|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Islahı ve Tohumculuğunda Biyoteknoloji Uygulamaları |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-506 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SAADET BÜYÜKALACA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
DÖÇ 1. Bitki ıslahı, tohumculuk ve biyoteknoji hakkında kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. DÖÇ 2. Bitki ıslahı ve tohumculuğunda kullanılan biyoteknolojik yöntemler öğrenilerek teknik ve kültürel uygulamaları yapma becerisini kazanılır. DÖÇ 3. Teorik ve uygulamaya yönelik olarak kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda bilgi edinir. DÖÇ 4. Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağı konusunda uygulama becerisi kazanır. DÖÇ 5. Amaca uygun biyoteknolojik tekniğinin değerlendirerek mevcut sorunları çözme konusunda yöntemler geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bahçe bitkileri ıslahında ve tohumluk üretiminde kullanılabilen biyoteknolojik yöntemler konusunda bilgi vermek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Biyoteknolojinin tanımı, bitki doku kültürlerine giriş (bitki doku kültürü laboratuvarı, ortamlar, aseptik teknikler) bahçe bitkilerinde organogenesis, somatik embriyogenesis, somaklonal varyasyon, haploidi, protoplast füzyonu ve somatik hibridizasyon, sekonder metabolitler, germplasm muhafazası, moleküler markerler ve gen transferi, tohum kalitesinin önemi, Türkiye´de tohum üretim sistemi, tohum üretim bölgeleri, tohum yetiştiriciliğinde ekolojik faktörler, tohum üretiminin prensipleri ve tohum üretiminde biyoteknolojik yöntemlerden yararlanma konularında gelişmelerin açıklanması hedeflenmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm Yüksek Lisans Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitki biyoteknolojisinin tanımı, tarihçesi ve uygulama alanlarının genel tanıtımı. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Bitki doku kültürlerinin tanımı, amaçları, aşamaları ve bahçe bitkilerinde kullanım alanlarının genel olarak tanıtımı. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
3 |
Bitki doku kültürü laboratuarının özellikleri ve yapılandırılması, temel alet, ekipman ve malzemelerin tanıtımı. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
4 |
Sürgün ucu ve meristem kültürleri. Mikro aşılama tekniği |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
5 |
Somatik embriyogenesis |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
6 |
Doku kültürlerinde haploit bitki eldesi. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
7 |
ARA SINAV |
Ara sınav hazırlığı |
Yazılı sinav |
|
8 |
Embriyo kültürü. Protoplast kültürü ve füzyonu. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
9 |
Kallus ve hücre kültürleri |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
10 |
Sekonder metabolitlerin in vitro üretimi. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
11 |
Somaklonal varyasyon. Genetik materyalin in vitro koşullarda muhafazası. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
12 |
DNA’nın yapısı. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
13 |
Gen transferinin tanımı ve yöntemleri. Bahçe bitkilerinde gen transferi ve transgenik bitki eldesi. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
14 |
DNA markörler. Hibridizasyona ve PCR’a dayalı markörler. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
15 |
Moleküler markörlerin bahçe bitkilerinde kullanımı. |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Preparation to final exam |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış, resimlerle zenginleştirilmiş ve sürekli olarak güncellenen ders notlarının elektronik ortama aktarılmış sunusu
Hatipoğlu, R. 1999. Bitki Biyoteknolojisi. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Genel Yayın No.: 190. Ders Kitabı Yayın No.: A-58.
Özcan, S., Gürel, E. ve Babaoğlu, M. (Eds.) 2001. Bitki Biyoteknolojisi. Vol. II. Genetik Mühendisliği ve Uygulamaları. S.Ü. Basımevi, Konya.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Babaoğlu, M., Gürel, E. ve Özcan, S. (Eds.) 2002. Bitki Biyoteknolojisi. Vol. I. Doku kültürü ve Uygulamaları. S.Ü. Basımevi, Konya.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
3 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
3 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
3 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
2 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
4 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
4 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
5 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
3 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
5 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
4 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
3 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
3 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
3 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
3 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|