|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ekonometri I |
|
Dersin Kodu |
: |
TE-547 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAYDAR ŞENGÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Bir ekonomik olayın değişkenlerini belirleyip, modelleyebilmek 2. Karar almaya yardımcı olacak ekonomik parametreleri (esneklikler, marjinal eğilimler vb) hesaplayabilmek 3. Ekonomi politikalarını ekonometrik yöntemler yardımıyla değerlendirmek 4. Ekonomik değişkenlerin gelecekte alabileceği değerleri basit ekonometrik yöntemlerle tahmin edebilmek 5. Tarım ekonomisi alanında uluslar arası bilimsel yazını izleyebilme, yorumlama ve değerlendirmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ekonomik sorunların ekonomi teorisi ve matematik yardımıyla modellenmesi becerisini edinmek, Modelin parametrelerini tahmin ve sınama, öğrenciye ekonometri aracılığıyla araştırma hipotezinin sınanması yetisini kazandırmak, ekonometri yardımıyla ekonomi politikalarının analizi ve ekonomik değişkenlerin ileriye dönük kestiriminde kullanma becerisini geliştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ekonometrinin tanımı ve kapsamı; Ekonometrik araştırma yöntemi; ekonomik sorunun modelinin belirlenmesi, modelin tahmini, katsayıların sınanması, modelin kestirim gücünün değerlendirilmesi, bir ekonometrik modelde aranan özellikler; Doğrusal korelasyon; Basit doğrusal regresyon modeli; Sıradan Enküçük Kareler Yöntemi (SEK); Tahminlerin anlamlılığının istatistiksel sınaması; Çoklu regresyon modeli; Doğrusal regresyon modelinin öteki uzantıları (kukla değişkenler, doğrusal olmayan ekonomik ilişkilerin tahmini); Klasik regresyon modelinden sapmalar (çoklu bağlantı, değişken varyans, ardışık bağımlılık); Eşanlı denklem modelleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ekonometrinin tanımı ve kapsamı ekonometrik araştırma yöntemi; ekonomik sorunun modelinin belirlenmesi |
Koutsoyiannis (1989) sf 3-30
Gujarati (1999) sf. 1-12
|
Ders anlatma |
|
2 |
Bir ekonometrik modelde aranan özellikler |
Koutsoyiannis (1989) sf 28-29 |
Ders anlatma |
|
3 |
Modelin tahmini, katsayıların sınanması, modelin kestirim gücünün değerlendirilmesi |
Koutsoyiannis (1989) sf 103-142 |
Ders anlatma |
|
4 |
Doğrusal korelasyon basit doğrusal regresyon modeli |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
5 |
Sıradan Enküçük Kareler Yöntemi (SEK) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
6 |
Tahminlerin anlamlılığının istatistiksel sınaması |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
7 |
Çoklu regresyon modeli |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
8 |
Doğrusal olmayan ekonomik ilişkilerin tahmini |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
9 |
ARA SINAV |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı sınav |
|
10 |
Yapay değişkenli modeller |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
11 |
Çoklu bağlantı, değişken varyans |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
12 |
Ardışık bağımlılık |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
13 |
Eşanlı denklem modelleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
14 |
Eşanlı denklem modelleri (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
15 |
Genel tekrar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
16/17 |
FİNAL SINAV |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kennedy P. (2006) Ekonometri Kılavuzu (çev. M. Sarımeşeli, Ş. Açıkgöz, 5. baskıdan). Gazi Kitabevi. Ankara.
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları ve slaytlar
Gujarati D. N.,(1999).Temel Ekonometri (çev. Ü.Şenesen ve G.G. Şenesen) Literatür yayıncılık, İstanbul
Koutsoyiannis A., (1989) Ekonometri Kuramı. (çev. Ü.Şenesen) Verso Yayıncılık, Ankara.
Griffiths W. E., Hill R. C., Judge G.G. (1993) Learning and Practicing Econometrics. John Wiley & Sons Inc.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
3 |
|
2 |
Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
3 |
|
3 |
Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme |
3 |
|
4 |
Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme |
3 |
|
5 |
Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme |
1 |
|
6 |
Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme |
4 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi |
2 |
|
8 |
Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
4 |
|
9 |
Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
3 |
|
10 |
Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
4 |
|
11 |
Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme |
4 |
|
12 |
Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
3 |
|
13 |
Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
12 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
18 |
18 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|