Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Eğitiminin Uygulama Alanları

Dersin Kodu : FDB 795

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Örgün ve yaygın eğitim kurumlarındaki din eğitiminin amaçlarındaki ortak ve farklı olan yönleri ayırt eder.
Okul, cami, cezaevi gibi ortamlardaki din eğitiminin amaç, gerekçe ve niteliklerini değerlendirir.
Belli başlı din eğitimi mekanlarını ve araçlarını tanır.
Yaygın ve örgün din eğitiminde kullanılabilecek araç-gereç ve yöntemleri açıklar.
Din eğitiminde göz önünde bulundurulması gereken genel ilkeleri değerlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Örgün ve yaygın din eğitiminin uygulama alanlarını incelemek.

Dersin İçeriği : Okul, cami, Kur’an kursu, aile gibi örgün ve yaygın eğitim ortamlarında din eğitimi, din eğitiminin temelleri, program geliştirme, öğretim yöntemleri, öğretim araç-gereçlerinin hazırlanması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Okul ve din eğitimi: Amaç, program, değerlendirme Süleyman Akyürek, "İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Kuramsal Çerçeve", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 80-104. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Okulda din eğitimi: Yöntem ve araç-gereç Süleyman Akyürek, "İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Kuramsal Çerçeve", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 80-104. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
3 Camide din eğitimi: Hutbe ve vaazlar Hüseyin Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
4 Camide din eğitimi: Hutbe ve vaazlar Hüseyin Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Kur´an öğretimi ve din eğitimi Mehmet Korkmaz, "Kur´an Kurslarında Din Eğitimi", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 339-368. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Kur´an kursları: Yasal dayanakları, gelişmeleri, çeşitleri Mehmet Korkmaz, "Kur´an Kurslarında Din Eğitimi", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 339-368. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
7 Kur´an kursları: Program, ders kitapları, öğreticilerin nitelikleri Mehmet Korkmaz, "Kur´an Kurslarında Din Eğitimi", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 339-368. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
8 Vize sınavı Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. Yazılı sınav
9 Hastanelerde din eğitiminin imkanı Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
10 Cezaevlerinde Din Eğitimi Şuayip Özdemir, Cezaevlerinde Din Eğitimi, Arı Sanat Yay., İstanbul 2006. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
11 Aile İrşat Büroları ve din eğitimi Saadettin Özdemir, "Dini Sosyal Hizmet Alanları", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 394-420. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
12 Huzurevleri ve Yetiştirme yurtlarında din eğitimi Saadettin Özdemir, "Dini Sosyal Hizmet Alanları", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 394-420. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
13 Ailede din eğitimi Abdurrahman Dodurgalı, Ailede Çocuğun Din Eğitimi, İFAV Yay., İstanbul 1998. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
14 Din eğitiminde göz önünde tutulması gereken ilkeler ve dini kaynakları Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
15 Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
16/17 Final Sınavı Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Orhan Demir, Yetiştirme Yurdu Gençliği ve Din Eğitimi, Düşünce Kitabevi Yay., İstanbul 2004.
 Abdurrahman Dodurgalı, Ailede Çocuğun Din Eğitimi, İFAV Yay., İstanbul 1998.
 Hüseyin Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005.
 Zeynep N. Özeri, Okul Öncesi Din ve Ahlak Eğitimi, DEM Yay., İstanbul 2004.
 Şuayip Özdemir, Cezaevlerinde Din Eğitimi, Arı Sanat Yay., İstanbul 2006.
 Mehmet Korkmaz, "Kur´an Kurslarında Din Eğitimi", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 339-368.
 Süleyman Akyürek, "İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Kuramsal Çerçeve", Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 80-104.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 5
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 3
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 5
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 4
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 3
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 7 21
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6