|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
ÇED Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-563 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUZAFFER YÜCEL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
ÇED’in tanımı ve kapsamı konusunda bilgi edinilir. Türkiye’de ve diğer ülkelerde ÇED raporu hazırlama süreçleri öğrenilir. Türkiye’de ÇED ile ilgili yasal düzenlemeler konusunda bilgi edinilir. ÇED çalışmalarında kullanılan değerlendirme yöntemleri öğrenilir.
Türkiye’de ve yurt dışında yapılan ÇED çalışmalarında kullanılan yöntemlerin uygulanmasındaki eksikliklerinin giderilmesi için önerilerin geliştirilmesi becerisi kazanılır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dünyada Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) konusunda yapılan çalışmalar, Türkiye’de ve diğer ülkelerde ÇED raporu hazırlama süreçleri, ÇED ile ilgili yasal düzenlemeler ve sorumlu kurumlar, ÇED çalışmalarında kullanılan mevcut değerlendirme yöntemleri, bu yöntemlerin uygulanmasında ortaya çıkan sorunlar ve eksiklikleri kapsamaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
ÇED’in tanımı, ve kapsamın öğrenilmesi, ÇED konusunda yapılan çalışmaların araştırılması Türkiye’deki ÇED Yönetmeliği ve diğer yasal düzenlemelere göre ÇED raporlarının nasıl hazırlanacağı tartışılır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
ÇED’in tanımı ve kapsamı, ÇED’in dünyada ve Türkiye’de tarihsel gelişimi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
2 |
ÇED Yönetmeliği, amaç, kapsam, dayanak, tanımlar ve sorumlu kurumlar |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
3 |
ÇED Yönetmeliği’nde ÇED’e tabi projeler, seçme eleme kriterleri uygulama yöntemi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
4 |
ÇED Yönetmeliği’nde ÇED süreci |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
5 |
ÇED Yönetmeliği, halkın katılımı, komisyonlar ve görevleri |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
6 |
ÇED Yönetmeliği, Seçme Eleme Kriterleri uygulama yöntemi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
7 |
ÇED Raporu Hazırlama Yeterlik Belgesi Tebliği |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Sunum |
|
8 |
Arasınav |
- |
- |
|
9 |
Yurt dışında ÇED çalışmalarında kullanılan değerlendirme yöntemleri |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
10 |
Yurt dışında ÇED çalışmalarında kullanılan değerlendirme yöntemlerine devam |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
11 |
Türkiye’de ÇED çalışmalarında kullanılan değerlendirme yöntemleri |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
12 |
Türkiye’de ÇED çalışmalarında kullanılan değerlendirme yöntemlerine devam |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
13 |
Türkiye’de yapılan örnek ÇED raporlarının irdelenmesi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
14 |
Türkiye’de yapılan örnek ÇED raporlarının irdelenmesine devam |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Sunum |
|
15 |
Türkiye’de yapılan örnek ÇED raporlarının irdelenmesine devam |
Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma |
Sunum |
|
16/17 |
Yıl sonu Sınavı |
- |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
• Yücel, M., 2001. Çevresel Etki Değerlendirmesi. Baki Kitabevi, ISBN 975-7024-17-1, Adana.
• 17.07.2008 tarihli ÇED Yönetmeliği, 18.12.2009 tarihli Yeterlik Belgesi Tebliğ
• Gassner/Winkelbrandt, 1997Umweltverträglichkeitsprüfung in der Praxis. Rehm Verlagsgruppe,, ISBN 3-8073-1210-2, München.
• Jacoby,C., 2000. Die Strategische Umweltprüfung in der Raumplanung. Erich Schmidt Verlag, ISBN 3-503-05882-6, Berlin.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
4 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
5 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
4 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
4 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
5 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
4 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
5 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
5 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
5 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
5 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
5 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
4 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
0 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
3 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
5 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
20 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|