Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitki Doku Kültürleri

Dersin Kodu : BT-517

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SAADET BÜYÜKALACA

Dersin Öğrenme Kazanımları : DÖÇ 1. Bitki doku kültürü konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir.
DÖÇ 2. Bitki doku kültüründe başarıyı etkileyen faktörler öğrenilerek; in vitro kültürde gelişimin kontrolü doğrultusunda yönlendirecek teknik ve kültürel uygulamaları yapma becerisini kazanılır.
DÖÇ 3. Teorik ve uygulamaya yönelik olarak kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda bilgi edinir.
DÖÇ 4. Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağı konusunda uygulama becerisi kazanır.
DÖÇ 5. Amaca uygun doku kültürü tekniğinin değerlendirerek mevcut sorunları çözme konusunda yöntemler geliştirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bitki doku kültürleri konusunda hem teorik hem pratik bilgiler öğretmek

Dersin İçeriği : Bitki doku kültürlerinin tarihsel gelişimi, doku kültürü laboratuvar teknikleri (besin ortamı hazırlama, ortam, eksplant ve alet-ekipmanların sterilizasyon yöntemleri, enfeksiyon kaynakları), meristem kültürü, hastalıksız bitki üretimi, embriyo kültürü, anter, ovul ve izole edilmiş mikrospor kültürü, kallus ve hücre süspansiyon kültürleri, direkt ve indirekt organogenesis, direkt ve indirekt embryogenesis, biyoreaktörler ve yapay tohum, germplasm muhafazası, somaklonal varyasyon, doku kültüründen çıkan materyalin dış koşullara alıştırılması, bitki doku kültürlerinin genel değerlendirilmesi ve bahçe bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahında kullanım olanakları konularında gelişmelerin açıklanması hedeflenmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bitki doku kültürlerinin tarihsel gelişimi Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
2 Doku kültürü laboratuar teknikleri (besin ortamı hazırlama, ortam eksplant ve alet-ekipmanların sterilizasyon yöntemleri, enfeksiyon kaynakları ) Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
3 Meristem kültürü Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
4 Hastalıksız bitki üretimi Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
5 Embriyo kültürü Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
6 Anter, ovul ve izole edilmiş mikrospor kültürü Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
7 Ara Sınav Ara sınav hazırlığı Yazılı sınav
8 Kallus ve hücre süspansiyon kültürleri Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
9 Direkt ve indirekt organogenesis, Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
10 Direkt ve indirekt embryogenesis Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
11 Biyoreaktörler ve yapay tohum Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
12 Germplasm muhafazası Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
13 Somaklonal varyasyon Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
14 Doku kültüründen çıkan materyalin dış koşullara alıştırılması Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
15 Bitki doku kültürlerinin genel değerlendirilmesi ve bahçe bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahında kullanım olanakları Ders notu ve önerilen kaynaklardan i ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
16/17 YILSONU SINAVI Sınav hazırlığı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış, resimlerle zenginleştirilmiş ve sürekli olarak güncellenen ders notlarının elektronik ortama aktarılmış sunusu
Diğer Kaynaklar  Babaoğlu, M., Gürel, E. ve Özcan, S. (Eds.) 2002. Bitki Biyoteknolojisi. Vol. I. Doku kültürü ve Uygulamaları. S.Ü. Basımevi, Konya. Hatipoğlu, R. 1999. Bitki Biyoteknolojisi. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Genel Yayın No.: 190. Ders Kitabı Yayın No.: A-58. Özcan, S., Gürel, E. ve Babaoğlu, M. (Eds.) 2001. Bitki Biyoteknolojisi. Vol. II. Genetik Mühendisliği ve Uygulamaları. S.Ü. Basımevi, Konya.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 2
2 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 3
3 Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak 1
4 Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme 2
5 Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme 3
6 Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek 3
7 Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek 4
8 Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek 3
9 Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme 5
10 Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 4
11 Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 2
12 Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme 3
13 Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 3
14 Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme 3
15 Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme 3
16 Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 10 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6