|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Doku Kültürleri |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-517 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SAADET BÜYÜKALACA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
DÖÇ 1. Bitki doku kültürü konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. DÖÇ 2. Bitki doku kültüründe başarıyı etkileyen faktörler öğrenilerek; in vitro kültürde gelişimin kontrolü doğrultusunda yönlendirecek teknik ve kültürel uygulamaları yapma becerisini kazanılır. DÖÇ 3. Teorik ve uygulamaya yönelik olarak kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda bilgi edinir. DÖÇ 4. Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağı konusunda uygulama becerisi kazanır. DÖÇ 5. Amaca uygun doku kültürü tekniğinin değerlendirerek mevcut sorunları çözme konusunda yöntemler geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitki doku kültürleri konusunda hem teorik hem pratik bilgiler öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitki doku kültürlerinin tarihsel gelişimi, doku kültürü laboratuvar teknikleri (besin ortamı hazırlama, ortam, eksplant ve alet-ekipmanların sterilizasyon yöntemleri, enfeksiyon kaynakları), meristem kültürü, hastalıksız bitki üretimi, embriyo kültürü, anter, ovul ve izole edilmiş mikrospor kültürü, kallus ve hücre süspansiyon kültürleri, direkt ve indirekt organogenesis, direkt ve indirekt embryogenesis, biyoreaktörler ve yapay tohum, germplasm muhafazası, somaklonal varyasyon, doku kültüründen çıkan materyalin dış koşullara alıştırılması, bitki doku kültürlerinin genel değerlendirilmesi ve bahçe bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahında kullanım olanakları konularında gelişmelerin açıklanması hedeflenmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitki doku kültürlerinin tarihsel gelişimi |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Doku kültürü laboratuar teknikleri (besin ortamı hazırlama, ortam eksplant ve alet-ekipmanların sterilizasyon yöntemleri, enfeksiyon kaynakları ) |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Meristem kültürü |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Hastalıksız bitki üretimi |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
5 |
Embriyo kültürü |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Anter, ovul ve izole edilmiş mikrospor kültürü |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
Ara Sınav |
Ara sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
8 |
Kallus ve hücre süspansiyon kültürleri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
9 |
Direkt ve indirekt organogenesis, |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
10 |
Direkt ve indirekt embryogenesis |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
11 |
Biyoreaktörler ve yapay tohum |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Germplasm muhafazası |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
13 |
Somaklonal varyasyon |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
14 |
Doku kültüründen çıkan materyalin dış koşullara alıştırılması |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
15 |
Bitki doku kültürlerinin genel değerlendirilmesi ve bahçe bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahında kullanım olanakları |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış, resimlerle zenginleştirilmiş ve sürekli olarak güncellenen ders notlarının elektronik ortama aktarılmış sunusu
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Babaoğlu, M., Gürel, E. ve Özcan, S. (Eds.) 2002. Bitki Biyoteknolojisi. Vol. I. Doku kültürü ve Uygulamaları. S.Ü. Basımevi, Konya.
Hatipoğlu, R. 1999. Bitki Biyoteknolojisi. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Genel Yayın No.: 190. Ders Kitabı Yayın No.: A-58.
Özcan, S., Gürel, E. ve Babaoğlu, M. (Eds.) 2001. Bitki Biyoteknolojisi. Vol. II. Genetik Mühendisliği ve Uygulamaları. S.Ü. Basımevi, Konya.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
2 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
3 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
1 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
2 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
3 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
3 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
4 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
3 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
5 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
4 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
2 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
3 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
3 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
3 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
3 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|