Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk İslam Kültüründe Felsefi Düşüncenin Kökenleri

Dersin Kodu : FDB 776

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Felsefe ve kültür arasındaki yakın ilişkiyi fark eder.
Türk düşüncesinin ve felsefesinin sınırlarını ve imkanını kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk İslam kültürünün dayandığı felsefenin temellendirilmesi.

Dersin İçeriği : İslam öncesi ve sonrası Türk düşüncesinin gelişimi ve etki alanı.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Biz kimiz? Ş.Teoman Duralı tarafından "Omurgasızlaştırılmış Türklük" ismiyle Dergah Yayınları tarafından 2013 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
2 Felsefe ve Bilim Ş.Teoman Duralı tarafından "Omurgasızlaştırılmış Türklük" ismiyle Dergah Yayınları tarafından 2013 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
3 İslam Öncesi Türk Düşüncesi: Genel Özellikler Ş.Teoman Duralı tarafından "Omurgasızlaştırılmış Türklük" ismiyle Dergah Yayınları tarafından 2013 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
4 İslam Öncesi Türk Düşüncesi: Tanrı S. Hayri Bolay tarafından "Türk düşüncesinde Gezintiler" ismiyle Nobel Yayınları tarafından 2007 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
5 İslam Öncesi Türk Düşüncesi: ´Kut´ kavramı Yusuf Has Hacib tarafından yazılan "Kutadgu Bilig" isimli kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
6 İslam Öncesi Türk Düşüncesi: Kültür ve Felsefe S. Hayri Bolay tarafından "Türk düşüncesinde Gezintiler" ismiyle Nobel Yayınları tarafından 2007 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
7 İslam Öncesi Türk Düşüncesi: Genel Özellikler Ş.Teoman Duralı tarafından "Omurgasızlaştırılmış Türklük" ismiyle Dergah Yayınları tarafından 2013 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
8 Arasınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 Kutadgu Bilig ve Divan-ı Lugati´t-Türk Yusuf Has Hacib tarafından yazılan "Kutadgu Bilig" isimli kitabın ve Kaşgarlı Mahmud tarafından yazılan "Divan-ı Lügati´t Türk" isimli kitapların ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
10 Selçuklular ve Türk düşüncesi S. Hayri Bolay tarafından "Türk düşüncesinde Gezintiler" ismiyle Nobel Yayınları tarafından 2007 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
11 Anadolu Selçukluları ve Türk Düşüncesi S. Hayri Bolay: Türk düşüncesinde GezintilerS. Hayri Bolay tarafından "Türk düşüncesinde Gezintiler" ismiyle Nobel Yayınları tarafından 2007 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
12 Mevlana ve akıl S. Hayri Bolay tarafından "Türk düşüncesinde Gezintiler" ismiyle Nobel Yayınları tarafından 2007 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
13 Fatih´ten önce Osmanlı-Türk düşüncesi S. Hayri Bolay tarafından "Osmanlı Düşünce Dünyası" ismiyle Akçağ Yayınları tarafından 2011 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
14 Fatih´ten sonra Osmanlı-Türk düşüncesi S. Hayri Bolay tarafından "Osmanlı Düşünce Dünyası" ismiyle Akçağ Yayınları tarafından 2011 yılında yayınlanan kitabın ilgili bölümlerinin okunması yüzyüze tartışma
15 Final sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
16/17 Final sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  S. Hayri Bolay: Türk Düşüncesinde Gezintiler
 S. Hayri Bolay: Osmanlı Düşünce Dünyası
 Ş. Teoman Duralı: Omurgasızlaştırılmış Türklük
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 3
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 3
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 3
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 3
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 3
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 3
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 3
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 6 78
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 5 10
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6