|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Din Eğitiminin Uygulama Alanları |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 795 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Örgün ve yaygın eğitim kurumlarındaki din eğitiminin amaçlarındaki ortak ve farklı olan yönleri ayırt eder. Okul, cami, cezaevi gibi ortamlardaki din eğitiminin amaç, gerekçe ve niteliklerini değerlendirir. Belli başlı din eğitimi mekanlarını ve araçlarını tanır. Yaygın ve örgün din eğitiminde kullanılabilecek araç-gereç ve yöntemleri açıklar. Din eğitiminde göz önünde bulundurulması gereken genel ilkeleri değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Örgün ve yaygın din eğitiminin uygulama alanlarını incelemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Okul, cami, Kur’an kursu, aile gibi örgün ve yaygın eğitim ortamlarında din eğitimi, din eğitiminin temelleri, program geliştirme, öğretim yöntemleri, öğretim araç-gereçlerinin hazırlanması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Okul ve din eğitimi: Amaç, program, değerlendirme |
Süleyman Akyürek, "İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Kuramsal Çerçeve", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 80-104. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Okulda din eğitimi: Yöntem ve araç-gereç |
Süleyman Akyürek, "İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Kuramsal Çerçeve", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 80-104. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
Camide din eğitimi: Hutbe ve vaazlar |
Hüseyin Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Camide din eğitimi: Hutbe ve vaazlar |
Hüseyin Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Kur´an öğretimi ve din eğitimi |
Mehmet Korkmaz, "Kur´an Kurslarında Din Eğitimi", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 339-368. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Kur´an kursları: Yasal dayanakları, gelişmeleri, çeşitleri |
Mehmet Korkmaz, "Kur´an Kurslarında Din Eğitimi", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 339-368. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Kur´an kursları: Program, ders kitapları, öğreticilerin nitelikleri |
Mehmet Korkmaz, "Kur´an Kurslarında Din Eğitimi", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 339-368. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Vize sınavı |
Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. |
Yazılı sınav |
|
9 |
Hastanelerde din eğitiminin imkanı |
Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Cezaevlerinde Din Eğitimi |
Şuayip Özdemir, Cezaevlerinde Din Eğitimi, Arı Sanat Yay., İstanbul 2006. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Aile İrşat Büroları ve din eğitimi |
Saadettin Özdemir, "Dini Sosyal Hizmet Alanları", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 394-420. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Huzurevleri ve Yetiştirme yurtlarında din eğitimi |
Saadettin Özdemir, "Dini Sosyal Hizmet Alanları", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 394-420. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Ailede din eğitimi |
Abdurrahman Dodurgalı, Ailede Çocuğun Din Eğitimi, İFAV Yay., İstanbul 1998. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Din eğitiminde göz önünde tutulması gereken ilkeler ve dini kaynakları |
Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. |
Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Orhan Demir, Yetiştirme Yurdu Gençliği ve Din Eğitimi, Düşünce Kitabevi Yay., İstanbul 2004.
Abdurrahman Dodurgalı, Ailede Çocuğun Din Eğitimi, İFAV Yay., İstanbul 1998.
Hüseyin Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005.
Zeynep N. Özeri, Okul Öncesi Din ve Ahlak Eğitimi, DEM Yay., İstanbul 2004.
Şuayip Özdemir, Cezaevlerinde Din Eğitimi, Arı Sanat Yay., İstanbul 2006.
Mehmet Korkmaz, "Kur´an Kurslarında Din Eğitimi", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 339-368.
Süleyman Akyürek, "İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Kuramsal Çerçeve", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 80-104.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
5 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
5 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
3 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
3 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
5 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
4 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
3 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
3 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
4 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
7 |
21 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|