|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Felsefesinin Temel Kaynakları |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 710 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler İlkçağ felsefesi ve bilimini ve onların etkilerini kavrarlar. İlkçağ Yunan felsefesi ve biliminin Ortaçağ İslam Felsefesine etkilerini öğrenirler. İslam felsefesinin kaynaklarının yalnızca İlkçağ Yunan düşüncesi değil, kendine özgü dinsel metinlerinin de olduğunu anlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ortaçağ İslam dünyasında ortaya çıkan felsefi düşüncenin fikir ve eserler açısından kaynaklarının belirlenmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Heraklitos ve Parmenides tartışmasının, Pisagorculuğun, Platon´un fikirlerinin, Aristotelesçi bilim anlayışının, Plotinosçu evrenin, Staocılığın ve Alexander´ın psikolojinin İslam filozoflarında ve eserlerinde ortaya çıkış tarzları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Presokratikler I |
Sokrates´ten Önce Felsefe I |
yüzyüze anlatım |
|
2 |
Presokratikler II |
Sokrates´ten Önce Felsefe II |
yüzyüze anlatım |
|
3 |
Sokrates ve Platon ve etkileri |
İlkçağ Felsefesi (s.169-220) |
yüzyüze anlatım |
|
4 |
Aristoteles ve Etkisi |
Aristoteles |
yüzyüze anlatım |
|
5 |
Stoa Felsefesi ve Etkileri |
Stoa Felsefesi |
yüzyüze anlatım |
|
6 |
Plotinus ve Alexander ve etkileri |
Plotinus´ta Aşk Kuramı; De Intellectu |
yüzyüze anlatım |
|
7 |
Antik Yunan felsefesi ve genel değerlendirmeler |
Önceki konular üzerinde tartışma |
yüzyüze tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
9 |
İslam düşüncesinde felsefeye ihtiyaç ve çeviri dönemi |
Beytu´l-Hikme |
yüzyüze anlatım |
|
10 |
Kindi: Kadim mirasın kabulü |
Felsefi Risaleler |
yüzyüze anlatım |
|
11 |
Farabi: Kadim mirasın yükselmesi |
Farabi |
yüzyüze anlatım |
|
12 |
İbn Sina: Kadim mirasın dönüşümü |
İbn Sina |
yüzyüze anlatım |
|
13 |
Gazali: Dönüşümün Reddi |
Tehafütu´l-Felasife |
yüzyüze anlatım |
|
14 |
İbn Ruşd: Kadim mirasın ihyası |
İbn Ruşd Felsefesi |
yüzyüze anlatım |
|
15 |
Final sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
16/17 |
Final sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Arda Denkel: İlkçağda Doğa Felsefeleri
A.A.Long: The Hellenistic Philosophy I-II
Mehmet Bayraktar: İslam Felsefesine Giriş
Hüsamettin Erdem: İlkçağ Felsefesi Tarihi
Ahmet Arslan: İlkçağ Felsefe Tarihi I-V
Mary Louse Gill: A Companion to Ancient Philosophy
Macit Fahri: İslam Felsefesi tarihi
Yaşar Aydınlı: Farabi
Wilhelm Capelle: Sokrates´ten Önce Felsefe I-II
Bayram Ali Çetinkaya: İslam Felsefesi Tarihi
Ömer Mahir Alper: İbn Sina
Hüseyin Sarıoğlu: İbn Ruşd Felsefesi
David Ross: Aristoteles
Jean Brun: Stoa Felsefesi
Mustafa Demirci: Beytu´l-Hikme
Kindi: Felsefi Risaleler
Alexander of Aphrodisias: De Intellectu
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
1 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
2 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
4 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
2 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
1 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
3 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
0 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
4 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
12 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
2 |
10 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|