Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yoğunluk Fonksiyoneli Teorisi

Dersin Kodu : FK-719

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. SÜLEYMAN ÇABUK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kuantum mekaniksel temel kavramları bilir.
Yaklaşım metodları arasındaki farkı açıklayabilir.
Malzemelerin temel özelliklerini yoğunluk fonksiyoneli teorisiyle hesablayabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Malzemelerin temel özelliklerinin elektron yoğunluğu ve yaklaşım yöntemlerini kullanarak hesaplamayı öğrenmek.

Dersin İçeriği : Çok cisim problemi, Hartree-Fock yaklaşımı, elektron yoğunluğu, Thomas–Fermi ve ilgili modeller, Hohenberg-Kohn teoremi, Kohn-Spam metodu: Temel prensipler, değiş-tokuş ve korelasyon enerji fonksiyonları, pseudo-potansiyel metodu, yoğunluk fonksiyonelinin pertürbasyon teorisi, zamana ve sıcaklığa bağlı sistemler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel kavramlar Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
2 Temel dalga mekaniği Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
3 Çok cisim problemi Kitapta ilgili bölümü okuyun Tartışmalı ders Düz anlatım ve tartışma
4 Hartree-Fock yaklaşımı ve elektron yoğunluğu Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
5 Thomas–Fermi ve ilgili modeller Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
6 Hohenberg-Kohn teoremi Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
7 Ara Sınav Yazılı sınav
8 Kohn-Spam metodu: Temel prensipler Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
9 Elektronik band yapısı hesaplama yöntemleri I Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
10 Elektronik band yapısı hesaplama yöntemleri II Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
11 Değiş-tokuş ve korelasyon enerji fonksiyonu Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
12 Pseudo-potansiyel metodu Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
13 Yoğunluk fonksiyonelinin pertürbasyon teorisi Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
14 Zamana bağlı sistemler Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
15 Sıcaklığa bağlı sistemler Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
16/17 Final Sınavı Final Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Density-Functional Theory of Atoms and Molecules, Robert G. Parr and Weitao Yang, Oxford University Press - 1989.
 Electronic Structure: Basic Theory and Practical Methods, Richard M. Martin, Cambridge University Press - 2004.
 Atomic and Electronic Structure of Solids, Efthimios Kaxiras, Cambridge University Press - 2003.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 14 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
2 Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar 4
3 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
4 Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. 4
5 Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer 4
6 Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
7 Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
8 Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 3
9 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 3
10 Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 3
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. 2
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
13 Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 4
14 Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. 3
15 Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 3
16 Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 14 2 28
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6