Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Peripatetizmde Varlık Tasavvurları

Dersin Kodu : FDB 749

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenciler Aristotelesçi varlık doktrinin ve onun bilimlerdeki uzantılarını bilirler.
Peripatetik varlık anlayışlarının İlkçağ, Ortaçağ ve Yeniçağdaki tarihi serüvenini sistematik olarak öğrenirler.
Bu paradigmanın dinsel metinlerdeki Tanrı´nın varlığının algılanışını nasıl şekillendirdiğini kavrarlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Aristoteles ile başlayan peripatetik paradigmadaki varlık kavramının Heidegger´e kadar uzanan çeşitli tasavvurlarını düşünürler, sistemler ve dinler üzerinden analiz etmek.

Dersin İçeriği : ´Varlık´ ve ´mahiyet´ sözcüklerinin anlamı, Aristoteles´in varlık anlayışı ve evrene bakışı; İslam filozoflarının varlık anlayışı, Descartes, Locke, Hume, Kant ve Heidegger´in varlık anlayışlarının Tanrı, evren ve insan görüşlerini şekillendirmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Varlık Felsefesine Giriş: Konuları ve Problemleri Kadir Çüçen, "Varlık Felsefesi", Ezgi Yayınevi. yüzyüze (anlatım)
2 Aristoteles Öncesi Varlık Felsefesi Wilhelm Capelle, "Sokrates´ten Önce Felsefe I-II", PENCERE YAYINLARI yüzyüze (anlatım ve tartışma)
3 Aristoteles´te Varlık Anlamları Aristoteles, "Metafizik" yüzyüze (metin analizi ve tartışma)
4 Alexander´ın Aristoteles Yorumları On Aristotle´s Metaphysics yüzyüze (metin analizi)
5 Plotinusçu Felsefede Hen, Nous ve Psükhe Enneadlar yüzyüze (metin analizi ve tartışma)
6 Kindi, Farabi ve İhvan-ı Safa´da Varlık Düşüncesi Kindi, Farabi ve İhvan-ı Safa´nın eserlerinin varlık bölümlerinin tahlili yüzyüze (metin analizi)
7 Ara Sınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
8 İbn Sina´da Varlık I Medhal ve el-İşarat i yüzyüze (metin analizi ve anlatım)
9 İbn Sina´da Varlık II Metafizik Kitabı´nın analizi yüzyüze (tartışma)
10 Gazali Eleştirileri Tehafut ve İhya tahlili yüzyüze (tartışma)
11 İbn Rüşd´de Varlık Felsefesi Aristoteles Şerhlerindeki varlık analizleri yüzyüze (metin analizi ve tartışma)
12 Descartes, Leibniz ve Spinoza´da Varlık Felsefenin İlkeleri, Metafizik Düşünceler, Monadoloji ve Etika adlı eserlerin tahlili yüzyüze (anlatım ve tartışma)
13 Locke, Hume ve Kant´ta Varlık İnsan Doğası Üzerine Bir İnceleme ve İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme ve Salt Aklın Eleştiri adlı eserlerin ilgili bölümlerinin analizi yüzyüze (anlatım)
14 Yirminci Yüzyılda Heidegger´e Kadar Varlık Sorunu Varlık ve zaman yüzyüze (anlatım ve tartışma)
15 Final Sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
16/17 Final Sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Aristoteles, Metaphysics
 Alexander of Aphrodisias, on Aristotle´s Metaphysics 1-5
 Kindi, Felsefi Risalerler
 Farabi, Mesailu´l-Muteferrika
 Farabi, Ta´likat
 Farabi, es-Siyasetu´l-Medeniyye
 Farabi, el-Medinetu´l-Fadile
 İhvan-ı Safa, Resail
 İbn Sina, eş-Şifa: Metaifizik 1-2
 İbn Sina, eş-Şifa: Medhal
 İbn Sina, el-İşarat ve´t-Tenbihat
 Gazali, Tehafutu´l-Felasife
 İbn Rüşd, Tefsir-i Kebir: İlahiyyat
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 3
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 2
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 3
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 5
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 2
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 2
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 3
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 5
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 3
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 6 78
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 5 10
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6