|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kentsel Mekan Kimliği ve Peyzaj Mimarlığı |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-586 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
DÖÇ 1. Kentsel mekan kimliği konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. DÖÇ 2. Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler (yollar, sınırlar, bölgeler, nirengi noktaları, odaklar) konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. DÖÇ 3. Kullanıcıların mekansal kimlik algılamasını belirlemeye yönelik araştırmalarda izlenebilecek yöntemler konusunda bilgiler edinilir. DÖÇ 4. Mekansal kimlik algılamasına yönelik kullanıcı araştırması sonuçlarının peyzaj tasarımlarına nasıl yansıtılabileceği konusunda uygulama becerisi kazanılır. DÖÇ 5. Mekansal bilgi birikimi ve deneyimlerin kent kimliği ile olan ilişkilerinin tarihsel dönemlerde ortaya çıkardığı biçimlenmeler konusunda bilgiler edinilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kentlerde mekansal kimlik kavram ve oluşumu, kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler ile kullanıcıların mekansal kimlik algılamaları arasındaki ilişki ve etkileşimleri çözümleyebilmek, ulaşılan bulguları amaç ve kapsam yönünde peyzaj tasarımlarına yansıtabilmek için gerekli olan kavramsal, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgilerin verilmesine, becerilerin kazandırılmasına çalışılacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş ve temel kavramlar, Farklı dönemler, ekolojiler, sosyal ve ekonomik karakteristiklerde mekansal kimlik oluşumu, Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler; yollar, sınırlar, bölgeler, nirengi noktaları, odaklar, Kentsel mekan kimliği bağlamında binalar-açık alanlar-yeşil alanlar arasındaki ilişki ve bağıntılar-örüntüler, Yapılar ve dış mekanlar arası süreklilik, kademelenme ve ölçek değişmeleri, Kentsel doku; kent peyzajı, yapı kitleleri, kent boşluğu, kent duvarları, Kamusal alan kavramı ve özgün çevre, Kentsel ve çevresel tasarım kavram ve kuramları; algısal, görsel ve içeriksel kavramlar, Biçim ve mekanla ilgili kavramlar ve yaklaşımlar; yeni tasarım anlayışları, Kentsel niteliklerin sürdürülebilirlik ve denetlenebilirliği, Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar; Genel bir değerlendirme ve tartışma. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Tasarım Stüdyosu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş ve temel kavramlar |
Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için mekansal nitelikleri üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak mekansal kimlik algılamasına yönelik bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
2 |
Farklı dönemler, ekolojiler, sosyal ve ekonomik karakteristiklerde mekansal kimlik oluşumu |
|
|
|
3 |
Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler; yollar, sınırlar, bölgeler |
|
|
|
4 |
Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler; nirengi noktaları, odaklar |
|
|
|
5 |
Kentsel mekan kimliği bağlamında binalar-açık alanlar-yeşil alanlar arasındaki ilişki ve bağıntılar-örüntüler |
|
|
|
6 |
Yapılar ve dış mekanlar arası süreklilik, kademelenme ve ölçek değişmeleri |
|
|
|
7 |
Ara sınav |
|
|
|
8 |
Kentsel doku; kent peyzajı, yapı kitleleri, kent boşluğu, kent duvarları |
|
|
|
9 |
Kamusal alan kavramı ve özgün çevre |
|
|
|
10 |
Kentsel ve çevresel tasarım kavram ve kuramları; algısal, görsel ve içeriksel kavramlar |
|
|
|
11 |
Biçim ve mekanla ilgili kavramlar ve yaklaşımlar |
|
|
|
12 |
Biçim ve mekanla ilgili kavramlar ve yaklaşımlar; yeni tasarım anlayışları |
|
|
|
13 |
Kentsel niteliklerin sürdürülebilirlik ve denetlenebilirliği |
|
|
|
14 |
Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar; Genel bir değerlendirme ve tartışma |
|
|
|
15 |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Lynch, K., 1964. The Image of the City, The M.I.T. Press Paperback.
Lynch, K.,1976. Managing the Sense of a Region. Cambridge, MA: MIT Press.
Simonds, J. O., Starke, B. W., 2006. Landscape Architecture. McGraw-Hill, New York.
Pena W. ve Parshall S., 1987. Problem Seeking, an Architectural Programming Primer, AIA Press, Washington.
Preiser W. F. E., Rabinowitz H.Z. ve White E.T., 1988. Post Occupancy Evaluation, Van Nostrand Reinhold, New York.
Bacon, E. N.,1974. Design of Cities. London: Thames and Hudson.
Eckbo, G.,1964. Urban Landscape Design. McGraw-Hill Book Company.
Taylor, N., 1999. The Elements of Townscape and the Art of Urban Design. Journal of Urban Design, 4(2): 195-209.
Nasar, J. L., 1997. The Evaluative Image of The City. The Ohio State University Press, 258 s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Erman, O., Karaman, F., Saban, D., Durukan, İ., 2007. Adana’da, 1930’lardan Günümüze, Sosyal, Kültürel ve Ekonomik Değişimler Bağlamında Konut Mimarisinin Gelişimi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 22, Sayı 2, 235-247.
Demirseren, Ş., 1990. Mekan Teorileri ve Kent Formunu Oluşturan Faktörler Üzerine Bir Araştırma. M.S.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü Kentsel Tasarım Y. Lisans Tezi, İstanbul.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
80 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
5 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
0 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
0 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
0 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
5 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
0 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
5 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
4 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
5 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
5 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
5 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
30 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 158 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|