|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Nükleer Fizik 1. |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 443 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. EDA EŞKUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Atom çekirdeğinin yapısını tanımlar. Çekirdeği oluşturan proton ve nötronların kuark denilen çok daha temel parçacıklardan oluştuğunu belirtir. Nükleer kuvvetin özelliklerini inceler, Nasıl ölçüldüklerini tartışır.
Temel nükleon-nükleon etkileşmesi için bazı olası önerilerde bulunur. Nükleonların en basit bağlı durumu olan döteronun ölçülebilir özelliklerini tartışır.
Nükleon-nükleon saçılması hakkında bilgi verir.
Nükleer fiziğin temel özelliklerini içeren nükleer modelleri tanımlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çekirdeğin yapısı, özellikleri, çekirdek modelleri ve şekilleri ile ilgili temel alt yapının oluşturulması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel Nükleer Yapı: Temel Kavramlar, Nükleer özellikler, birimler ve boyutlar
Kuantum Mekaniğinin Öğeleri:Kuantum Mekaniğinin İlkeleri, Açısal Momentumun Kuantum Teorisi
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
BÖLÜM1: Temel Nükleer Yapı: Temel Kavramlar, Nükleer özellikler, birimler ve boyutlar |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
2 |
BÖLÜM 2: Kuantum Mekaniğinin Öğeleri:Kuantum Mekaniğinin İlkeleri, Açısal Momentumun Kuantum Teorisi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
3 |
Parite, Kuantum İstatistiği, Durumlar Arası Geçişler |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
4 |
BÖLÜM 3: Nükleer Özellikler: Nükleer Yarıçap, Çekirdeğin yük dağılımı, Nükleer maddenin dağılımı |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
5 |
Çekirdeklerin kütlesi ve bolluk oranı, Çekirdeğin bağlanma enerjisi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
6 |
Nükleer Açısal Momentum ve Parite, Nükleer Manyetik Momentler, Nükleer Uyarılmış Durumlar |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
7 |
Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü) |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
8 |
ARA SINAV |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
BÖLÜM 4: Nükleonlar arası kuvvet: Döteron, Bağlanma enerjisi, spin ve pariteManyetik Dipol Moment, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
10 |
Elektrik Kuadropol Moment, Nükleon-nükleon saçılması, Proton-proton ve nötron-nötron etkileşmeleri, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
11 |
Nükleer kuvvetin özellikleri ,Değiş-tokuş kuvvet modeli, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü) |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
12 |
BÖLÜM 5: Nükleer Modeller: Kabuk Modeli, Nükleer kabuk modeli potansiyeli, Spin-yörünge potansiyeli, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
13 |
Manyetik dipol momentler,Elektrik kuadropol momentler,Değerlilik nükleonları, Çift-çift çekirdekler ve kolektif yapı, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
14 |
Nükleer titreşimler, Nükleer dönmeler |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
15 |
Daha gerçekçi modeller, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü) |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Krane K. S., ; (2001). Nükleer Fizik I, Palme Yayıncılık, Ankara
W. N. Cottingham and D. A. Greenwood An Introduction to Nuclear Physics, Second Edition.
Nuclear Physics: The Core of Matter, The Fuel of Stars (1999). Http://www.nap.edu/openbook
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Das A. and Ferbel T., (2005). Introduction to Nuclear Physics, Second edition, World Scientific, London
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
4 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
4 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
4 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
4 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
5 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
3 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
2 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
4 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
3 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
1 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
3 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
4 |
56 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|