Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Peyzaj Patern Analizleri

Dersin Kodu : PM-582

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HAKAN ALPHAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Karmaşık bir sistem olan “peyzaj” kavramına sistematik yaklaşabilmek
Peyzajları kompozisyon açısından sayısallaştırabilmek
Peyzajları peyzaj özelliklerinin yersel konfigürasyonu açısından sayısallaştırabilmek
Peyzaj kompozisyon ve yersel konfigürasyon metriklerini yorumlayabilmek
Peyzaj metriklerinden elde edilen bilgiyi kaynak planlamasına girdi haline dönüştürebilmek

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Peyzajların nokta, doğrusal ağ, yüzeysel ve tematik patern tiplerini kullanarak tanımlanması; parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler yardımı ile sayısal olarak ifade edilmesi konusunda bilgiler sunmak.

Dersin İçeriği : Peyzaj ve peyzaj ekolojisi tanımları. Peyzaj metriklerine giriş. Konum özelliklerine bağlı olmayan kompozisyon metrikleri. Oransal çokluk, bolluk ve çeşitlilik. Büyüklük dağılımı ve yoğunluğu. Yersel konfigürasyon metrikleri. Kor alan, izolasyon/yakınlık, karşıtlık, dağılma, bölünme ve bağlantı metrikleri. Yapısal ve işlevsel metrikler. Patern analizi ile elde edilen metriklerin yorumlanması. Patern analizinde dikkat edilmesi gereken noktalar ve kısıtlar. Analiz sonuçlarının peyzaj planlamaya girdi olarak aktarılması. Peyzaj metrikleri ile peyzaj ekolojisi araştırmaları: Örnek çalışmalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Peyzaj ve peyzaj ekolojisi tanımları İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
2 Peyzaj metriklerine giriş İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
3 Konum özelliklerine bağlı olmayan kompozisyon metrikleri İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
4 Oransal çokluk, bolluk ve çeşitlilik İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
5 Büyüklük dağılımı ve yoğunluğu İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
6 Yersel konfigürasyon metrikleri İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
7 Kor alan, izolasyon/yakınlık, karşıtlık, dağılma, bölünme ve bağlantı metrikleri İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
8 Yapısal ve işlevsel metrikler İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
9 Ara Sınav Ders notları İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Diğer kaynaklar Yazılı sınav
10 Patern analizi ile elde edilen metriklerin yorumlanması İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
11 Patern analizinde dikkat edilmesi gereken noktalar ve kısıtlar İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
12 Analiz sonuçlarının peyzaj planlamaya girdi olarak aktarılması İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
13 Peyzaj metrikleri ile peyzaj ekolojisi araştırmaları: Örnek çalışmalar İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
14 Proje sunumları İlgili yardımcı kaynaklar İlgili yardımcı kaynaklar İlgili diğer kaynaklar Büro ve laboratuar çalışmaları Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma
15 Proje sunumları İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Yazılı sınav
16/17 Yıl sonu Sınavı Ders notları İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Diğer kaynaklar Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  McGarigal,K. 2007. Habitat fragmentation. Encyclopedia of Geographic Information Science, K. K. Kemp, ed. Sage Publications.
Diğer Kaynaklar  McGarigal, K, and WH Romme. 2003. Simulate landscape changes. Geoworld 16(7):38-43.
 McGarigal, K, SA Cushman, MC Neel, and E Ene. 2002. FRAGSTATS: Spatial Pattern Analysis Program for Categorical Maps. Computer software program produced by the authors at the University of Massachusetts, Amherst. Available at the following web site: http://www.umass.edu/landeco/research/fragstats/fragstats.html


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 4
2 Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. 4
3 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. 5
5 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 5
6 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 4
7 Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. 4
8 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. 4
9 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 5
10 Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 4
11 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. 4
12 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 4
13 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 4
14 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 4
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 5
16 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 5
17 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. 5
18 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 14 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6