|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Termodinamik |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 227 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. YÜKSEL UFUKTEPE Prof.Dr. YÜKSEL UFUKTEPE |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sistem ve çevresi, sistem özellikleri, sistem dengesi termodinamik denge hal değişimi ve termodinamik süreç, tersinir ve tersinmez süreçler termodinamiğin yasaları Entropi
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğrencinin termodinamiğin birinci ve ikinci kanunlarının her türlü mühendislik uygulamalarına etkin olarak hazırlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dersin hedef, içerik, öğretim şekli, değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması
Giriş ve temel kavramlar, termodinamik ve enerji, sistemler ve kontrol hacimler, hal değişimi ve çevrimler
Enerji Dönüşümleri, ısı ile enerji geçişi, iş ile enerji geçişi, Termodinamiğin Birinci yasası
Saf maddelerin özellikleri, faz değişim işlemleri, sıkıştırılmış sıvı, doymuş sıvı, doymuş buhar, kızgın buhar, doyma sıcaklığı ve doyma basıncı
Faz değişim işlemleri için özellik diyagramları, Termodinamik özellik tabloları, Entalpi, Mükemmel gaz hal denklemi
Kapalı sistemlerin enerji analizi: Hareketli sınır işi, enerji dengesi, Özgül ısılar, Mükemmel gazların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları,
Kontrol hacimleri için Kütle ve enerji çözümlemesi: Kütlenin korunumu ilkesi, Akış işi ve akışkanın enerjisi
Sürekli akışlı açık sistemlerin enerji analizi
Bazı sürekli akışlı açık sistemler: Lüleler ve yayıcılar, Türbinler ve kompresörler, Kısılma vanaları, Karışma odaları, ısı değiştiricileri
Zamanla değişen açık sistemlerde enerjinin korunumu
Termodinamiğin İkinci Yasası’na giriş, Isıl enerji depoları, Isı makineleri, ısıl verim, Termodinamiğin İkinci Yasası: Kelvin-Planck ifadesi
Soğutma makineleri ve ısı pompaları, etkinlik katsayısı, Termodinamiğin İkinci Yasası: Clasius ifadesi, devridaim makineleri
Tersinir ve tersinmez hal değişimleri
Carnot çevrimi, Carnot ilkeleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin hedef, içerik, öğretim şekli, değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması |
İlgili konu araştırılsın |
Ders içeriğini inceleme |
|
2 |
Giriş ve temel kavramlar, termodinamik ve enerji, sistemler ve kontrol hacimler, hal değişimi ve çevrimler |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
3 |
Enerji Dönüşümleri, ısı ile enerji geçişi, iş ile enerji geçişi, Termodinamiğin Birinci yasası |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
4 |
Saf maddelerin özellikleri, faz değişim işlemleri, sıkıştırılmış sıvı, doymuş sıvı, doymuş buhar, kızgın buhar, doyma sıcaklığı ve doyma basıncı |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
5 |
Faz değişim işlemleri için özellik diyagramları, Termodinamik özellik tabloları, Entalpi, Mükemmel gaz hal denklemi |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
6 |
Kapalı sistemlerin enerji analizi: Hareketli sınır işi, enerji dengesi, Özgül ısılar, Mükemmel gazların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları, Katı ve s |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
7 |
Kontrol hacimleri için Kütle ve enerji çözümlemesi: Kütlenin korunumu ilkesi, Akış işi ve akışkanın enerjisi |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
8 |
Arasınav |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
Sürekli akışlı açık sistemlerin enerji analizi |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
10 |
Bazı sürekli akışlı açık sistemler: Lüleler ve yayıcılar, Türbinler ve kompresörler, Kısılma vanaları, Karışma odaları, ısı değiştiricileri, Boru ve k |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
11 |
Zamanla değişen açık sistemlerde enerjinin korunumu |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
12 |
Termodinamiğin İkinci Yasası’na giriş, Isıl enerji depoları, Isı makineleri, ısıl verim, Termodinamiğin İkinci Yasası: Kelvin-Planck ifadesi |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
13 |
Soğutma makineleri ve ısı pompaları, etkinlik katsayısı, Termodinamiğin İkinci Yasası: Clasius ifadesi, devridaim makineleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
14 |
Tersinir ve tersinmez hal değişimleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
15 |
Carnot çevrimi, Carnot ilkeleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
16/17 |
Final |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Giancoli, Fen Bilimcileri ve Mühendisler için Fizik, 17-18-19-20. Bölümleri
Üniversite Fiziği, 12. BaskıYoung ve Freedman, 17-18-19-20. Bölümleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
0 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
2 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
5 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
5 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
5 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
3 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
5 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
2 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
2 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
2 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
2 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
4 |
56 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 158 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|