Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Felsefesinin Temel Kaynakları

Dersin Kodu : FDB 710

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenciler İlkçağ felsefesi ve bilimini ve onların etkilerini kavrarlar.
İlkçağ Yunan felsefesi ve biliminin Ortaçağ İslam Felsefesine etkilerini öğrenirler.
İslam felsefesinin kaynaklarının yalnızca İlkçağ Yunan düşüncesi değil, kendine özgü dinsel metinlerinin de olduğunu anlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ortaçağ İslam dünyasında ortaya çıkan felsefi düşüncenin fikir ve eserler açısından kaynaklarının belirlenmesi.

Dersin İçeriği : Heraklitos ve Parmenides tartışmasının, Pisagorculuğun, Platon´un fikirlerinin, Aristotelesçi bilim anlayışının, Plotinosçu evrenin, Staocılığın ve Alexander´ın psikolojinin İslam filozoflarında ve eserlerinde ortaya çıkış tarzları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Presokratikler I Sokrates´ten Önce Felsefe I yüzyüze anlatım
2 Presokratikler II Sokrates´ten Önce Felsefe II yüzyüze anlatım
3 Sokrates ve Platon ve etkileri İlkçağ Felsefesi (s.169-220) yüzyüze anlatım
4 Aristoteles ve Etkisi Aristoteles yüzyüze anlatım
5 Stoa Felsefesi ve Etkileri Stoa Felsefesi yüzyüze anlatım
6 Plotinus ve Alexander ve etkileri Plotinus´ta Aşk Kuramı; De Intellectu yüzyüze anlatım
7 Antik Yunan felsefesi ve genel değerlendirmeler Önceki konular üzerinde tartışma yüzyüze tartışma
8 Ara sınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 İslam düşüncesinde felsefeye ihtiyaç ve çeviri dönemi Beytu´l-Hikme yüzyüze anlatım
10 Kindi: Kadim mirasın kabulü Felsefi Risaleler yüzyüze anlatım
11 Farabi: Kadim mirasın yükselmesi Farabi yüzyüze anlatım
12 İbn Sina: Kadim mirasın dönüşümü İbn Sina yüzyüze anlatım
13 Gazali: Dönüşümün Reddi Tehafütu´l-Felasife yüzyüze anlatım
14 İbn Ruşd: Kadim mirasın ihyası İbn Ruşd Felsefesi yüzyüze anlatım
15 Final sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
16/17 Final sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Arda Denkel: İlkçağda Doğa Felsefeleri
 A.A.Long: The Hellenistic Philosophy I-II
 Mehmet Bayraktar: İslam Felsefesine Giriş
 Hüsamettin Erdem: İlkçağ Felsefesi Tarihi
 Ahmet Arslan: İlkçağ Felsefe Tarihi I-V
 Mary Louse Gill: A Companion to Ancient Philosophy
 Macit Fahri: İslam Felsefesi tarihi
 Yaşar Aydınlı: Farabi
 Wilhelm Capelle: Sokrates´ten Önce Felsefe I-II
 Bayram Ali Çetinkaya: İslam Felsefesi Tarihi
 Ömer Mahir Alper: İbn Sina
 Hüseyin Sarıoğlu: İbn Ruşd Felsefesi
 David Ross: Aristoteles
 Jean Brun: Stoa Felsefesi
 Mustafa Demirci: Beytu´l-Hikme
 Kindi: Felsefi Risaleler
 Alexander of Aphrodisias: De Intellectu
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 1
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 2
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 4
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 2
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 1
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 3
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 0
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 10 20
Toplam İş Yükü: 140
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.6
Dersin AKTS Kredisi: 6