|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Habitat Sınıflama ve Vejetasyon Analizi |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-588 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. KEMAL TULÜHAN YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Habitat sınıflama sistemlerinin (CORINE, EUNIS) ve Syn-taksonomik indikatörler i tanımak. Vejetasyon analiz yöntemlerini öğrenmek. Ekolojik yapının incelenmesinde bitki örtüsü indikatörünün kullanımını öğrenmek. Doğal çevre üzerindeki antropojen etkilerin saptanmasında bitki örtüsü analizinin işlevini bilmek. Bu bilginin peyzaj planlama sürecinde kullanımı yönünde beceri kazandırmak.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Vejetasyon analiz verilerine (syn-taksonomik indikatörler) dayalı habitat sınıflama sistemleri (CORINE, EUNIS), ile doğal çevre üzerindeki antropojen etkilerin saptanmasında bitki örtüsü analizinin işlevi hakkında bilgi aktarmak ve bu bilginin peyzaj planlama sürecinde kullanımı yönünde beceri kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak temel kavram ve tanımların aktarılması, habitat sınıflama ve vejetasyon analizine yönelik gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporların incelenmesi, tartışılması; seçilecek bir alanda bağımsız veya grup olarak vejetasyon analizi verilerine dayalı habitat sınıflama yaklaşımının geliştirilmesi, bu kapsamda bir rapor hazırlanması ve karşılıklı tartışma biçiminde uygulamalı olarak yürütülecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Habitat sınıflama sistemleri (CORINE, EUNIS) |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
2 |
Syn-taksonomik sınıflama yaklaşımı ve indikatörler |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
3 |
Vejetasyon analiz yöntemleri |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
4 |
Quadrat yöntemi, En küçük örnek alan yöntemi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
5 |
Meşcere analizi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
6 |
Transekt ve şerit yöntemi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
7 |
Uygulama çalışması |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Ara sınav |
|
9 |
Ekolojik yapının incelenmesinde bitki örtüsü indikatörünün kullanımı |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
10 |
Doğal çevre üzerindeki antropojen etkilerin saptanmasında bitki örtüsü analizinin işlevi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
11 |
Doğallık ve hemorobi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
12 |
Synantropik vejetasyon |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
13 |
Bitki örtüsü/habitat haritaları |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
14 |
Uygulama çalışması ve ödev |
Seçilecek bir alanda bağımsız veya grup olarak vejetasyon analizi verilerine dayalı habitat sınıflama yaklaşımının geliştirilmesi, raporun hazırlanması |
Power Point Sunumu |
|
15 |
Ödev sunumu |
Raporun yazılı ve sözlü olarak sunumu |
Power Point Sunumu |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Akman, Y., Ketenoğlu, O.,1992. Vejetasyon Ekolojisi ve Araştırma Metotları, Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi, Ankara.
CORINE Biotopes manual - Habitats of the European Community, Data specifications Part 2, EUR 12587/3 EN
Çetik, A.R., 1973. Vejetasyon bilimi, Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi, Ankara.
EUNIS, 2010. Convention On The Conservation Of European Wildlife and Natural Habitats, Group Of Experts On Protected Areas And Ecologıcal Networks, T-PVS/PA
Yilmaz, K. T., 2011. Incorporating vegetation analysis into ecological characterization of landscapes: the Turkish case. Fitosociologia, vol. 48 (2) suppl. 1: 83-92,
Yilmaz, Kemal T., Kosztolanyi A., Alphan, H., Akça, E., Çevik, C., Çakan, H., Ünlükaplan, Y. & Kapur, S., 2011. Short Term Monitoring of Tuz Gölü Lagoon and Adjacent Coastal Habitat Complex for Wetland Management/Mediterranean Coast of Turkey. MEDECOS XII Linking Science to Resource Management, The International Mediterranean Ecosystems Conference. 6-9 September 2011, UCLA, Los Angeles/California.
Yılmaz, K.T., Kosztolanyi A., Alphan, A., Çevik, C., Çakan, H., Kapur, S., 2011. Tuz Gölü Lagünü ve Bağlantılı Sulak Alan Ekosisteminde Kıyı Habitatlarının Kısa Dönemli İzlenmesi, TÜBİTAK 108Y329/ÇAYDAG Sonuç Raporu.
Yılmaz, K. T., 2009. “Vegetation analysis as a tool for ecological characterization of landscapes”. Biodiversity Hotspots in the Mediterranean Area: species, communities and landscape level, 45th International Congress of SISV & FIP. June 22-24 2009, Cagliari, Sardinia
Yılmaz, K.T., H.Çakan, A. Düzenli, D.Karaömerlioğlu, 2005. A Case Study On Baseline Data Inventory For Coastal Zone Management: Habitat Classification In The Göksu Delta Spa/Turkey. X. European Ecologıcal Kongress, Kuşadası, Türkiye. Abtsracts book Ü. Erdem et al (Eds.) p.269
Yılmaz, K.T, H. Alphan, Y. İzcankurtaran, 2004. Forest stands structure along an altitudinal gradient in the ICCAP area. Impact of climate changes on agricultural production system in the arid areas 21-23 Nov 2004, TÜBİTAK & RIHN, Ürgüp-Turkey.pp.112-117.
Yılmaz, K.T., 1993. “Amanos Dağları Dörtyol Kesiminde Bazı Yayla Yerleşimlerinin Doğala Yakın Vejetasyonlar Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması.” Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı A.B.D. Doktora Tezi, Adana.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
0 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
5 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
5 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
4 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
4 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
5 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
4 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
5 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
4 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
4 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
3 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
3 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
2 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
15 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|