Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Rekombinant DNA Teknolojisi

Dersin Kodu : BT-519

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NESLİHAN YEŞİM YALÇIN MENDİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Genetiğin gelişimi, DNA ve RNA´ nın temel yapıları öğretilecektir.
Gen izolasyonu , gen klonlama ve DNA analizinin temel ilkeleri kavranılacaktır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : BT-519 Rekombinant DNA Teknolojisi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Moleküler biyoloji çalışmalarının temelini oluşturan DNA ve RNA moleküllerinin temel yapıları ve bu yapıların hangi teknikler ile değiştirildiği ve kullanım alanlarının anlatılması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği : Bu ders; modern genetiğe giriş, rekombinant DNA´ nın oluşturulması, DNA izolasyonu, DNA´ nın kesilmesi ve birleştirilmesi, rekombinant DNA´ nın çoğaltılması, klonlama vektörleri, kütüphanelerin oluşturulması, klonlanan genin analizi konularını içermektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü.Ziraat Fak.Bahçe Bitkileri Derslikleri ve Biyoteknoloji Laboratuvarları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 DNA ve RNA´ nın yapısı ve İşlevi Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
2 Genetik kod ve protein sentezi Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
3 Gen ekspresyonu ve analizleri Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
4 Gen ekspresyonunun düzenlenmesi Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
5 Nükleik asitlerin izolasyonu Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
6 Rekombinant DNA teknolojisinde kullanılan temel kavramlar Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
7 Restriksiyon enzimleri ve kullanım alanları Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
8 Gen izolasyonunun temel prensipleri Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
9 Gen klonlama ve PCR Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
10 Gen klonlamada kullanılan vektörler Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
11 Genomik kütüphanelerin oluşturulması Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
12 cDNA kütüphanelerinin oluşturulması Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
13 RNA interferans ve kullanım alanları Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
14 Nükleik asitlerin hibridizasyonu Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
15 Tarımda gen klonlama ve DNA analizi Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar
16/17 Dersin değerlendirilmesi ve tartışma Bilimsel makalelerin incelenmesi ve konuların dağıtımı Powerpoint sunum ve internetten görsel animasyonlar


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Moleküler Biyoloji Ders Kitabı (Prof. Dr. Mehmet Karataş), Moleküler Biyolojide Kullanılan Yöntemler (Prof. Dr. Güler Temizkan, Prof.Dr. Nazlı Arda), Gen Klonlama ve DNA Analizi (T.A. Brown)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 5
2 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 5
3 Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak 4
4 Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme 3
5 Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme 4
6 Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek 4
7 Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek 5
8 Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek 4
9 Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme 3
10 Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 5
11 Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 5
12 Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme 4
13 Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 3
14 Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme 5
15 Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme 4
16 Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 157
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.28
Dersin AKTS Kredisi: 6