|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Peripatetizmde Varlık Tasavvurları |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 749 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler Aristotelesçi varlık doktrinin ve onun bilimlerdeki uzantılarını bilirler. Peripatetik varlık anlayışlarının İlkçağ, Ortaçağ ve Yeniçağdaki tarihi serüvenini sistematik olarak öğrenirler. Bu paradigmanın dinsel metinlerdeki Tanrı´nın varlığının algılanışını nasıl şekillendirdiğini kavrarlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Aristoteles ile başlayan peripatetik paradigmadaki varlık kavramının Heidegger´e kadar uzanan çeşitli tasavvurlarını düşünürler, sistemler ve dinler üzerinden analiz etmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
´Varlık´ ve ´mahiyet´ sözcüklerinin anlamı, Aristoteles´in varlık anlayışı ve evrene bakışı; İslam filozoflarının varlık anlayışı, Descartes, Locke, Hume, Kant ve Heidegger´in varlık anlayışlarının Tanrı, evren ve insan görüşlerini şekillendirmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Varlık Felsefesine Giriş: Konuları ve Problemleri |
Kadir Çüçen, "Varlık Felsefesi", Ezgi Yayınevi. |
yüzyüze (anlatım) |
|
2 |
Aristoteles Öncesi Varlık Felsefesi |
Wilhelm Capelle, "Sokrates´ten Önce Felsefe I-II", PENCERE YAYINLARI |
yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
3 |
Aristoteles´te Varlık Anlamları |
Aristoteles, "Metafizik" |
yüzyüze (metin analizi ve tartışma) |
|
4 |
Alexander´ın Aristoteles Yorumları |
On Aristotle´s Metaphysics |
yüzyüze (metin analizi) |
|
5 |
Plotinusçu Felsefede Hen, Nous ve Psükhe |
Enneadlar |
yüzyüze (metin analizi ve tartışma) |
|
6 |
Kindi, Farabi ve İhvan-ı Safa´da Varlık Düşüncesi |
Kindi, Farabi ve İhvan-ı Safa´nın eserlerinin varlık bölümlerinin tahlili |
yüzyüze (metin analizi) |
|
7 |
Ara Sınav |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
8 |
İbn Sina´da Varlık I |
Medhal ve el-İşarat i |
yüzyüze (metin analizi ve anlatım) |
|
9 |
İbn Sina´da Varlık II |
Metafizik Kitabı´nın analizi |
yüzyüze (tartışma) |
|
10 |
Gazali Eleştirileri |
Tehafut ve İhya tahlili |
yüzyüze (tartışma) |
|
11 |
İbn Rüşd´de Varlık Felsefesi |
Aristoteles Şerhlerindeki varlık analizleri |
yüzyüze (metin analizi ve tartışma) |
|
12 |
Descartes, Leibniz ve Spinoza´da Varlık |
Felsefenin İlkeleri, Metafizik Düşünceler, Monadoloji ve Etika adlı eserlerin tahlili |
yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
13 |
Locke, Hume ve Kant´ta Varlık |
İnsan Doğası Üzerine Bir İnceleme ve İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme ve Salt Aklın Eleştiri adlı eserlerin ilgili bölümlerinin analizi |
yüzyüze (anlatım) |
|
14 |
Yirminci Yüzyılda Heidegger´e Kadar Varlık Sorunu |
Varlık ve zaman |
yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
15 |
Final Sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aristoteles, Metaphysics
Alexander of Aphrodisias, on Aristotle´s Metaphysics 1-5
Kindi, Felsefi Risalerler
Farabi, Mesailu´l-Muteferrika
Farabi, Ta´likat
Farabi, es-Siyasetu´l-Medeniyye
Farabi, el-Medinetu´l-Fadile
İhvan-ı Safa, Resail
İbn Sina, eş-Şifa: Metaifizik 1-2
İbn Sina, eş-Şifa: Medhal
İbn Sina, el-İşarat ve´t-Tenbihat
Gazali, Tehafutu´l-Felasife
İbn Rüşd, Tefsir-i Kebir: İlahiyyat
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
5 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
3 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
2 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
3 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
5 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
2 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
2 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
3 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
5 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
3 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
6 |
78 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
2 |
5 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|