Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tekstilde İstatistiksel Proses Kontrol

Dersin Kodu : TL-539

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. EMEL CEYHUN SABIR

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1-Proses ve Kontrol kavramlarını öğrenir
2-Prosesin Kontrol Tekniklerini uygular
3-Bilgisarda istatistiksel analizleri yapar
4. İstatistiksel kavramları öğrenir ve kullanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tekstil Mühendislerine istatistiksel proses kontrol tekniklerini öğretmek

Dersin İçeriği : Proses (süreç) kontrolün ana kavramları(sistem, parametre). Proses kontrolün gerekçesi. Kontrol tipleri (geri beslemeli kontrol, sapma, kontrol büyüklüğü). Süreç kontrol teknikleri. İstatistik ve süreç kontrol ilişkisi. Süreç kontrolde kullanılan istatistiksel kavram ve yöntemlerin incelenmesi. İstatistik dağılımları (binom, normal vb), histogramlar ve süreç kontrolün önemi. Süreç parametreleri. Ürün parametreleri. İşlem içi ve işlem dışı kontrol kavramı. Tekstil (iplik, dokuma, örme) ve konfeksiyon endüstrisinde kalite ve verimliliği optimal seviyede sağlayabilmek için uygulanması gereken süreç kontrolleri, kontrol noktaları ve kontrol sıklığı. Süreç kontrol formları oluşturma, var olan formları geliştirme. İşletme örnekleriyle uygulama çalışmaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kalite, Proses ve Kontrol Kavramları, Proses (Süreç) Kontrolün Ana Kavramları (sistem, parametre), Proses Kontrolün gerekçesi. Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
2 İstatistik ve süreç kontrol ilişkisi. Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
3 Kontrol tipleri (geri beslemeli kontrol, sapma, kontrol büyüklüğü). Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
4 Süreç Kontrol tekniklerinin anlatımı Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
5 Süreç kontrolde kullanılan istatistiksel kavram ve yöntemlerin incelenmesi Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
6 İstatistik dağılımları(binom, normal vb. ), Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
7 Süreç parametreleri ve Ürün parametrelerini tanımlama. Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
8 Arasınav, Ödev Ders notları ve kaynak kitaplar Yazılı sınav
9 Süreç kontrol formları oluşturma, var olan formaları geliştirme Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
10 Tekstil (iplik, dokuma, örme) ve konfeksiyon endüstrisinde süreç kontrolleri, kontrol noktaları ve kontrol sıklığı. Veri toplama. Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
11 Tekstil (iplik, dokuma, örme) ve konfeksiyon endüstrisinde süreç kontrolleri, kontrol noktaları ve kontrol sıklığı. Veri toplama Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
12 Pareto, Histogram, Neden-Sonuç diyegramı, Kontrol grafiği, X-R, P, NP, U grafiklerini oluşturma ve yorumlama. Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
13 İşletme örnekleriyle elde edilen verileri bir paket programda kullanma çalışmaları Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
14 İşletme örnekleriyle elde edilen verileri bir paket programda kullanma çalışmaları Ders notları ve kaynak kitaplar Sunu ile anlatım, tartışma
15 Genel Konu tekrarı Ders notları ve kaynak kitaplar Sınav
16/17 Yarıyılsonu sınavı Ders notları ve kaynak kitaplar Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ÖZDAMAR, K. Paket Programlar ile İstatiksel Veri Analizi-1, 5. baskı, Kaan Kitabevi, 2004.
 OAKLAND, J., Statistical Porcess Control, 6th Ed., Butterworth-Heinemann (Elsevier), 2008.
 LEWINSON, W., Statistical Process Control for Real-World Applications, CRC Pres(Taylor&Francis Group), 2011.
 Öğretim elemanının yayınlanmamış ders notları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tekstil Mühendisliği lisans yeterliliklerine sahip olmak 3
2 Bilgilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyine taşımak ve geliştirmek 5
3 Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavramak 4
4 Tekstil Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek 5
5 Farklı disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilmek 5
6 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunları çözümleyebilmek 5
7 Tekstil Mühendisliği alanındaki bir sorunu çözümleyebilmek, sonuçlarını değerlendirebilmek ve bu sonuçları uygulayabilmek 4
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemek 5
9 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilmek 4
10 Alanı ile ilgili konularda uygulama planları geliştirebilmek ve sonuçlarını kalite süreci çerçevesinde değerlendirebilmek 5
11 Alanı ile ilgili çalışmaları, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek yürütebilmek 0
12 Alanında kazandıkları bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek 5
13 Alanında karşılaşabileceği karmaşık sorunlara, sorumluluk alarak çözüm önerileri geliştirebilmek 5
14 İleri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek 4
15 Alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilmek ve öğrenme sürecini planlayabilmek 4
16 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek 0
17 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilmek 5
18 Sosyal olaylara duyarlı ve gerektiğinde eleştirel bakış açısına sahip olabilmek 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 127
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.08
Dersin AKTS Kredisi: 5