Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Felsefesinin Batı Felsefesine Etkileri

Dersin Kodu : FDB 778

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Felsefeler arasında bir bütünlük olduğunu kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Arapçadan Latinceye tercüme edilen felsefî eserler; Müslüman filozoflar ve Latin ortaçağ felsefesine etkileri; İslam felsefesinin Batı felsefesine katkıları. Doğu ve Batı’nın felsefi anlamda iki ayrı dünya değil; birbirlerinden ayrılmaları zor görünen bir bütün oldukları tezinin tartışılması.

Dersin İçeriği : İslam düşüncesinin batıya geçişi, tercüme hareketleri, Batı´da yakından tanınan İslam düşünürleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kavramlar ve derse giriş Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 27-81 yüzyüze
2 Farklı iki dünyanın karşılaşması Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 81-173 yüzyüze
3 Tercüme faaliyetlerinin rolü Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 211-243 yüzyüze
4 Kindi Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 297-307 M. Bayraktar - İsl. Fels. Giriş s. 247-249 yüzyüze
5 Farabi Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 307-324 M. Bayraktar - İsl. Fels. Giriş s.249-251 yüzyüze
6 İbn Sina Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 327-371 M. Bayraktar - İsl. Fels. Giriş s. 251-253 yüzyzüze
7 İbn Rüşd Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 371-431 M. Bayraktar - İsl. Fels. Giriş s. 259-263 yüzyüze
8 Ara sınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı
9 Gazali Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 431-449 M. Bayraktar - İsl. Fels. Giriş s. 253-255 yüzyüze
10 İbn Bacce Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 449-453 M. Bayraktar - İsl. Fels. Giriş s. 255-256 yüzyüze
11 İbn Tufeyl Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 453-457 M. Bayraktar - İsl. Fels. Giriş s. 256-259 yüzyüze
12 İbn Fâtik Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 457-463 yüzyüze
13 Mehdi ibn Tumert Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 463-467 yüzyüze
14 Batalyevsi Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 467-471 yüzyüze
15 Tebrizi Bekir Karlığa - İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkiler s. 471-473 yüzyüze
16/17 Final Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri - Bekir Karlığa, İslam Felsefesine Giriş - Mehmet Bayrakdar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 2
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 3
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 2
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 3
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 2
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 15 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 10 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6