Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sağlık Fiziği I

Dersin Kodu : FK-723

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ZEHRA YEĞİNGİL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Atomik ve nükleer yapıyı öğrenirler.
Radyasyon ve radyoaktivitenin ne olduğunu öğrenirler. Radyasyonun nasıl taşındığı hakkında bilgi sahibi olurlar.
Radyasyonun maddeye ulaştığında onunla nasıl etkileşime girdiğini öğrenirler.
Radyasyon dozunun nasıl ölçüldüğünü öğrenirler.
Radyasyonun biyolojik etkilerini öğrenirler. Doz cevap eğrilerinin anlamını ve radyasyonun stokastik ve deterministik etkilerini öğrenirler.
Insan yapısı iyonlaştırıcı radyasyon kaynaklarını ve bunlarla yaşanan deneyimleri öğrenir
Elektromanyetik radyasyonun soğurulmasını ve saçılmasını öğrenir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İyonize radyasyon ve iyonize olmayan radyasyonun fiziksel prensiplerini emniyetli bir çalışma ortamı için ve emniyetli bir toplumsal çevre için uygulamayı öğretmek. Sağlık fizikçilerinin en önemli ve temel problemleri olan 1) Radyasyon hasarının temel mekanizmalarının anlaşılmasını sağlamak 2) İyonlaştırıcı radyasyon için izin verilebilen maksimum maruz kalma değerlerini oluşturmak 3) bu seviyelerin akıllı bir biçimde kabulu ve uygulanmaları konularında bilgi vermek.

Dersin İçeriği : Radyasyon hasarının ve iyonlaştırıcı radyasyondan korunmanın tarihi, ağır yüklü parçacıkların, gamma ışınlarının ve x-ışınlarının madde içerisinde takip ettikleri yol, Radyasyon nicelikleri ve birimleri, Radyasyon dozimetresinin fiziksel temeli, İyonizasyonun kaydedilmesi ve ölçümü, İyonlaşma yöntemine dayalı karışık radyasyon dozimetreleri, Radyasyon dozimetresinde özel yöntemler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İnsanın iyonlaştırıcı radyasyona maruz kalmasının doğal kaynakları, radyasyondan korunma için ilk zamanlardaki öneriler Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
2 Ağır yüklü parçacıkların, gama ve x-ışınlarının maddeden geçişi; ağır yüklü parçacıklar Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
3 Ağır yüklü parçacıkların, gama ve x-ışınlarının maddeden geçişi; gama ve x-ışınları Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
4 Radyasyon nicelikleri ve birimleri Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
5 Radyasyon dozimetresinin fiziksel temelleri Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
6 Radyasyon güvenliği rehberleri Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
7 Ara Sınavı Ara Sınavı Ara Sınavı
8 İyonlaşmanın tespiti ve ölçümü Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
9 İyonlaşmanın tespiti ve ölçümü Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
10 Karışık radyasyon dozimetreleri için iyonlaşma yöntemleri Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
11 Karışık radyasyon dozimetreleri için iyonlaşma yöntemleri Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
12 Radyasyon dozimetresinde özel yöntemler Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
13 Radyasyon dozimetresinde özel yöntemler Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
14 Tekrar ve Problem çözüm saatleri Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
15 Tekrar ve Problem çözüm saatleri Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma
16/17 Final Sınavı Final Sınavı Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Radiation Protection and Dosimetry An Introduction to Health Physics Michael G.Stabin
 Health Physics Herman Cember Thomas E. Johnson
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 7 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 5
2 Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar 5
3 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 5
4 Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. 3
5 Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer 3
6 Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
7 Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 5
8 Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 5
9 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 3
10 Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 5
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. 1
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
13 Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 3
14 Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. 4
15 Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 5
16 Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 7 2 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 10 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü: 148
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.92
Dersin AKTS Kredisi: 6