|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tekstilde İstatistiksel Proses Kontrol |
|
Dersin Kodu |
: |
TL-539 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. EMEL CEYHUN SABIR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1-Proses ve Kontrol kavramlarını öğrenir 2-Prosesin Kontrol Tekniklerini uygular 3-Bilgisarda istatistiksel analizleri yapar 4. İstatistiksel kavramları öğrenir ve kullanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tekstil Mühendislerine istatistiksel proses kontrol tekniklerini öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Proses (süreç) kontrolün ana kavramları(sistem, parametre). Proses kontrolün gerekçesi. Kontrol tipleri (geri beslemeli kontrol, sapma, kontrol büyüklüğü). Süreç kontrol teknikleri. İstatistik ve süreç kontrol ilişkisi. Süreç kontrolde kullanılan istatistiksel kavram ve yöntemlerin incelenmesi. İstatistik dağılımları (binom, normal vb), histogramlar ve süreç kontrolün önemi. Süreç parametreleri. Ürün parametreleri. İşlem içi ve işlem dışı kontrol kavramı. Tekstil (iplik, dokuma, örme) ve konfeksiyon endüstrisinde kalite ve verimliliği optimal seviyede sağlayabilmek için uygulanması gereken süreç kontrolleri, kontrol noktaları ve kontrol sıklığı. Süreç kontrol formları oluşturma, var olan formları geliştirme. İşletme örnekleriyle uygulama çalışmaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kalite, Proses ve Kontrol Kavramları, Proses (Süreç) Kontrolün Ana Kavramları (sistem, parametre), Proses Kontrolün gerekçesi. |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
2 |
İstatistik ve süreç kontrol ilişkisi. |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
3 |
Kontrol tipleri (geri beslemeli kontrol, sapma, kontrol büyüklüğü). |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
4 |
Süreç Kontrol tekniklerinin anlatımı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
5 |
Süreç kontrolde kullanılan istatistiksel kavram ve yöntemlerin incelenmesi |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
6 |
İstatistik dağılımları(binom, normal vb. ), |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
7 |
Süreç parametreleri ve Ürün parametrelerini tanımlama. |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
8 |
Arasınav, Ödev |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yazılı sınav |
|
9 |
Süreç kontrol formları oluşturma, var olan formaları geliştirme |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
10 |
Tekstil (iplik, dokuma, örme) ve konfeksiyon endüstrisinde süreç kontrolleri, kontrol noktaları ve kontrol sıklığı. Veri toplama. |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
11 |
Tekstil (iplik, dokuma, örme) ve konfeksiyon endüstrisinde süreç kontrolleri, kontrol noktaları ve kontrol sıklığı. Veri toplama |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
12 |
Pareto, Histogram, Neden-Sonuç diyegramı, Kontrol grafiği, X-R, P, NP, U grafiklerini oluşturma ve yorumlama. |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
13 |
İşletme örnekleriyle elde edilen verileri bir paket programda kullanma çalışmaları |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
14 |
İşletme örnekleriyle elde edilen verileri bir paket programda kullanma çalışmaları |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sunu ile anlatım, tartışma |
|
15 |
Genel Konu tekrarı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sınav |
|
16/17 |
Yarıyılsonu sınavı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ÖZDAMAR, K. Paket Programlar ile İstatiksel Veri Analizi-1, 5. baskı, Kaan Kitabevi, 2004.
OAKLAND, J., Statistical Porcess Control, 6th Ed., Butterworth-Heinemann (Elsevier), 2008.
LEWINSON, W., Statistical Process Control for Real-World Applications, CRC Pres(Taylor&Francis Group), 2011.
Öğretim elemanının yayınlanmamış ders notları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tekstil Mühendisliği lisans yeterliliklerine sahip olmak |
3 |
|
2 |
Bilgilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyine taşımak ve geliştirmek |
5 |
|
3 |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavramak |
4 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek |
5 |
|
5 |
Farklı disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilmek |
5 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunları çözümleyebilmek |
5 |
|
7 |
Tekstil Mühendisliği alanındaki bir sorunu çözümleyebilmek, sonuçlarını değerlendirebilmek ve bu sonuçları uygulayabilmek
|
4 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemek
|
5 |
|
9 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilmek
|
4 |
|
10 |
Alanı ile ilgili konularda uygulama planları geliştirebilmek ve sonuçlarını kalite süreci çerçevesinde değerlendirebilmek
|
5 |
|
11 |
Alanı ile ilgili çalışmaları, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek yürütebilmek
|
0 |
|
12 |
Alanında kazandıkları bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek
|
5 |
|
13 |
Alanında karşılaşabileceği karmaşık sorunlara, sorumluluk alarak çözüm önerileri geliştirebilmek |
5 |
|
14 |
İleri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek |
4 |
|
15 |
Alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilmek ve öğrenme sürecini planlayabilmek
|
4 |
|
16 |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek
|
0 |
|
17 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilmek
|
5 |
|
18 |
Sosyal olaylara duyarlı ve gerektiğinde eleştirel bakış açısına sahip olabilmek
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 127 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|