |
4 |
|
8 |
Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama. |
5 |
|
9 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. |
5 |
|
10 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. |
4 |
|
11 |
Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
5 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
4 |
|
13 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. |
4 |
|
14 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. |
3 |
|
15 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|